این سگ ها، کرونا را بو می کشند!

به گزارش سیناپرس، نتایج تحقیقات منتشر شده جدید نشان می دهند که سگ های موادیاب آموزش دیده می توانند به طور دقیق مسافران فرودگاهی آلوده به ویروس SARS-CoV-2، عامل بیماری کووید 19 را شناسایی کنند.

به گفته محققان دانشگاه هلسینکی فنلاند، این روش تشخیص نه تنها در مراحل اولیه یک بیماری همه گیر که هنوز منابع دیگر ممکن است در دسترس نباشند، بسیار ارزشمند است، بلکه به مهار یک بیماری توسعه یافته نیز کمک می کند.

سگ‌ها حس بویایی بسیار قوی دارند و می‌توانند بوها را در مقادیر بسیار بسیار کم نیز فراتر از هر تکنیک مکانیکی موجود، دریافت کنند.به گزارش سیناپرس،  تصور می شود که آن ها قادر به تشخیص ترکیبات آلی فرار و متمایز آزاد شده در طی فرآیندهای متابولیک مختلف در بدن هستند، از جمله آن هایی که توسط عفونت های باکتریایی، ویروسی و انگلی ایجاد می شوند.

داده‌های اولیه تحقیق جدید نشان می‌دهند که سگ‌ها را می‌توان در عرض چند هفته آموزش داد تا نمونه‌هایی از بیماران مبتلا به عفونت کووید 19 را با درجه‌ای از دقت قابل مقایسه با تست استاندارد سواب بینی و گلو PCR تشخیص دهند.

البته این داده های اولیه و آزمایشگاهی، نیاز بود که در شرایط واقعی نیز تکرار و تایید شوند. لذا محققان فنلاندی 4 سگ را برای بو کردن SARS-CoV-2 آموزش دادند. هر یک از سگ‌ها قبلاً برای استشمام داروهای غیرقانونی یا کالاهای خطرناک و همچنین سرطان آموزش دیده بودند.

به گزارش سیناپرس،  برای آزمایش مهارت های تشخیصی سگ های فوق، 420 داوطلب هر کدام چهار نمونه سواب پوستی ارائه کردند. هر 4 سگ نمونه‌های پوستی را به دقت بو کرده و واکنش های آن ها توسط محققان ثبت شد. 

نتایج شگفت انگیز به دست آمده نشان داد که چنین سگ های آموزش دیده ای با دقت 92 درصد قادر به تشخیص بیماران کرونایی هستند.

محققان در مرحله بعدی آزمایش، از این چهار سگ برای بو کشیدن 303 مسافر ورودی در فرودگاه بین‌المللی هلسینکی-وانتا در فنلاند استفاده کردند و نتیجه گرفتند که تشخیص سگ ها از طریق بوکشیدن، در 98 درصد موارد درست بود.

آن‌ها پیشنهاد داده اند  که از چنین سگ‌هایی حتی در مکان های دیگری نظیر بیمارستان‌ها  به منظور غربالگری اولیه بیماران و پرسنل استفاده گردد. چراکه این کار می تواند در زمان و منابع صرفه جویی قابل توجهی کند.

به گزارش سیناپرس، این یافته های جالب در نشریه دسترسی آزاد BMJ Global Health منتشر شده اند.

مترجم: عباس روشن بین
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا