بازی های کامپیوتری باعث افزایش ضریب هوشی کودکان می شوند

به گزارش سیناپرس، همیشه والدین در مورد بازی های کامپیوتری دغدغه دارند. آنها از اثرات منفی این بازی ها روی کودکان و نوجوانان خود می ترسند.

محققان مؤسسه کارولینسکای (Karolinska) سوئد و پژوهشگران دانشگاه  آمستردام در تحقیقات جدید خود دریافتند؛ کودکانی که زمان بیشتری را صرف بازی‌ های ویدیویی می ‌کنند از هوش بالاتری از حد متوسط برخوردار هستند.

بر کسی پوشیده نیست که کودکان زمان زیادی را صرف خیره شدن به انواع صفحه نمایش های مختلف می کنند. محققان در ابتدا به بررسی ارتباط احتمالی بین عادات استفاده از صفحه نمایش و هوش در طول زمان پرداختند. 

بیش از ۹ هزار کودک دختر و پسر در حدود سن ۹ یا ۱۰ سالگی ساکن ایالات متحده آمریکا در این مطالعه شرکت کردند. هر کودک تست های روانشناسی را برای سنجش هوش انجام داد. در آن زمان، محققان از کودکان و والدینشان پرسیدند که معمولاً هر کودک چقدر برای تماشای تلویزیون و فیلم، بازی‌های ویدئویی و مرور شبکه‌های اجتماعی وقت صرف می کند.
نویسندگان این مطالعه با پیگیری بیش از پنج هزار نفر از این کودکان، پس از دو سال با تکرار تست های اولیه هوش به نتایج جالبی دست یافتند. البته محققان مطالعه همچنین هر گونه تفاوت ژنتیکی را که می تواند بر هوش کودکان تأثیر بگذارد و عوامل مرتبط با تحصیلات و درآمد والدین آنها را نیز دراین تحقیق مد نظر قرار دادند.

این کودکان به طور متوسط روزانه دو ساعت و نیم به تماشای تلویزیون، نیم ساعت در شبکه های اجتماعی و یک ساعت به بازی های ویدیویی اختصاص می دادند. با این حال، نکته مهم این است کودکانی که بیشتر از حد متوسط بازی‌های ویدئویی انجام می‌دادند، افزایش هوش خود را در دو آزمون هوش با دریافت تقریباً 2.5 امتیاز بیشتر نشان دادند.

پروفسور تورکل کلینگبرگ (Torkel Klingberg)، استاد علوم اعصاب شناختی در مؤسسه کارولینسکا در این رابطه گفت: ما تأثیرات صفحه نمایش را بر فعالیت بدنی، خواب، تندرستی یا عملکرد مدرسه این گروه بررسی نکردیم، بنابراین نمی ‌توانیم چیزی در مورد آن بگوییم؛ اما نتایج این ادعا نشان می دهد که تماشای صفحه نمایش عموماً توانایی‌ های شناختی کودکان را مختل نمی ‌کند و انجام بازی‌ های ویدئویی در واقع می ‌تواند به تقویت هوش کمک کند که نتایج این تحقیقات نیز با چندین مطالعه تجربی در مورد پخش بازی های ویدئویی مطابقت دارد.

هرچند به عقیده محققان تحقیقات بیشتری در مورد ارتباط بین بازی های ویدئویی در دوران کودکی و نتایج هوش ضروری است. به عنوان مثال، کدام نوع از بازی های ویدیویی باعث تقویت شناخت دقیق می شود؟ 
همچنین  این گروه در حال مطالعه اثر یا اثرات سایر عوامل محیطی و چگونگی ارتباط تأثیرات شناختی با رشد مغز دوران کودکی هستند. 

شرح کامل این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله گزارش های علمی (Scientific Reports) منتشر شده است.

مترجم: نیروانا محمدحسینی 
منبع: studyfinds 
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا