بیماران کرونایی امکان اهدا عضو دارند

به گزارش سیناپرس، پیش از همه‌گیری کرونا، تقاضا برای دریافت اعضای اهداشده بسیار بیشتر از اهدای آنها بود. با شیوع کووید ۱۹ این مساله بحرانی تر شد چرا که بیمارستان‌ ها برای استفاده از اعضای اهدایی به ویژه کلیه از اهداکنندگان کووید ۱۹ مثبت خودداری کردند. با این حال، اکنون تحقیقات جدید نشان می‌ دهد پیوند کلیه‌ های بیماران مبتلا به کووید ۱۹ فوت شده تقریباً خطر انتقال ویروس به گیرنده را ندارند. 

در این مطالعه جدید، از ۵۵ بیماری که چنین کلیه ای دریافت کردند، آزمایش به عمل آمد و مشخص شد هیچ یک آنها پس از پیوند عضو به کووید ۱۹ مبتلا نشدند.

دکتر آلوین وی (Alvin Wee)، متخصص اورولوژی مرکز پیوند کلینیک کلیولند و از محققان این پژوهش خاطرنشان کرد: نیاز به پیوند عضو بسیار زیاد است. حتی با وجود رکورد تعداد پیوند در ایالات متحده برای سال ۲۰۲۱، هنوز افراد بیشتری وجود دارند که به اندام های اهدایی جهت نجات از مرگ نیاز دارند. به گزارش سیناپرس، برای نمونه باید گفت در حال حاضر تنها ۲۰ هزار پیوند کلیه در سال انجام می شود درحالی که ۹۰ هزار بیمار نیازمند این پیوند هستند. 

بنابراین با انجام این پژوهش ها می تولان دریافت که استفاده از اعضای بدن افراد فوت شده از کووید ۱۹ برای پیوند به دیگر بیماران امکان پذیر می شود یا خیر،  تا بخشی از نگرانی ها را در مورد افراد نیازمند پیوند عضو برطرف خواهد ساخت. 

به گفته محققان، پیش از این مطالعه، هیچ مدرک محکمی در این رابطه وجود نداشت که نشان دهد ویروس می تواند از طریق ادرار یا خون منتقل شود اما این ترس وجود داشت که اهدای کلیه یا دیگر اعضا از یک فرد مبتلا به کووید ۱۹ می تواند خطر انتقال را ایجاد کند. 

به گزارش سیناپرس؛ همه بیمارانی که در این مطالعه ثبت نام کردند از جمله ۳۶ مرد و ۱۹ زن در مقطعی بین فوریه و اکتبر ۲۰۲۱، در طول سال دوم همه گیری کرونا، در کلینیک کلیولند تحت پیوند کلیه قرار گرفتند.

پیش از فوریه ۲۰۲۱، کلینیک کلیولند هرگونه اهدای عضو از بیماران مبتلا به کووید مثبت را ممنوع کرده بود. تنها با راه ‌اندازی این مطالعه، اهداکنندگان کووید مثبت در نظر گرفته شدند، البته باز هم در ابتدا از اهداکنندگان کووید مثبتی که در اثر عاملی غیر از کووید ۱۹ جان باختند، عضو پیوندی گرفته شد. به گزارش سیناپرس، پس از آن هیچ محدودیتی در نظر گرفته نشد و حتی از مبتلایان به نوع شدید کووید ۱۹ که در اثر این بیماری جان خود را از دست دادند، عضو پیوندی گرفته شد. 

در زمان پیوند، حدود دو سوم از گیرندگان تحت دیالیز بودند و حدود دو سوم نیز با دو دوز واکسن کرونا به طور کامل کامل علیه کووید ۱۹ واکسینه شده بودند. از طرف دیگر، همه ۳۴ بیمار اهداکننده حداقل یک بار در طول ۱۱ هفته پیش از مرگشان مبتلا به کووید ۱۹ تشخیص داده شده بودند.

نتایج نشان می دهد پس از عمل جراحی، هیچ یک از گیرندگان عضو به کووید ۱۹ مبتلا نشدند و ۱۴ هفته پس از جراحی، همه کلیه های پیوند شده درست کار می کردند.

دکتر برایان اینویه (Brian Inouye)، سرپرست بخش اورولوژی دانشگاه دوک در دورهام توضیح داد: دستورالعمل‌ های کنونی، اهداکنندگان عضو را ملزم به آزمایش HIV، هپاتیت بی و سی، سیفلیس، سیتومگالوویروس، ویروس اپشتین بار، توکسوپلاسموز و گاهی اوقات سل می‌ کند.

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران این پروژه تحقیقاتی قرار است هفته جدید یافته های خود را در نشست سالانه انجمن اورولوژی آمریکا در نیواورلئان ارائه کنند.
مترجم: ناصر پورقدیمی 
منبع: consumer.healthday 
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا