مطالعه جاده آجری مرموز در بستر دریا

به گزارش سیناپرس، خدمه کشتی اکتشافی ناتیلوس در حین کاوش در هاوایی، با یک سازه عجیب در اعماق دریا مواجه شدند که در نگاه اول به شکل یک جاده آجرفرش شده زردنگ به نظر می رسید.

بررسی های بعدی پژوهشگران نشان داد آنچه ممکن است شبیه یک جاده آجری زرد و منتسب به شهر افسانه‌ای آتلانتیس باشد، واقعاً نمونه ‌ای از فعالیت های زمین‌ شناسی یک آتشفشانی باستانی فعال است.

این جاده در منطقه خط الرأس کوهستان دریایی Liliʻuokalani در نزدیکی هاوایی قرار دارد. بررسی های انجام شده در قله Nootka Seamount، منجر به شناسایی یک  بستر دریاچه خشک شده شد که به عنوان جریان شکسته سنگ هیالوکلاستیت شناخته می‌شود. این سنگ، یک سنگ آتشفشانی است که در فوران‌ های پر انرژی شکل می ‌گیرد که در آن قطعات سنگ بسیاری در بستر دریا می‌نشینند.

گفتنی است شکستگی‌های منحصربه‌ فرد ۹۰ درجه موجود در این مسیر که آن را شبیه به آجر فرش کرده است، احتمالاً به تنش گرمایشی و سرمایشی ناشی از فوران ‌های متعدد در این منطقه مربوط می‌شوند. به گزارش سیناپرس، محققان مرکز Ocean Exploration Trust در بررسی های خود دریافتند که در سراسر زنجیره کوه دریا، بازالت های پوشیده شده با پوسته فرومنگنز (آهن- منگنز) از اعماق مختلف و اشباع های اکسیژن و همچنین یک سنگ پوکه با ظاهر جالب که تقریباً شبیه یک اسفنج است، وجود دارد. از تمامی این سنگ ها نمونه برداری شده آزمایش های لازم صورت گرفت.

به گزارش سیناپرس، محققان تیم پژوهشی فوق در این رابطه می‌ گویند: اکتشاف ما در این منطقه که قبلاً بررسی نشده بود، به محققان کمک می ‌کند تا نگاهی عمیق ‌تر به شرایط درون دامنه ‌های صخره ‌ای این کوه ‌های دریایی عمیق و باستانی داشته باشند. این مطالعات به ارائه اطلاعات پایه در مورد زیستگاه های موجود در کوه های دریایی کمک می کند که می تواند اقدامات مدیریتی و حفاظتی این مناطق را بهبود بخشد.

در این میان بدیهی است که این سازه های زیر آب طبیعی بوده و هیچ ارتباطی با تمدن گمشده آتلانتیس یا هیچ تمدن انسانی دیگر نداشته و هر نوع تفسیر دیگر از این به اصطلاح جاده آجر فرش شده، اشتباه و فاقد بنیان علمی است.