برگزیدگان مسابقه ریاضی دانشجویی کشور معرفی شدند

 دکتر فریده حق بین، رئیس دانشگاه الزهرا در اختتامیه چهل و چهارمین دوره مسابقه ریاضی دانشجویی کشور که از سوی بنیاد ملی نخبگان و به میزبانی دانشگاه الزهرا برگزار شد، ضمن خوشامدگویی به برگزیدگان و حضار چهل و چهارمین دوره مسابقه ریاضیات دانشجویی سراسر کشور گفت: امیدوارم این مسابقه بعد از دوره کرونایی سرآغاز جنب و جوش بیشتری در رشته ریاضی باشد، چرا که همگی به حق می‌دانیم که مقام معظم رهبری در خصوص این رشته چه تاکید درستی دارند. همه می‌دانیم که پایه علوم، علوم پایه است و به عقیده من رشته ریاضی هم پایه علوم پایه است. سایر علوم هم به ریاضی و ریاضیات بسیار متکی هستند. مبنای درک بهتر رشته‌هایی که به ظاهر در مجموعه علوم پایه قرار نمی گیرند، ریاضیات است.

حق‌بین با اشاره به تجربه شخصی خود افزود: به عنوان کسی که دیپلم ریاضی داشتم و در دانشگاه به سمت علوم انسانی رفتم، در رشته تخصصی خودم یعنی زبان شناسی و نحو، از دانش دبیرستانم استفاده کردم و اگر این دانسته‌ها را نداشتم، شاید آن مباحث را به درستی نمی‌فهمیدم. نوآم چامسکی ریاضیدان و فیلسوفی است که نحو زایشی را مبتنی بر جبر و ریاضیات جدید در حوزه زبان شناسی معرفی کرد.

وی ادامه داد: وقتی ما به رشته‌های دیگر علوم پایه مانند شیمی و فیزیک فکر می کنیم، تردیدی در نقش اساسی ریاضیات در این رشته‌ها نداریم اما مبنای درک بهتر رشته‌هایی که به ظاهر در مجموعه علوم پایه قرار نمی‌گیرند هم ریاضیات است.

حق‌بین تصریح کرد: پیشنهاد دارم که مثل گذشته حداقل دو واحد درس ریاضی عمومی در بین درس‌های عمومی دانشگاه‌ها اضافه شود که اگر این اتفاق بیفتد تاثیر زیادی در درک بهتر رشته تخصصی دانشجویان و محققینی که در سایر علوم در حال تحقیق‌ هستند، خواهد گذاشت. اگر این اتفاق بیفتد، به سهم خود از آن حمایت خواهم کرد. من این موضوع را به نسرین سلطانخواه، رئیس دانشکده ریاضی آمار دانشگاه الزهرا منتقل کردم که اگر ما به شورای برنامه ریزی وزارت علوم و معاونت آموزشی پیشنهاد دهیم که برای همه رشته‌های دانشگاهی دو واحد درس ریاضی عمومی تعریف شود، اثرات پر خیر و برکتی بر همه علوم و رشته‌های مختلف خواهد داشت.

طرح ویژه‌ حمایت از جذب دانشجویان مستعد در رشته‌های اولویت‌دار کشور

دکتر سید محمدصادق موحد، معاون آینده سازان بنیاد ملی نخبگان نیز در اختتامیه این مسابقه گفت: ما در سال جهانی علوم پایه هستیم که مقوله‌ای مانند توسعه پایدار در آن مطرح است و در ذیل این توسعه پایدار، توسعه علمی هم خودش را نشان می‌دهد. درواقع توسعه متوازن عرصه‌های علمی یکی از ملزومات رسیدن به توسعه پایدار تلقی می‌شود. وقتی می‌توانیم بگوییم توسعه علمی شکل گرفته است که از کارکردهای نهادهای مختلف علمی به عنوان بخشی از ارزش‌های فرهنگی یاد شود و جای خود را باز کند. برای رسیدن به این توسعه علمی نیز پیش شرط‌هایی از جمله پذیرش اهمیت علم و علم اندوزی لازم است.

وی ادامه داد: در بین عرصه‌های مختلف علمی که نقش مهمی را در توسعه علمی بازی می‌کنند، بی شک نقش علوم پایه بسیار درخشان است. در علوم پایه هم، علم ریاضی و علوم وابسته آن نقش بی‌بدیلی را بازی می‌کنند. زبان مطالعه جهان طبیعت تاکنون ریاضی است و بدون آن نمی‌توانیم چنین تصویر قابل فهمی را ارائه کنیم.

وی ادامه داد: زیرساخت دانش فنی توسط علوم پایه داده می‌شود و بارها و بارها افراد مختلف به این مسئله اشاره کردند. به طور مشخص می‌توانم تاکید کنم که هر گونه تلاش برای نزدیک کردن نظام‌های علمی پایه به نظام‌های مبتنی بر رشته‌های فنی و مهندسی، خطایی راهبردی و استراتژیک است. هر کدام از این علوم ساختار مشخص خود را دارند و باید با نگاهی که متناسب وجه‌های این علوم است، سیاست‌گذاری انجام شود. به هرحال این رشته‌ها اقتضائات خودشان را دارند و بنیاد ملی نخبگان و نخبگان که مهمترین حامیان این عرصه‌ها هستند، باید بیش از گذشته ایفای نقش مؤثر داشته باشند.

معاون آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: نگاه متوازن در تدوین برنامه‌های راهبردی برای حمایت از دانشجویان و اجتماعات نخبگانی به منظور تحصیل در رشته‌های علوم پایه یکی از مولفه‌های اصلی توسعه و پیشرفت کشور است که برای این نوع برنامه‌ریزی‌ها باید هم نگاه راهبردی و بلندمدت و هم نگاه میان‌مدت و نگاه کوتاه مدت وجود داشته باشد. یکی از برنامه‌هایی که بایستی پیش از ورود دانشجویان مستعد به دانشگاه اجرا شود، این است که شرایطی برای انتخاب رشته آگاهانه دانش آموزان مستعد فراهم شود که بنیاد ملی نخبگان با سازمان پرورش استعدادهای درخشان برنامه‌های مشخصی را طراحی کرده‌اند که در آینده نزدیک اثراتش را خواهیم دید.

وی ادامه داد: همچنین ارتقای کیفیت آموزش به طور مشخص در دوره‌های کارشناسی می‌تواند در تولید بروندادهای علمی وزین در حوزه‌های علوم پایه بسیار تاثیرگذار باشد و برگزاری چنین رویدادهایی به وزین‌تر شدن برنامه‌ها و نظام آموزشی کمک می‌کند.

معاون آینده سازان بنیاد ملی نخبگان همچنین اعلام کرد: به بهانه سال جهانی علوم پایه و البته برنامه راهبری‌ای که در بنیاد ملی نخبگان درباره توسعه متوازن عرصه‌های علمی وجود دارد، من به طور مشخص برای اولین بار به صورت رسمی از این تربیون اعلام می کنم که بنیاد ملی نخبگان طرح ویژه‌ای را برای حمایت از جذب دانشجویان مستعد در رشته‌های اولویت دار کشور که به دلایل مختلف از جمله آینده شغلی، کمتر مورد اقبال قرار می‌گیرند، طراحی کرده است که به صورت رسمی‌تر جزئیات آن را اعلام خواهیم کرد. در این طرح سعی شده است نگاهی جامعه نگر و واقع بینانه بر اساس شرایط موجود و آینده کشور در نظر گرفته شود و تا آنجایی که امکان پذیر است، برای دغدغه آینده شغلی دانشجویانی که در این رشته‌ها وارد می‌شوند و برای ارتقای جایگاه ویژه کشور در حوزه‌های بین‌المللی و داخلی فکری شود. همچنین سعی شده است مسیرهای مختلفی برای ورود به این طرح وجود داشته باشد و همچنین مسیرهایی برای اثرگذاری دانش‌آموختگان رشته‌های مشخص شده در این طرح در نظر گرفته شود.

وی یادآور شد: بر این نکته تاکید می‌کنم که همه ما بر اساس مسئولیتی که داریم، بر اساس استعدادی که داریم باید احساس دغدغه بیشتری نسبت به آینده کشور داشته باشیم و یک همبستگی معنادار میان سطح استعداد و سطح دغدغه‌مندی وجود داشته باشد. البته بدیهی است که حاکمیت، نظام نخبگانی، بنیاد ملی نخبگان و سایر بخش‌ها هم بایستی زمینه‌سازی برای اثرگذاری را فراهم کنند. به هر حال خود فرد مستعد هم با توجه به توانمندی‌هایی که دارد، باید همت و سخت کوشی کند تا بتواند نقشی را در ساختن تمدن ایرانی-اسلامی ایفا کند.

پیشنهادی برای زنده نگه‌داشتن نام و یاد هفت نفر  جان‌باخته مسابقات ریاضیات کشور

نسرین سلطانخواه، رئیس دانشکده علوم ریاضی دانشگاه الزهرا نیز در این مراسم اظهار کرد: مسابقه ریاضی دانشجویی جزء قدیمی‌ترین رقابت‌های دانشجویی کشور است که انجمن ریاضی ایران مبدع و مبتکر آن بوده است. این مسابقه بعدها الهام بخش برگزاری بسیاری از مسابقات دانشجویی دیگر شده است و حتی الهام بخش المپیادهای دانشجویی شده است که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار می‌کند. بسیاری از کسانی که در این مسابقات مدال آوردند بعدا افتخارات بیشتری هم کسب کردند. مثلا مریم میرزاخانی و کوچر بیرکار که دو نفر از مدال آوران این مسابقات بودند، بعدا مدال جهانی فیلدز را دریافت کردند. این موضوع نشان می‌دهد که این مسابقات، شاخص‌های درستی برای برگزاری رقابت‌ها و تشخیص بهترین‌ها داشته است.

وی یادآور شد: امسال اتفاق جدیدی در مسابقه افتاد که برندگان و مدال آوران مسابقه علاوه بر جایزه همیشگی، جوایزی را هم از طرف بنیاد ملی نخبگان دریافت خواهند کرد. صرف نظر از مبلغ جایزه که از طرف بنیاد ملی نخبگان به برگزیدگان اهدا می‌شود، بخش بسیار مهم‌تر آن نگاه مثبتی است که بنیاد ملی نخبگان به این مسابقه و برگزیدگان آن دارد. تقاضا دارم بنیاد ملی نخبگان این موضوع را به یک سنت جاریه تبدیل کند و در آیین نامه‌های خود برای حمایت از رقابت‌های دانشجویی در حوزه علوم پایه به ویژه ریاضی، تدابیری بیندیشند. این حمایت‌ها باعث می‌شود دانشجویان رشته ریاضی برای حضور در این رقابت و پر محتوا شدن این مسابقات در سال‌های آتی بیشتر ترغیب شوند.

سلطانخواه با بیان اینکه در این دوره از برگزاری مسابقات روش جدیدی تجربه شد که ترکیبی از روش حضوری و مجازی بود و به خاطر نو بودن زحمات خاص خودش را داشت، از انجمن ریاضی ایران، رئیس دانشگاه  الزهرا، دبیر اجرایی برگزاری مسابقات و سایر دست‌اندرکاران برگزاری این رویداد در مدت زمان فشرده ۴ روز تشکر و قدردانی کرد.

رئیس دانشکده علوم ریاضی دانشگاه الزهرا با یادآوری خاطره درگذشت ۷ نفر از دانشجویان شرکت کننده در بیست و دومین دوره از مسابقات ریاضی دانشجویان کشور در اسفندماه سال ۱۳۷۶ به دلیل سانحه اتوبوس، ضمن گرامی داشت یاد و خاطره آنها، این پیشنهاد را مطرح کرد که در آینده برای تقدیر از مدال آوران مسابقات علوم پایه و به ویژه ریاضی، این جایزه به نام یکی از هفت نفر جان باخته مسابقات ریاضیات کشور نام گذاری شود تا نام و یاد آنها زنده نگه داشته شود.

در پایان این مراسم از برگزیدگان و مدال آوران مسابقات در ۴ بخش دانشجویان کارشناسی، دانش آموختگان، نتایج تیمی و تیمی مستمر تقدیر به عمل آمد.

اسامی برگزیدگان مسابقه بدین شرح است:

مدال آوران و برگزیدگان بخش دانشجویان کارشناسی

جواد فرخ نژاد، دانشگاه صنعتی شریف، طلا

امیرعباس محمدی، دانشگاه صنعتی شریف، طلا

سهند محمودیان، دانشگاه علم و صنعت ایران، نقره

امیرحسین دالوند، دانشگاه شیراز، نقره

شیما عادلی، انشگاه شهید بهشتی، نقره

مبینا عظیمی، دانشگاه صنعتی شریف، نقره

سیدعلیرضا طبیب پور، دانشگاه صنعتی شریف، نقره

احسان کفشدار گوهرشادی، دانشگاه فردوسی مشهد، نقره

سیدحسنعلی پرویز، دانشگاه شهید باهنر کرمان، برنز

سهیل حقیقی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، برنز

امیریاسین خراشادی زاده، دانشگاه فردوسی مشهد، برنز

محمد معین یوسفیان، دانشگاه کاشان، برنز

نرگس شاولی، دانشگاه خوارزمی، برنز

نیوشا کریمی، دانشگاه تهران، برنز

سروش رضایی، دانشگاه صنعتی شریف، برنز

پرهام شادمان، دانشگاه شهید باهنر کرمان، برنز

امیر ارسلان بادی پا، دانشگاه خوارزمی، برنز

دانیال کاظم لو، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، برنز

وحید طاهری بروجنی، دانشگاه اصفهان، برنز

پارسا تسبیح گو، دانشگاه تهران، برنز

محمدرضا معتبر، دانشگاه تهران، برنز

بهار  باقری، دانشگاه تهران، برنز

محمدمهدی کورانی فر، دانشگاه تهران، برنز

بهنام باغبان‌پور، دانشگاه شیراز، برنز

محمدحسین اصفهانیان، دانشگاه صنعتی اصفهان، برنز

علی فرساد مهر، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، برنز

امین انوری سرور، دانشگاه شهید بهشتی، برنز

مهدی شفیعی، دانشگاه خوارزمی، برنز

احد علیزاده، دانشگاه خوارزمی، برنز

نیما نوروزی، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، دیپلم افتخار

زهرا رحیمی، دانشگاه شیراز، دیپلم افتخار

امیر علی اخگری، دانشگاه فردوسی مشهد، دیپلم افتخار

سجاد هاشمیان، دانشگاه شهید باهنر کرمان، دیپلم افتخار

آرمان شیردل، دانشگاه تبریز،  دیپلم افتخار

ندا زمردی، دانشگاه هرمزگان، دیپلم افتخار

محمد خلیلی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دیپلم افتخار

الیکا  تیموری براکوهی، دانشگاه فردوسی مشهد، دیپلم افتخار

احسان هادیان، دانشگاه نیشابور،  دیپلم افتخار

ریحانه سادات سیدپور، دانشگاه الزهرا، دیپلم افتخار

پارسا شهبازی، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، دیپلم افتخار

علی بیات، دانشگاه علم و صنعت ایران, دیپلم افتخار

محمد حسین زینعلی، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، دیپلم افتخار

امیر شفا بخش، دانشگاه شهید باهنر کرمان، دیپلم افتخار

کورش اسماعیلی، دانشگاه اصفهان، دیپلم افتخار

آریان فهیمی، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، دیپلم افتخار

علیرضا رضامند، دانشگاه شهید باهنر کرمان، دیپلم افتخار

امیر مهدی محسنی، دانشگاه خوارزمی، دیپلم افتخار

ایلیا الماسی، دانشگاه رازی کرمانشاه، دیپلم افتخار

سحر بخشنده نژاد، دانشگاه فردوسی مشهد، دیپلم افتخار

سید امید عقیلی، دانشگاه علم و فناوری مازندران، دیپلم افتخار

زهرا  قاسمی پرکوهی، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، دیپلم افتخار

بردیا جهانگیری، دانشگاه کاشان، دیپلم افتخار

جوایز بخش دانش‌آموختگان:

زهرا محمدی خان قشلاقی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، نشان نقره

علی زمانی، دانشگاه شاهد، نشان نقره

ماجد حمادی، دانشگاه صنعتی اصفهان، نشان برنز

عارف اسمعیلی، دانشگاه تبریز، نشان برنز

سالار صالحی، دانشگاه  علم و صنعت ایران، دیپلم افتخار

زینب فقری، دانشگاه صنعتی شریف، دیپلم افتخار

محمّدرضا فعّال شیرکده، دانشگاه گیلان، دیپلم افتخار

نتایج بخش تیمی به ترتیب رتبه:

دانشگاه صنعتی شریف، سرپرست: امید نقشینه

دانشگاه فردوسی مشهد، سرپرست: رضا رضاوند

دانشگاه شیراز، سرپرست: بهمن احمدی

دانشگاه تهران، سرپرست: حانیه میر ابراهیمی

دانشگاه صنعتی امیر کبیر، سرپرست: امیر جعفری

در بخش جایزه تیمی مستمر که شرط آن ۳ سال شرکت مداوم و کسب بیشترین پیشرفت علمی مستمر بود، دانشگاه شیراز به عنوان تیم برگزیده انتخاب شد.

اولین دوره این مسابقات در فروردین ماه سال ۱۳۵۲ به همت دکتر مهدی بهراد برگزار شد و پس از آن هر ساله دانشگاه‌های سراسر کشور میزبان این رویداد علمی بودند. این مسابقه پس از دو سال وقفه به دلیل شیوع ویروس کرونا، در روزهای ۱۹ تا ۲۲ اردیبهشت ماه با شرکت ۱۲۲ دانشجو از ۲۸ دانشگاه کشور همزمان به دو صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا