انفجار کرونا در کره شمالی

به گزارش سیناپرس، کره شمالی به دلیل شرایط خاص سیاسی خود دارای کمترین ارتباط با سایر کشورهای جهان بوده و حتی سفرهای داخلی بین شهرهای این کشور نیز بسیار کمتر از سایر مناطق جهان است.

این شرایط موجب شده بود کره شمال تاکنون درگیر کرونا نشود ولی طی روزهای اخیر به طور ناگهانی شاهد رشد انفجار گونه این ویروس در ایزوله ترین کشور جهان هستیم.

بر این اساس روز پنجشنبه، ۱۸ هزار مورد جدید  ابتلا گزارش شد، ۱۸۷ هزار و ۸۰۰ نفر قرنطینه شده و ۱۶۲ هزار و ۲۰۰ نفر نیز بهبود یافته بودند. تمامی این موارد با تبی که علت آن قابل شناسایی نیست، تعریف می شود. به گزارش سیناپرس، اعداد فوق تنها یک روز پس از این منتشر شد که این کشور برای اولین بار در طول همه گیری کرونا اعتراف کرد که ویروس کرونا در داخل مرزهای کره شمالی شیوع یافته است.

مقامات این کشور روز پنجشنبه گزارش دادند که گروهی از افراد مبتلا به تب در پیونگ یانگ، مورد آزمایش قرار گرفته و مشخص شد که به زیرسویه متغیر BA.2 omicron آلوده هستند. به گزارش سیناپرس، متعاقبا دولت کره شمالی حداکثر وضعیت اضطراری را اعلام کرد و بلافاصله یک قرنطینه سراسری را اجرا کرد. هنوز مشخص نیست چند نفر برای ویروس آزمایش شده اند و آزمایش آنها مثبت بوده است، اما گزارش های ایالتی اشاره می کنند که حداقل یکی از شش نفری که فوت کرده انددارای تست مثبت اومیکرون بوده است.

به گزارش سیناپرس، کارشناسان خارجی می گویند که با توجه به توانایی های آزمایشی محدود کره شمالی، سیستم مراقبت های بهداشتی غیر پیشرفته و عدم شفافیت در این کشور، اعداد گزارش شده ممکن است تنها کسری از موارد و مرگ و میر باشد. تصور می شود که تقریباً ۲۶ میلیون نفر در این کشور واکسینه نشده باشند زیرا مقامات کره شمالی قبلاً پیشنهادات واکسن چین و برنامه تحت حمایت سازمان ملل متحد COVAX را رد کرده بودند.

خطرات و تهدیدات

برخی کارشناسان بر این باورند که پذیرش ناگهانی مبتلایان به ویروس کرونا ممکن است سیگنالی باشد مبنی بر اینکه وضعیت بهداشتی کره شمالی وخیم است و اکنون این کشور مایل به دریافت کمکهای جهانی است. روز جمعه، یون سوک یول، رئیس جمهور کره جنوبی گفت که سئول کمک های پزشکی از جمله واکسن را به همسایه شمالی خود ارائه خواهد کرد.

سخنگوی رئیس جمهور کره جنوبی به وال استریت ژورنال گفت که کره شمالی هنوز درخواست کمک نکرده و پاسخی به این پیشنهاد نداده است، اما مقامات کره جنوبی در مورد تحویل احتمالی با کره شمالی مشورت خواهند کرد.

این مقام مسئول در کره جنوبی خاطرنشان کرد: حتی اگر کره شمالی این کمک ها را بپذیرد، توزیع واکسن ها ممکن است دشوار باشد. این کشور فاقد زیرساخت های زنجیره سرد مورد نیاز برای حمل و نقل و ذخیره مناسب واکسن های mRNA ساخته شده توسط شرکت های فایزر و مدرنا است. کمبود گسترده سوخت و دسترسی محدود به کلینیک های بهداشتی در مناطق روستایی نیز مسائل را پیچیده می کند. این کشور همچنین در حال تجربه یک بحران غذایی است که منجر به سوءتغذیه گسترده شده است.

به گزارش سیناپرس، لینا یون، پژوهشگر ارشد دیده بان حقوق بشر در کره نیز به یویورک تایمز گفت: مردم کره شمالی به طور مزمن دچار سوءتغذیه بوده و واکسینه نشده اند. موجودی دارو در این کشور پایین بوده و زیرساخت های بهداشتی قادر به مقابله با این بیماری همه گیر نیستند. جامعه بین‌المللی باید برای علائم مرتبط با کووید-۱۹، داروهای ضد ویروسی برای درمان کووید-۱۹، واکسن‌ ها و تمام زیرساخت‌های لازم برای نگهداری واکسن، از جمله یخچال، ژنراتور و بنزین و دارو را به کره شمالی ارائه دهد.

علاوه بر اثرات مخربی که ویروس همه گیر می تواند بر جمعیت کره شمالی بگذارد، کارشناسان نگرانند که این کشور به بستری برای ظهور انواع خطرناک تر و جهش یافته کرونا تبدیل شود. 

مترجم: رضوان خندان
منبع: arstechnica

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا