چرا قیمت ارزهای دیجیتال در حال سقوط است؟

به گزارش سیناپرس، طی روزهای گذشته شاهد ریزش شدید قیمت در تمامی رمز ارزها بودیم. در واقع  چند ماه قبل در مقاله ایی  به این موضوع که رمزارزها بی ثبات بوده و همانطور که می تواند سوداوری داشته باشد به همان میزان هم باعث ضرر و زیان میشود،همچنین به همه ما ثابت شده است که قیمت ارز‌های دیجیتال پر نوسان و بی ‌ثبات است.  اما دلیل این موضوع چیست؟ 

ضرر هنگفت مردم  در پی رکود اخیر ارزهای دیجیتال

 امسال رمزارزها شروع بدی را آغاز کردند. از اردیبهشت سال گذشته  تا امروز بیت‌کوین (BTC) تقریباً ۴۰ درصد  از ارزش خود را از دست داده، و قیمت اتریوم (ETH) و بایننس کوین (BNB) هر کدام حدود ۴۸ درصد کاهش یافته است. به گزارش سیناپرس، همچنین قیمت شیبا اینو ۱۶ درصد و دوج کوین ۱۱ درصد سقوط کرد هرچند این اولین باری نیست که بازار کریپتو با ریزش مواجه میشود.

بررسی بازار از اواسط اردیبهشت تا اواخر مرداد ماه سال گذشته  نیز نشان می دهد در این بازه زمانی کریپتوها یک رکود دیگر را تجربه کردند. در آن زمان قیمت بیت کوین بیش از ۴۵ درصد سقوط کرد. اما جالب است که با وجود این همه نوسانات، بسیاری از سرمایه‌ گذاران همچنان به ارزهای دیجیتال علاق ه‌مند هستند. به گفته وین نارایانان، معاون استراتژی در Early Investing با افزایش پذیرش رمزار‌زها، بازار ارز‌های دیجیتال پایدارتر می ‌شود.

 اما بسیاری از افراد از خود می پرسند تا چه حدی میتوان نظرات و صحبتهای کارشناسان را در این حوزه جدی تلقی کرده و اصولا ایا میتوان به این نظرات اعتماد داشت؟!

در اینجا پنج دلیل اصلی برای سقوط قیمت ارزهای دیجیتال را بررسی می کنیم:

۱-  کمبود نقدینگی در بازار ارزهای دیجیتال
۲-  چین استخراج کریپتو را در ژوئن 2021 ممنوع کرد
۳- امنیت پایین ارز‌های دیجیتال باعث نگرانی مردم می شود.
۴- سخنان اینفلوئنسرهای کریپتو و افراد مهم از جمله ایلان ماسک باعث نوسان در قیمت رمزارز‌ها می‌شود.
۵- همبستگی ارز‌های دیجیتال با بازار سهام

بر این اساس گزارش ها نشان می دهد قیمت بیت کوین روز دوشنبه به شدت کاهش یافته و برای اولین بار از مردادماه  سال گذشته برای مدت کوتاهی به زیر 30000 دلار سقوط کرد. سایر ارزهای دیجیتال مانند اتریوم  و بایننس افت مشابهی داشته ‌اند و حجم معاملات با این ارزها در صرافی ‌ها کاهش یافته است. 

مدت‌ها امیدوار بودیم که ماهیت مستقل کریپتو آن را در برابر تورم و بحران‌های اقتصادی مقاوم سازد. بسیاری استدلال میکردند که استقلال ارز‌های دیجیتال از دولت ها باید تضمینی باشد که افت اقتصادی، جنگ ‌های بین‌المللی یا تغییرات شدید سیاسی تاثیری بر قیمت بیت ‌کوین نمی ‌گذارد.

اما در چند سال گذشته ثابت شد که این طور نیست. زمانی که همه ‌گیری ویروس کرونا بازارهای جهانی را در مارس ۲۰۲۰ درهم شکست، قیمت بیت ‌کوین نیز سقوط کرد و ۵۷ درصد از ارزش خود را از دست داد. هر چند پس از مدتی، مجدداً بازار سهام  و ارزهای دیجیتال با نرخ‌های سرسام ‌آوری افزایش یافتند.

 طی ماه های گذشته،  تورم باعث شد فدرال رزرو آمریکا  و سایر بانک‌ های مرکزی نرخ ‌های بهره را افزایش دهند. در دنیای اقتصاد، سرمایه‌ گذاران به دنبال یک بهشت امن سرمایه‌ گذاری می گردند و طبیعتاً بیت‌کوین که به شدت پر نوسان است، گزینه مناسبی محسوب نمی شود.

از سوی دیگر بازارهای جهانی با تهاجم روسیه به اوکراین ناآرام شده و تشدید تورم، مشکلات زنجیره تامین و افزایش قیمت نفت را به دنبال داشته است. کندی رشد اقتصاد چین در بحبوحه شیوع کووید-۱۹ نیز به نگرانی‌ های مالی کمک می‌ کند. برخی کارشناسان پیش ‌بینی می ‌کنند که قیمت بیت ‌کوین از بازار سهام جدا می ‌شود، اما در حال حاضر، قیمت ارز‌های دیجیتال با ارزش سهام بالا و پایین میرود.  

باید توجه داشت ، حتی خود بنیانگذاران ارز دیجیتال به شما می ‌گویند که موفقیت در دنیای کریپتو تضمین شده نیست. البته نوسان بالای رمزارز‌ها بخشی از جذابیت آن برای بسیاری از سفته بازان است در صورتیکه میبینیم افراد بسیار زیادی بدون تجربه اقدام به سرمایه گذاری در این حوزه داشته اند و طبیعتا نمیتوانیم نام این افراد را سفته باز بگذاریم و به طور کلی اینها افراد متضرر معمولی در جامعه هستند.

 از زمان آغاز به کار بیت کوین در سال ۲۰۰۹، این ارز چندین چرخه نزولی و صعودی داشته است. در هر زمان تعداد افرادی که روی ارزهای دیجیتال سرمایه‌ گذاری می ‌کنند بسیار متغیر است.  ارزش بازار کریپتو در باور مردم کم شده، زیرا به آنها ثابت شد که تغییر در سیاست‌ ها بر قیمت ارز‌های دیجیتال تاثیر می گذارد. برای مثال، سرکوب استخراج بیت ‌کوین توسط چین در اواسط سال ۲۰۲۱، منجر به سقوط بیت کوین از ۶۵ هزار دلار در آوریل به ۳۵ هزار دلار در ژوئن شد. تقریباً در همان زمان، ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال به طور مشابه کاهش یافت و در ماه مه ۲۰۲۱، ایلان ماسک با اشاره به مسائل زیست محیطی اعلام کرد که تسلا دیگر بیت‌کوین را برای پرداخت نمی ‌پذیرد.

نفوذ ماسک را نمی ‌توان در دنیای ارزهای دیجیتال دست کم گرفت، زیرا اگرچه شرکت ‌هایی مانند پی ‌پال، مسترکارت و فیس بوک از رمزارزها حمایت کردند، اما سخنان ایلان ماسک هر بار بازار رمز ارز‌ها را تکان می دهد. چین به بانک ‌ها گفت که از انجام تراکنش ‌‌های ارز دیجیتال خودداری کنند.

در حال حاضر بانک خلق چین، پس از اعلام غیرقانونی بودن تمامی تراکنش ‌های مبتنی بر رمز ارز‌ها، عملاً سکه ‌های دیجیتال را ممنوع کرده است.

 در همین حال، بازار کریپتو توسط موجی از هک‌ ها و نقض‌های امنیتی، از جمله هک ۶۰۰  میلیون دلاری شبکه رونین، زنجیره جانبی اتریوم متزلزل شده است. این هک‌ ها اعتماد مصرف کننده به ارزهای دیجیتال را کاهش داده و رشد خریداران جدیدی را که وارد این حوزه می‌شوند کند کرده است.

 برخی از کارشناسان همچنین معتقدند که کاهش قیمت اخیر یکی از برترین کوین‌های با قیمت ثابت در برابر دلار در جهان، ترا یو ‌اس ‌دی (UST)، در سقوط قیمت بیت ‌کوین نقش داشته است. TerraUSD که با نام UST نیز شناخته می‌شود، توکنی است که همیشه به ارزش ۱ دلار معامله میشود، اما در روز دوشنبه به زیر 70 سنت سقوط کرد زیرا دارندگان آن دچار وحشت شدند و توکن‌های خود را به صورت انبوه یک شبه به فروش رساندند.

سقوط ترا یو‌اس ‌دی نشان داد که  ثابت ترین  کوین‌های مبتنی بر الگوریتم چقدر ضعیف هستند. از صبح دیروز پنجشنبه، UST در حدود ۶۲ سنت معامله می ‌شد. و در حال حاضر به 16.5 سنت رسیده است. به دلیل جداسازی الگوریتمی استیبل کوین UST از دلار و ریزش بیش از  ۸۰ درصدی این ارز،  قیمت لونا نیز  ۹۷  درصد سقوط کرد.

 اینکه آیا کاهش قیمت کریپتو ادامه دارد یا خیر، هنوز معلوم نیست. برخی بر این باورند که با وحشت سرمایه‌ گذاران، اوضاع بدتر می ‌شود. به گزارش سیناپرس،اما پس از اینکه قیمت بیت‌کوین به زیر ۳۰ هزار دلار رسید، روز سه ‌شنبه کمی بهبود یافته و به محدوده قیمتی ۳۱ هزار و ۴۹۱ دلار بازگشت. گفتنی است در روز پنج ‌شنبه قیمت بیت‌کوین با ۹ درصد کاهش به ۲۶ هزار و ۸۴۸ دلار رسید.

 این افت شدید پس از آن اتفاق افتاد که اداره آمار کار ایالات متحده گزارش داد که شاخص قیمت مصرف کننده در ماه آوریل بالاتر از حد انتظار بوده است که این مساله باعث شد سرمایه گذاران دارایی ‌های پر خطرتر مانند ارزهای دیجیتال خود را بفروشند. به این ترتیب شاهد هستیم  بازارهای ارزهای دیجیتال به ویژه از ابتدای هفته تحت فشار بوده ‌اند. بیت‌کوین در روز دوشنبه به پایین‌ ترین سطح خود از ژانویه سقوط کرد زیرا رکود بازارهای سهام همچنان به ارزهای دیجیتال آسیب می‌ رساند.

باید توجه داشت  طی چند ماه آینده، اتریوم قصد دارد از الگوریتم اثبات کار (PoW) به اثبات سهام (PoS) تغییر یابد. این یک تحول بزرگ است، زیرا عملکرد اتریوم را کارآمدتر و پایدارتر می‌کند.

تیم بیکو، توسعه ‌دهنده اتریوم اخیراً فاش کرد که این اقدام، همانطور که قبلاً پیش ‌بینی شده بود، در ماه ژوئن یا تیر  رخ نخواهد داد، اگرچه قرار است تا قبل از پایان سال ۲۰۲۲ اتفاق بیفتد، اما هنوز تاریخ قطعی برای آن وجود ندارد.

این موضوع، همراه با چندین عامل دیگر مربوط به اقتصاد کلان، آغازی متزلزل در سال را برای اتریوم ایجاد کرد، قیمت اتریوم در ژانویه به زیر ۲ هزار ۲۰۰ دلار رسیده و روز پنجشنبه، به زیر ۲ هزار دلار آمده و پایین ‌ترین سطح قیمت از جولای ۲۰۲۱ را تجربه کرد.  

در پی این تحولات، سهام کوین‌بیس در روز چهارشنبه 17.4 درصد سقوط کرد. مدیر اجرایی کوین‌ بیس می ‌گوید: نتایج نا امیدکننده به این معنی نیست که بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال آمریکا با خطر ورشکستگی روبرو شود. 

هرچند واقعیت ها نشان می دهد سهام این شرکت در سال جاری تاکنون ۷۱ درصد سقوط کرده است که منعکس کننده افت قیمت ارزهای دیجیتال اصلی از جمله بیت‌کوین است.  در همین حال، پلتفرم‌های قرارداد هوشمند سولانا و آوالانچ نیز نزدیک به ۴۰ درصد سقوط کردند.

آنچه سرمایه گذاران باید در مورد ارزهای دیجیتال بدانند

این یک حقیقت است که به همان اندازه که احتمال سقوط قیمت ارز‌های دیجیتال وجود دارند امکان صعود آن ها نیز محتمل است.همانطور که امروز ریزش رمزارزها باعث ضرر و زیان زیادی شده در مقطعی هم با رشد مواجه بود و بسیاری از سرمایه گذاران به سودهای کلانی دست یافتند. 

 اگر فقط بخشی از سرمایه خود را در ارز‌های دیجیتال سرمایه‌ گذاری کنید که از دست دادن آن برایتان مشکلی به وجود نیاورد، پس در حال حاضر نباید نگران افت قیمت بیت کوین و اتریوم یا هر رمز ارز دیگری باشید. اکثر کارشناسان مالی توصیه می‌کنند کمتر از ۵ درصد از کل سرمایه خود را در ارزهای دیجیتال سرمایه‌ گذاری کنید. همچنین باید مطمئن شوید که قبل از سرمایه ‌گذاری در بازار رمز ارزها، جنبه‌ های دیگر مالی خود از جمله پس انداز برای مواقع اضطراری، گذاشتن پول در حساب بازنشستگی، یا پرداخت بدهی را در اولویت قرار دهید.

گزارش: دکتر پوریا جهانبخشیان-  مدرس گروه بازرگانی و امور مالی دانشگاه دولتی قبرس
مشاور و تحلیل گر بانک سوییس کوت در بخش بازار سهام و فارکس

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا