سنگ کیسه صفرا، سرطان پانکراس را پیش بینی می کند

به گزارش سیناپرس، محققان آمریکایی در یک پژوهش جدید که  روی تاثیرات پیش بینی کننده سنگ کیسه صفرا روی بیماری بسیار کشنده سرطان پانکراس انجام داده اند، متوجه شده اند که می توان روی این موضوع حسابی ویژه باز کرد.

بیماران مبتلا به سرطان پانکراس (PDAC) شش برابر بیشتر از بیماران غیر سرطانی در یک سال قبل از تشخیص، به بیماری سنگ کیسه صفرا مبتلا شده بودند. به گزارش سیناپرس،بر اساس تحقیقاتی که ارائه می شود، سنگ کیسه صفرا می تواند علامت هشدار دهنده ای برای این سرطان تهاجمی و کشنده باشد.

PDAC شایع ترین سرطان لوزالمعده یا پانکراس بوده و اغلب کشنده است زیرا معمولا تا مراحل پایانی قابل تشخیص نخواهد بود.

محققان مرکز پزشکی بوستون می گویند: تشخیص سرطان لوزالمعده دشوار بوده و پس از آن شانس زنده ماندن بسیار اندک است. اما یافته ‌های ما نشان می ‌دهند که بیماری سنگ کیسه صفرا ممکن است راهی برای تشخیص بهتر این نوع سرطان و نجات جان تعداد بیشتری از بیماران باشد.

محققان با استفاده از سوابق موجود در پایگاه داده SEER-Medicare از سال 2008 تا 2015، حدود 20 هزار بیمار PDAC را شناسایی کردند. به گزارش سیناپرس،در یک سال قبل از تشخیص، 4.7 درصد از بیماران PDAC مبتلا به بیماری سنگ کیسه صفرا تشخیص داده شدند و در 1.6 درصد آن ها، کیسه صفرا برداشته شد. در میان بیماران غیر سرطانی، تنها 0.8 درصد سنگ کیسه صفرا داشته و 0.3 درصد کیسه صفرا را برداشته بودند.

پژوهشگران فوق می گویند: بیماری سنگ کیسه صفرا باعث سرطان لوزالمعده نمی شود، اما درک ارتباط آن با PDAC می تواند به ما درایجاد فرصتی برای تشخیص و درمان زودرس و مبارزه با نرخ بالای مرگ و میر ناشی از این سرطان کمک کند. یافته های ما ممکن است کلیدی برای درک بهتر مراحل بعدی در غربالگری، مدیریت و تشخیص زودهنگام باشد.

محققان اظهار داشته اند: از آنجایی که بسیاری از افراد مبتلا به سنگ کیسه صفرا، به سرطان پانکراس مبتلا نمی شوند، تحقیقات آینده می توانند با دقت بیشتری به یافته های آزمایشگاهی و تصویربرداری بپردازند تا بررسی شود به گزارش سیناپرس،آیا عوامل خاصی مرتبط با بیماری کیسه صفرا وجود دارد که می تواند تشخیص دهد کدام بیماران ممکن است در آینده به سرطان پانکراس مبتلا می شوند.

نتایج تحقیقات فوق در هفته بیماری های گوارشی (DDW) 2022 ارائه شده اند.

مترجم: سنا دلفیه