شناسایی پروتئین کلیدی در طول عمر سلول های بنیادی مغز

به گزارش سیناپرس، بر اساس مطالعه جدید محققان دانشگاه راتگرز که روی موش ها صورت گرفت، گیرنده ‌ای که برای اولین بار برای عملکرد انسولین ضروری تشخیص داده شد و بر روی سلول ‌های بنیادی عصبی موجود در عمق مغز قرار دارد، نقش مهمی در طول عمر سلول‌ های بنیادی مغز دارد.

این مطالعه، پروتئین خاصی به نام گیرنده انسولین (INSR) را مشخص می‌ کند که در سلول ‌های بنیادی عصبی، در ناحیه زیر بطنی مغز، به فراوانی وجود دارند. به گزارش سیناپرس، در طول فرایند رشد، سلول های بنیادی عصبی کل سیستم عصبی را تشکیل می دهند. این سلول های بنیادی عصبی، سلول های عصبی و غیر عصبی جدیدی تولید می کنند که زیرساخت و عملکرد مغز را حفظ می کنند.

دانشمندان همچنین با بررسی تومورهای مغزی به یافته دیگری دست یافتند؛ INSR نقش مهمی در حفظ و نگهداری جمعیتی از سلول‌ های ویژه سرطان مغز موسوم به سلول ‌های بنیادی گلیوبلاستوما (GBM) ایفا می کند.به گزارش سیناپرس، هنگامی که محققان، INSR را در سلول های بنیادی GBM غیرفعال کردند، رشد این سلول های بدوی تشکیل دهنده تومور متوقف شد.

پژوهشگران می گویند، درک عملکرد مولکول هایی که در فرایند رشد و نگهداری سلول ‌های بنیادی مغز در شرایط رشد طبیعی و غیرطبیعی حیاتی هستند، بسیار حائز اهمیت است. از آنجا که بسیاری از اختلالات عصبی، مانند ام اس، پارکینسون و آلزایمر، با تخریب سلول ‌های مغزی مرتبط هستند، درک سیگنال‌ هایی که این سلول‌ های اولیه را تنظیم می کنند می ‌تواند در آینده به درمان ‌های جدیدی برای این اختلالات مغزی منجر شود.

محققان افزودند: اگر بتوانیم بر نحوه عملکرد سلول‌ های بنیادی مغز تأثیر بگذاریم، می‌ توانیم از این دانش برای جایگزینی سلول ‌های بیمار یا مرده مغز با سلول‌ های زنده استفاده کنیم. این امر، گامی مهم در پیشروی به سوی راه های درمانی جدید برای بیماری ‌های عصبی و آسیب‌ های مغزی محسوب می شود.

گیرنده های سلولی مانند INSR مولکول های پروتئینی هستند که روی سطوح سلول ها قرار دارند. مواد طبیعی یا ساخت انسان که قفل گیرنده را باز می کنند می توانند سلول را به تقسیم، تمایز یا مرگ تحریک کنند.

با شناسایی گیرنده هایی که این اعمال را بر روی انواع سلول های خاص انجام می دهند و با درک ساختار و عملکرد آنها، دانشمندان می توانند موادی را طراحی کنند که به عنوان کلید گیرنده ها عمل می کنند تا آنها را اصطلاحا روشن یا خاموش کنند.

مطالعات قبلی توسط این تیم تحقیقاتی نشان داده بود که یک کلید مشخص، پروتئین سیگنال ‌دهنده، معروف به فاکتور رشد شبه انسولین II (IGF-II)، برای حفظ سلول ‌های بنیادی عصبی در دو مکان از مغز بزرگسالان که جایگاه این سلول های اصلی هستند، ضروری است. در این آزمایش، دانشمندان به دنبال شناسایی گیرنده بودند.

به گزارش سیناپرس، برای انجام این کار، آن ها از ابزارهای ژنتیکی استفاده کردند که به آن ها امکان می داد علاوه بر حذف INSR ،یک پروتئین فلورسنت نیز جهت ردیابی سلول های بنیادی عصبی و سلول های تولید شده توسط آن ها معرفی کنند.

آن ها دریافتند: تعداد زیادی از سلول ‌های بنیادی عصبی در ناحیه زیر بطنی مغز موش‌ هایی که فاقد INSR هستند، از بین رفته اند.

محققان اظهار داشتند: یافته های ما برای پاسخ به این سوال که آیا تغییرات در سلول های بنیادی بالغ ممکن است به سرطان کمک کند یا خیر، مورد توجه هستند.به گزارش سیناپرس، نتایج این مطالعه در مجله Stem Cell Reports منتشر شده است.