تولید اولین اطلس سلولی پانورامیک حیوانات

به گزارش سیناپرس، چندین مطالعه توسط اعضای یک کنسرسیوم تحقیقاتی مشارکتی برای تولید این نقشه‌ های سلولی فضایی و زمانی با کیفیت بالا انجام شد. این تیم پژوهشی از یک فناوری رونویسی به نام Stereo-seq که توسط چین توسعه یافته است، استفاده کردند.

این فناوری جدید، تولید نقشه های مکانی-زمانی را بسیار آسان تر از همیشه می کند. در گذشته، هزاران یا حتی ده‌ ها هزار آزمایش برای تکمیل یک نقشه مکانی و زمانی لازم بود.

دکتر چن آئو (Chen Ao) پژوهشگر ارشد و سرپرست تیم توسعه فناوری در این باره گفت: اکنون با Stereo-seq می توان به سرعت و به طور جامع نقشه سلولی به دست آورد که یک پیشرفت مهم در علوم زیستی محسوب می شود.

فناوری رونویسی فضایی یک فناوری نوظهور است که بر اساس آنچه با توالی یابی تک سلولی به دست آمده است، ساخته می شود.به گزارش سیناپرس،این امر به غلبه بر چالش های موجود در ایجاد ویژگی های تک سلولی در بافت زنده کمک می کند. با این فناوری، دانشمندان می توانند مکان دقیق یک سلول و تعامل آن با سلول های همسایه را مشخص کنند.

فناوری Stereo-seq قطعات ریز دی ان ای را در نمونه های بزرگتر تقویت کرده و سپس تصاویر آنها را می گیرد. این فناوری قادر به رزولوشن سلولی ۵۰۰ نانومتر و دارای میدان دید پانوراما در سطح سانتی متر است.

دانشمندان از این فناوری برای بررسی رشد اولیه جنین موش ها، به ویژه جنین های بین ۹.۵ تا ۱۶.۵ روز استفاده کردند چراکه این دوره با رشد سریع مشخص می شود. این اتفاق به تولید محصولی کمک کرد که تیم پژوهشی آن را اطلس فضایی-زمانی موش ها (MOSTA) نامید.

دانشمندان با موفقیت تعدادی نقشه با وضوح بالا تولید کردند که برای اولین بار مکان خاص حدود ۳۰۰ هزار سلول از یک جنین ۱۶.۵ روزه را نشان می دهد. این اطلاعات برای ایجاد یک اطلس پانوراما مورد استفاده قرار گرفت که برای یادگیری بیشتر در مورد تنوع سلولی و تمایز در بافت های در حال رشد مغز مفید بود.

در ادامه تحقیقات جنینی مشابهی نیز با گورخرماهی و مگس میوه کوچک انجام شد. دانشمندان همچنین از این فناوری برای سلول‌ های برگ گیاه آرابیدوپسیس استفاده و بر یک مانع طولانی ‌مدت در این فرآیند غلبه کردند.

به گزارش سیناپرس، با کاربرد آن در گیاه آرابیدوپسیس، دانشمندان همچنین نشان دادند که Stereo-seq می تواند در تحقیقات گیاهی مفید باشد. این فناوری ممکن است برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ژن هایی که نقش حیاتی در رشد بذر دارند، استفاده شود و اساساً می ‌تواند به تولید سویه‌ های گیاهی بهتر و مقاوم در برابر تنش کمک کند.
به گزارش سیناپرس، این فناوری رونویسی فضایی می تواند دانشمندان را قادر سازد تا حتی بیشتر در مورد گیاهان و حیوانات بیاموزند و شناخت دقیق ‌تر کشور، منطقه، زیستگاه یا جامعه ‌ای که حیوانات یا گیاهان از آن سرچشمه می ‌گیرند را ممکن می‌ سازد.

مترجم: کاظم فلاحی پناه