درمان اضطراب و اعتیاد به الکل با کمک ویرایش ژنی

به گزارش سیناپرس، تحقیقات جدید دانشگاه ایلینوی شیکاگو (UIC) نشان می‌دهد که ویرایش ژن ها ممکن است به درمان اضطراب و اختلال مصرف الکل در افرادی که در دوران نوجوانی دچار این مشکلات شدند، کمک کند.

یافته‌های این مطالعه رویکرد امیدوارکننده‌ تری را برای مبارزه با این اختلالات نشان می‌ دهد که موجب نگرانی زیادی در سطح جهانی شده است. 

دکتر سابهاش پاندی (Subhash Pandey) استاد روانپزشکی و از پژوهشگران این پروژه تحقیقاتی درباره این روش جدید اظهار داشت: اعتیاد به الکل می تواند اثرات طولانی مدت و قابل توجهی بر مغز به طور خاص در ناحیه تقویت کننده ژن Arc داشته باشد. به گزارش سیناپرس، نتایج این مطالعه شواهدی را ارائه می دهد که ویرایش ژن، یک پادزهر بالقوه برای خنثی کردن این اثرات است و در صورت تمایل، نوعی بازنشانی کارخانه ای برای مغز ارائه می دهد.

مشکل نوشیدن الکل و اعتیاد به این نوشیدنی مضر به ویژه در سنین جوانی این است که منجر به کاهش بیان Arc در آمیگدال انسان و جوندگان که به عنوان مرکز احساسات در نظر گرفته شده و در شکل گیری حافظه نقش دارد، می شود. برنامه ریزی مجدد اپی ژنتیکی ژن Arc باعث می شود که فرد در بزرگسالی به مشکلات اضطراب و سوء مصرف الکل مبتلا شود. این اختلال در تمام طول زندگی یک فرد آسیب دیده ادامه دارد.

به گزارش سیناپرس، تحقیقات جدید از این جهت قابل توجه است که نشان می دهد ویرایش ژن می تواند راهی برای خروج از این برنامه ریزی مجدد اپی ژنتیکی ارائه دهد.

محققان در این مطالعه روش ویرایش ژنی به نام CRISPR-dCas9 را به کار بردند. آنها از آن برای کنترل فرآیندهای استیلاسیون هیستون و متیلاسیون ژن Arc در مدل های موش استفاده کردند. این فرآیندها چگونگی دسترسی ژن ها برای فعال سازی را مدیریت می کنند. این تیم کار را با بررسی موش‌های بالغی که هر از گاهی در دوران نوجوانی (معادل سن انسان بین ۱۰ تا ۱۸ سال) در معرض الکل قرار می‌ گرفتند، شروع کردند.

آنها از ژن dCas9 برای تشویق استیلاسیون استفاده کرده که کروماتین را شل می‌ کند و باعث اتصال فاکتورهای رونویسی به دی ان ای می‌ شود. پژوهشگران دریافتند بیان ژن Arc با بهبود استیلاسیون به حالت عادی باز گشته و کاهش در شاخص های اضطراب و مصرف الکل قابل مشاهده بود.

در ضمن، موش های بالغی را که در اوایل مدل دیگری در معرض الکل قرار نگرفته بودند، بررسی کردند. بیان ژن Arc با استفاده از ژن dCas9 برای افزایش متیلاسیون کاهش یافت، در نتیجه کروماتین سفت شد و عوامل رونویسی از اتصال به دی ان ای جلوگیری کرد. در نتیجه مشاهده شد که اضطراب و مصرف الکل بدتر می شود.

به گزارش سیناپرس، محققان خاطرنشان کردند: این یافته ها نشان می دهد که ویرایش اپی ژنومیک در آمیگدال می تواند آسیب شناسی روانی از جمله اضطراب بزرگسالان را پس از قرار گرفتن در معرض الکل نوجوانان بهبود بخشد. در واقع این مطالعه به روشن کردن آنچه در مغزهای در حال رشد در معرض غلظت های قوی الکل در حال وقوع است کمک می کند.

همچنین این امید را افزایش می‌دهد که روزی درمان‌ های مفیدتری برای اختلال اضطراب و مصرف الکل در دسترس قرار گیرند.
شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله پیشرفت های علم (Science Advances) منتشر شده و قابل دسترس است. 

مترجم: زهرا همراز
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا