سابقه ابتلا به کرونا باعث پیشگیری از سرماخوردگی می شود

به گزارش سیناپرس، ویروس SARS-CoV-2 که باعث ابتلا به کرونا می شود متعلق به یک خانواده بزرگ و متنوع از کرونا ویروس ها است که شامل ویروس های سرماخوردگی معمولی می شود.

از آنجایی که ویروس ‌های این خانواده پروتئین‌های سنبله نسبتاً مشابهی دارند، آنتی‌ بادی‌ های سیستم ایمنی در برابر یک پروتئین اسپایک کروناویروس به طور بالقوه می ‌توانند پروتئین‌های اسپایک مشابه را در سایر کرونا ویروس‌ها نیز تشخیص دهند.

به گفته دانشمندان مؤسسه تحقیقاتی اسکریپس در لا جولا، کالیفرنیا، این موضوع نشان می ‌دهد که قرار گرفتن در معرض ویروس SARS-CoV-2 می‌تواند به محافظت در برابر سایر ویروس ‌های هم خانواده، از جمله آن هایی که باعث سرماخوردگی می ‌شوند، کمک کند.

پژوهشگران برای بررسی این موضوع از ۱۱ نفر نمونه خون گرفتند تا در آن آنتی بادی های سرم – پروتئین هایی که به مبارزه با عفونت کمک می کنند را شناسایی کنند. به گزارش سیناپرس، هشت مورد از نمونه‌ ها قبل از همه‌گیری کووید-19 جمع ‌آوری شد، در حالی که سه نمونه از افرادی بودند که اخیراً به کووید-۱۹ مبتلا شده بودند.

ساندیا بانگارو، یکی از اعضای این تیم مطالعاتی درباره موضوع فوق گفت: هدف نهایی این کار، طراحی منطقی واکسن هایی است که می توانند بسیاری از ویروس های کرونا را تشخیص دهند. به گزارش سیناپرس، محققان نحوه واکنش نمونه‌ ها به پروتئین‌ های اسپایک جدا شده از کرونا ویروس‌ های مختلف را آزمایش کردند: پروتئین های OC43 و HKU1، که هر دو با سرما خوردگی‌ های معمولی SARS-CoV-2 SARS-CoV-1 مرتبط هستند، باعث سندرم شدید تنفسی حاد مرس می شود.
بر اساس این مطالعه، فقط آنتی‌بادی ‌های سرم بیماران کووید-۱۹ به پروتئین‌ های اسپایک SARS-CoV-2 واکنش نشان دادند، و همچنین واکنش قوی ‌تری نسبت به نمونه‌ های آنتی ‌بادی ‌های قبل از همه‌ گیری به پروتئین ‌های اسپایک ویروس ‌های سرماخوردگی و سایر ویروس‌های کرونا نشان دادند. 

بنگارو در تکمیل توضیحات خود افزود: بیشتر افراد این ایمنی اولیه را در برابر کرونا ویروس های رایج دارند و قرار گرفتن در معرض SARS-CoV-2 سطح این آنتی بادی ها را افزایش می دهد.

به گزارش سیناپرس، اندرو وارد، یکی از دیگر محققان این تیم پژوهش و استاد زیست شناسی ساختاری و محاسباتی یکپارچه، گفت این مطالعه می تواند به تولید واکسن های بهتر کمک کند. درک بهتر نحوه تغییر سیستم ایمنی در برابر این خانواده گسترده از کروناویروس‌ها با عفونت کووید-۱۹، گام مهمی در جهت توسعه واکسن‌ های بهتر کرونا، هم برای کووید-۱۹ و هم برای پاتوژن‌های مرتبط در آینده است.

شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی Science Advances منتشر شده است.

مترجم:  زهرا همراز
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا