اگر مشکل کلیوی دارید این دارو را خودسر مصرف نکنید

به گزارش سیناپرس، محققان دانشگاه واترلو هشدار می دهند که اگر در حال حاضر از یک داروی دیورتیک و یک مهار کننده سیستم رنین آنژیوتانسین RSA  برای فشار خون بالا استفاده می کنید، مصرف ایبوپروفن می تواند یک ترکیب بسیار مضر باشد.

پژوهشگران این تیم مطالعاتی گزارش می دهند که ترکیب این سه دارو می تواند منجر به آسیب حاد کلیه در برخی از افراد شود. متاسفانه در برخی موارد، این آسیب های کلیوی می تواند دائمی باشد.

داروهای مدر و مهارکننده‌های RSA که با طیف گسترده ‌ای از نام‌ های تجاری دارویی موجود است، به طور معمول با هم برای کمک به درمان فشار خون بالا تجویز می ‌شوند. از سوی دیگر، ایبوپروفن یک مسکن به طور گسترده در دسترس است.
محققان برای رسیدن به این نتایج از یک سری آزمایشات دارویی شبیه سازی شده با کامپیوتر استفاده کردند. این استراتژی به آنها اجازه داد تا تعاملات بین این سه دارو و همچنین هر گونه تأثیر بر کلیه ها را مدل سازی کنند.

آنیتا لیتون، استاد ریاضیات کاربردی در دانشگاه واترلو در رابطه با مساله فوق الذکر می گوید: اینطور نیست که همه کسانی که این ترکیب از داروها را مصرف می‌کنند دچار مشکل کلیوی شوند اما تحقیقات نشان می دهد که این خطر در زمان ترکیب دو داروی مطالعه شده، بسیار زیاد است.

به گزارش سیناپرس، باید توجه داشت که آزمایش‌ های بالینی انسانی ممکن است ماه‌ ها یا بیشتر طول بکشد تا نتایج حاصل شود. با این حال، آزمایش‌ های دارویی شبیه ‌سازی‌شده با رایانه بسیار سریع ‌تر هستند. بنابراین، پروفسور لیتون و تیم او از تخصص خود در ریاضیات و علوم رایانه برای ایجاد آزمایش‌ های دارویی شبیه ‌سازی ‌شده با رایانه استفاده کرده و به پزشکان نشان می‌ دهند این دو دارو خطر تداخل بسیار زیادی دارند.

به گزارش سیناپرس، متاسفانه بسیاری از مردم ممکن است ایبوبروفن  را همراه با داروهای فشار خون مصرف کرده و اصلاً نمی دانند که کلیه های خود را در معرض خطر قرار می دهند.

پروفسور لیتون در خاتمه توضیحاتش نتیجه می گیرد: دیورتیک ها خانواده ای از داروها هستند که باعث می شوند بدن آب کمتری در خود نگه دارد. کم آبی بدن عامل اصلی آسیب حاد کلیه است و سپس مهارکننده RAS و ایبوپروفن با این ضربه سه گانه به کلیه ضربه می زند. اگر از این داروهای فشار خون استفاده می کنید و به مسکن نیاز دارید، به جای ایبوبروفن از استامینوفن استفاده کنید.

شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی Mathematical Biosciences منتشر شده است.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا