غفلت از مساله مالکیت معنوی عقب ماندگی کشور را رقم می زند

به گزارش سیناپرس، محمد علی میرطاهری، رئیس مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در نخستین همایش مالکیت فکری در صنایع خلاق و فرهنگی که امروز صبح در دانشگاه علم و فرهنگی برگزار شد، گفت: در دنیای کنونی نتوانسته اند توسعه پایدار محور اصلی بلند مدت همه کشورها است و نقش صنایع خلاق فرهنگی در این خصوص بسیار ویژه ارزیابی می شود. سرمایه اصلی اقتصاد خلاق، هوش و خلاقیت ذهنی است بنابراین کشورهای در حال توسعه در این خصوص می توانند با بهره گیری از نوآوری های فکری و ظرفیت های بومی و فرهنگی خودش توانمند و مترقی شوند چراکه ماده خام برای ورود به این صنعت سرمایه انسانی هوشمند و خلاق است.

وی افزود:  یکی از ارکان اصلی اقتصاد مقاومتی، اقتصاد خلاق و فرهنگ محور است. خدا را شکر امروزه به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد فناوری های نرم و توسعه خلاق، شرکت های فعال در حوزه اقتصاد خلاق فرهنگی به عنوان شرکت های دانش بنیان نوع سه شناخته شده و مورد حمایت قرار می گیرند و اما مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز به عنوان یگانه متولی صدور سند ثبت مالکیت های صنعتی و نماینده سازمان بین المللی مالکیت فکری(وایپو) در کشور همسو با دیگر ارگان های مسوول آمادگی کامل خودش را جهت حمایت و کمک به چرخه  تولید ثروت در اقتصاد خلاق فرهنگی اعلام می کند.

وی خاطرنشان کرد: نقش مالکیت فکری در توسعه صنایع خلاق و دانش بنیان بر کسی پوشیده نیست. حمایت از این حقوق عامل کلیدی در همه کشورها با هر سطح از توسعه محسوب می شود و در هر شرایطی می تواند تسهیل گیر مسیر توسعه ملی باشد. یقینا هرچه قوانین حمایتی و ضمانت های اجراهایی حقوقی و کیفری برای مالکان دارایی های فکری قوی تر باشد نوآوران با دغدغه کمتری و با انگیزه بیشتری فعالیت و ابتکار خودشان را ارائه می دهد. حال چه آثاری به عنوان صنایع خلاق باید شناخته شود؟ طیف وسیعی و متنوعی را می توان نام ببریم. انواع فیلم ها، هنرهای تجسمی، نقاشی ها، صنایع دستی و سایر مواردی از این قبیل.

وی تصریح کرد: دو نوع حمایت " مالکیت ادبی و هنری یا کپی رایت" و " مالکیت صنعتی" در حوزه حمایت مالکیت فکری بر مصادیق صنایع خلاق و فرهنگی قابل اعمال است. مالکیت ادبی و هنری در آثاری از جمله سینما، انیمیشن ها، نشریه ها، موسیقی ها وعمدتا از طریق مالکیت ادبی و هنری می تواند در یک چهارچوب حقوقی حمایت قرار بگیرد.

به گزارش سیناپرس، میرطاهری ادامه داد: در حوزه مالکیت صنعتی، سایر مصادیق صنایع خلاق از جمله هنرهای تجسمی، طراحی ها، معماری ها، صنایع دستی، طرح های لباس، پوشاک در غالب ثبت طرح های صنعتی توسط مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد مورد حمایت قرار می گیرد. طرح صنعتی تلفیقی از هنر و صنعتی است که با برخورداری از  پتانسیل بالای قانونی می تواند آثار مختلفی از جمله پوشاک، مد و لباس و سایر اقلام تزئینی به ثبت برسد.

پیشگیری از نفوذ فرهنگ بیگانه با توجه به ثبت معماری ایرانی

رئیس مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور یادآور شد: معماری ایرانی حوزه ساختمان سازی یکی از دغدغه های اصلی کشورمان محسوب می شود که طی سال های اخیر مغفول واقع شده است که می تواند به عنوان طرح صنعتی ثبت شود و ترویج گر فرهنگ ایرانی و اسلامی باشد. این اقدام جلوگیری می کند از نفوذ فرهنگ سایر کشورها در بخش طراحی ساختمان و معماری کشورمان و به عنوان یکی از فعالان آثار به اقتصاد خلاق و فرهنگی معرفی کند.

به گفته وی، ثبت محصولات مربوط به صنایع دستی مناطق مختلف کشور که از تنوع فرهنگی بسیاری برخوردار است تحت عنوان نشانه های جغرافیایی می تواند یکی از طرق ثروت آفرینی و پویای اقتصاد زیست بوم فرهنگی کشور محسوب شود.

وی در خصوص حمایت از صنایع فرهنگی از طریق علامت تجاری و اختراعات گفت: از طریق ثبت علایم تجاری و اختراعات می توان به صورت غیر مستقیم به بالندگی صنایع خلاق و فرهنگی یاری رساند. مانند ثبت برندهای محصولات فرهنگی، نرم افزارها و ثبت اختراع هایی مانند ربات نقاش. همچنین با ثبت اختراعات بین المللی مصادیقی از علامت و اختراع که دارای محتوای فرهنگی و هنری هستند می تواند به اشاعه فرهنگ ملی و بومی کشور کمک کند.

وی تصریح کرد: چالش ها و معضلاتی که ما در شرایط  فعلی در این خصوص داریم. عدم فرهنگ سازی سازنده در جامعه در زمینه آشنایی صاحبان دارای های خلاق و فرهنگی، مالکیت صنعتی است. به اصطلاح مستقل و جزیره ای عمل کردن برخی از ارگان های ذی ربط در این حوزه است. عدم ارائه آموزش های لازم به هنرمندان، صاحبان هنرهای دستی و نویسندگان در خصوص مزایا و جوانب حقوقی آثار ثبت و حمایت قانونی از دارایی های فکری است.

کاهش سرعت موانع دانش بنیان ها با تاکید بر موضوع مالکیت فکری

به گزارش سیناپرس، میرطاهری گفت: اکنون این مرکز اقداماتی پیرامون این مساله انجام داده است. طی یکسال اخیر با رویکرد جدیدی وارد موضوع شده است که نگرشی دانش محور و مبتنی با دیگر دستگاه ها و ارگان ها است و خود را ملتزم می دانیم حمایت از شرکت های دانش بنیان. با توجه شعار" تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین" سعی مان بر این است به سرعت موانع موجود بر سر راه دانش بنیان که مرتبط با موضوع مالکیت فکری است را برداریم.

وی افزود: اکنون اقداماتی نیز در این رابطه انجام شده است. راه اندازی پنجره تجاری سازی طرح های صنعتی در پروتال مرکز مالکیت معنوی از جمله آنهاست. از این طریق ما مخترعان و اختراعاتی که به ثبت رسیده است از این پنجره به سرمایه گذاران و تولید کنندگان معرفی می کنیم.
وی اظهارداشت: تداوم همکاری های مشترک با پارک های علم و فناوری، پژوهشکده های فرهنگی و هنری، دانشگاه ها، ارائه آموزش های لازم به مخاطبان به خصوص شرکت های دانش بنیان از دیگر اقدامات این مرکز است. یکی از اقداماتی که اخیرا انجام شده آموزش به صورت وبیناری به شرکت های دانش بنیان است.

رئیس مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: اخیرا با جهاددانشگاهی تفاهم نامه ای منعقد کردیم که انشاالله بتوانیم در حوزه های آموزشی اقداماتی مشترکی انجام خواهیم داد. همچنین با اقداماتی که صورت گرفت در سال 2021 ارتقای هفت رتبه ای ایران را داشتیم و کسب رتبه 14 در سرانه طرح های ثبت شده در دنیا برای کشور ایران بوده است.

به گزارش سیناپرس، وی گفت: از برنامه های که طی چند روز آینده انجام خواهیم داد، اتصال الکترونیکی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای ارائه تسهیلات به شرکت های دانش بنیان است. شرکت های دانش بنیان از این طریق به ما معرفی خواهند شد که ما بدون نوبت و در کمترین زمان آموزش های لازم بدهیم و از اختراعات و طرح های آنها حمایت کنیم.

میرطاهری بیان کرد: از دیگر اقداماتی که انجام شده و تصویب شده و جلسه اول آن طی چند روز آینده تشکیل خواهد شد، تشکیل شورای راهبردی مالکیت فکری برای اولین بار در سازمان ثبت هفته های آینده برگزار خواهد شد و ما سعی خواهیم کرد یک انسجام و هم افزایی را بین دستگاه های مالکیت فکری بیشتر و مورد توجه قرار دهیم.

وی اظهارداشت: همچنین تعاملات مشترکی با وزارت آموزش و پرورش جهت آموزش عمومی مالکیت فکری به دانش آموزان داشتیم که متاسفانه این موضوع تاکنون در کتب درسی دانش آموزان به آن شکلی که انتظار می رود مورد درج قرار نگرفته است و هرچه هم مکاتبه می کنیم تا به امروز پاسخی دریافت نکرده ایم. از وزیر آموزش پرورش و مسوولان خواهش می کنم به موضوع مالکیت فکری مورد توجه قرار دهند زیرا اگر مغغول باقی بماند، کشورمان دچار عقب ماندگی می شود و ما آمادگی لازم را داریم که در این رابطه همکاری های لازم را انجام دهیم.

وی در پایان گفت: همچنین ظرف چند روز آینده انشاالله پروژه تیکس راه اندازی خواهیم کرد. پلتفرمی را طراحی کرده ایم که یک ارتباط مستقیمی با شرکت های دانش بنیان و پارک های علم و فناوری داشته باشیم و آموزش های لازم را با این پلتفرم در اختیار پارک های علم و فناوری قرار دهیم.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا