انجمن علمی مالکیت فکری تاسیس می شود

به گزارش سیناپرس،  دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو،  رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در نخستین همایش مالکیت فکری در صنایع خلاق و فرهنگی گفت: ما نمی توانیم دانش،  فناوری، خلاقیت،  تشویق جوانان را بدون اینکه آنها بدانند نتیجه کارشان به کجا می رسد و تا چه میزان مالک ایده شان هستند را فراهم کنیم. اهمیت این موضوع باعث شد تا سازمان مالکیت فکری در جهان تشکیل شود و روزی را به آن اختصاص دهد. امروزه همه دولت ها به دنبال تحقق این قضیه هستند.

وی افزود:در  حال حاضر ایده پردازان ایرانی نمی دانند که هنگامی که ایده ای به ذهن شان خطور پیدا می کند به کجا مراجعه کنند و آن را به ثبت برسانند تا اتفاق بدی برای آن ایده شان رخ ندهد و سر از جای دیگری در نیاورد.

وی تاکید کرد: امسال سازمان وایپو بر قشر جوان تاکید مرده است.  ما نیز در ایران باید مساله مالکیت فکری را ساماندهی کنیم. خوشبختانه اکنون در وزارت علوم تحقیقات و فناوری با تاسیس معاونت فناوری به جد این مساله پرداخته می شود. جلساتی نیز در پارک علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی تشکیل دادیم و دفتری ویژه پیرامون این مساله ایجاد کردیم.

وی تاکید کرد: متاسفانه گرچه هم اکنون دستگاه های مختلف به این مساله ورورد پیدا کرده اند اما یکپارچگی و هماهنگی میان آنها کمتر دیده می شود.

وی بیان کرد: امیدواریم از دل این همایش ها و نشست ها فرایندی طراحی کنیم که جوانان خلاق ایده پرداز که می خواهند در این عرصه شرکت کنند راحت تر بدانند باید به کجا مراجعه کنند و حامی های آنها چه کسانی هستند.

ایمانی خاطرنشان کرد: در این همایش به دنبال ایجاد انجمن مالکیت فکری هستیم که پس از اخذ مجوز علمی از وزارت علوم بتواند به شکل مستمر فعالیت خود را آغاز کند. همچنین امروز از دل این همایش پیشخوان مالکیت فکری رونمایی می شود که با افتتاح آن دغدغه جوانان ایده پرداز در سالی که شعار آن دانش بنیان است از میان برود.

لزوم تاسیس مراکز داوری تخصصی برای حل مسائل مالکیت فکری

دبیر مالکیت فکری در ابتدای این همایش در رابطه با روند اجرای این همایش توضیحاتی ارائه داد.

سپس سهراب سلامت، وکیل دادگستری در حوزه مالکیت فکری و مشاور  شرکتهای پارک ملی علوم  و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در همایش" مالکیت فکری پارک‌های علم و فناوری" عنوان کرد:  بخش غالب مالکیت فکری به اقتصاد ارتباط دارد. اکنون یک شرکت موفق بر اساس استاندارد جهانی نیاز به دو پایه" مالی و حسابداری" و " حقوقی" دارد، در غیر این صورت با گرفتاری های فراوان و مشکلات متعدد مالیاتی، ارزش افزوده و مالی و حسابداری مواجه خواهند شد که نیاز به مشاوره دائم دارند از اینرو ضرورت دارد متولیان امر در حوزه مالی به این افراد کمک کنند.

وی افزود: اکنون شرکت ها در بخش حقوقی با دو بخش مشکل دارند. این شرکت ها هرچند آموزش های لازم را دیده اند اما هنوز اشراف کافی به موضوع حاکمیت فکری ندارند و می خواهند طرح های افشا یا کپی رایت شده را ثبت اختراع کنند. این مساله ناشی از یک سری ناآگاهی است. همچنین شرکت های خلاق و نوآور با اصل سرزمینی بودن آشنایی کافی ندارند. ما بسیار مواجه بودیم که فردی اختراعی داشته و اعلام کرده نمونه آن در خارج از کشور ثبت شده اما در ایران ثبت و درج نشده است و ثبت نمونه طرح خارجی در ایران دارند. این مسائل ناشی از بی‌ اطلاعی آنها از مسائل حقوقی حوزه مالکیت معنوی و فکری است.

وی بیان کرد: همچنین آنها با قوانین استخدامی آشنایی کامل ندارند؛ از این رو قراردادهایی را منعقد می‌کنند که بر خلاف نظم عمومی است. این شرکت ها باید سه رکن ایجاد محصول، حفاظت و تجاری سازی محصول آگاهی حقوقی داشته باشند.
وی ادامه داد: اکنون برای رفع این مساله دو راه حل کوتاه مدت و بلند مدت وجود دارد؛ برای راه حل کوتاه مدت این مساله باید قرارداد فرم و برای برنامه بلند مدت باید مراکز مشاوره و مراکز داوری تخصصی ایجاد شود.

توجه به بحث مالکیت فکری در 5 حوزه راهبردی وزارت عتف

دکتر علی خیرالدین، معاون فناوری و نوآوری وزارت عتف نیز در این همایش گفت: مقام معظم رهبری همیشه به  بحث گفتمان پیشرفت علم و فناوری که خوشبختانه امسال نیز فرمان به تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین مطرح شد و ما در وزارت علوم برنامه های متنوعی در حوزه فناوری و نوآوری داریم. یکی از تاکیدهای ما بحث مالکیت فکری است.

وی افزود: ما پنج حوزه راهبردهای برای معاونت در دانشگاه ها، پارک های علم و فناوری، پژوهشگاه ها، نت ورکینگ و شبکه سازی و نظام ملی نوآوری تعریف کرده ایم. در تمامی این حوزه ها به نقش مالکیت فکری به شدت مشاهده می شود.  اکنون بحث سند ملی نظام نوآوری را ایجاد کردیم. تدریس های تخصصی را داریم و در حال برنامه ریزی برای بحث مالکیت فکری و اشتغال زایی و ایجاد پارک علم و فناوری بین المللی هستیم.

خیرالدین تصریح کرد: خیلی از دفاتر مالکیت فکری ما در پارک ها و دانشگاه ها فعال نیست بنابراین بودجه حمایتی را گذاشتیم بین 50 تا 100 میلیون که این حوزه مالکیت فکری ما فعال شود. همچنین بحث نشست های حضوری و مجازی داشتیم که خوشبختانه بازتاب خوبی داشت. دو دوره آموزش حضوری برای مسوولان پارک های علم و فناوری در حوزه مالکیت فکری  و همچنین آموزش مجازی برای دانشگاه ها و  پژوهشگاه ها داشتیم.

معاون فناوری و نوآوری وزارت عتف خاطرنشان کرد: اکنون رتبه ایران در حوزه علمی و تولید مقاله بسیار خوب است و در حوزه نوآوری نیز خوشبختانه رشد خوبی داشتیم و از رتبه 120 به 60 رسیده ایم و در حوزه فناوری نیز رتبه 71 را داریم بنابراین مساله مالکیت فکری می تواند در حوزه فناوری و نوآوری تاثیرگذار باشد.

پپیشخوان مالکیت فکری جهاد دانشگاهی رونمایی شد

گفتنی است، در حاشیه این همایش دفتر پیشخوان مالکیت فکری جهاد  ذیل تفاهم‌نامه‌ای میان جهاد دانشگاهی و قوه قضائیه در پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی رونمایی شد؛ این پیشخوان بر ارائه خدمات مالکیت فکری به شرکت‌ها متمرکز شده است‌.

گزارش:فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا