کشف اسکلت زن ۲ هزار و ۲۰۰ ساله بر تخت برنزی

به گزارش سیناپرس، کاوش های باستان شناسی در نزدیکی شهر کوزانی در شمال یونان منجر به شناسایی اسکلت یک زن شد که روی تختی از جنس برنز دراز کشیده است.

این کشف در یک معدن زغال سنگ انجام شد. باستان شناسان می گویند که احتمالا بقایای این اسکلت متعلق به یک زن ثروتمند است زیرا نمادهای آپولو خدای یونانی تخت او را تزئین می کرد.

دکتر آرتی هوندروگیانی باستان شناس ارشد این کاوش در رابطه با این مجموعه می گوید: تاکنون در حفاری های باستان شناسی، نمونه ای مشابه این زن که روی تختی از جنس برنز خوابیده باشد، مشاهده نشده است. اگرچه شواهدی وجود دارد که نشان می دهد در زمان های قدیم مردم اغلب در تخت های خود دفن می شدند، اما این اولین باری بود که باستان شناسان فردی را در یونان به این شکل شناسایی کردند.

دکتر هوندروگیانی خاطرنشان کرد که در حفاری های انجام شده، دیگر لوازمی نیز پیدا شده است و متخصصان در تلاش برای بازسازی این تخت هستند.

بررسی های انجام شده نشان می دهد بیشتر بخش های این تخت از برنز ساخته شده بود، به همین دلیل است که در طول هزاره ها باقی مانده است. قسمت های چوبی تخت متأسفانه قبل از حفاری تجزیه شده بود.

به گزارش سیناپرس این یافته برجسته باستان شناسی  نشان می دهد که اسکلت باستانی فوق ممکن است متعلق به یک زن از خانواده سلطنتی باشد البته هویت این فرد هنوز مشخص نشده است. بر اساس گزارش های منتشر شده در این رابطه، اشیای لوکس متعددی در کنار این جسد قرار داشته و خود وی نیز تاجی گلی با برگ های طلایی بر سر داشته است.

آنالیزهای انجام شده نشان می دهد این زن میانسال بوده و دلیل مرگ وی نیز مشخص نیست. به گفته باستان شناسان، بخش هایی از تخت او تزئین شده است. انتهای این تخت با سرهای پری دریایی تزئین شده بود، اما تزئینات بالای تخت از اهمیت خاصی برخوردار است.

به گزارش سیناپرس این قسمت از تخت دارای نماد یک پرنده آبی است که ماری را در دهان خود نگه می دارد، این نمادی شناخته شده برای خدای آپولو محسوب می شود که بر اساس اساطیر یونانی، حکایت از کشتن مار در دلفی و متعاقباً نجات جهان دارد.

در حال حاضر بقایای این زن به موزه باستان شناسی آیانی منتقل شده و در آنجا مورد بررسی بیشتر قرار خواهد گرفت. انتظار می رود آزمایشگاه موزه بتواند سن و جنسیت او را تایید کند و همچنین با استفاده از اطلاعات مردم شناسی علت مرگ او را مشخص کند.

منبع: greekreporter