راه جدیدی برای مبارزه با سرطان مغز یافت شد

به گزارش سیناپرس؛ گلیوبلاستوم مولتی فرم  یا اختصارا GBM یک نوع بسیار مهاجم و کشنده تومور مغزی است که از سلول های آستروسیت منشأ می گیرد. سلول های آستروسیت سلول های ستاره ای شکلی هستند که بافت مغز را تشکیل می دهند و همین طور مسئول تغذیه و حمایت سلول های عصبی یا نورون ها هستند.

پژوهشگران دانشگاه ساری انگلستان طی یک پروژه تحقیقاتی هفت ساله که در مدل های سلولی و حیوانی صورت گرفت، نشان داده اند که زنجیره کوتاهی از اسیدهای آمینه (پپتید HTL-001) در هدف قرار دادن و مهار عملکرد دسته ای از ژن ها به نام ژن های Hox که در رشد GBM نقش دارند، موثرند. 

آن ها می گویند: افرادی که از گلیوبلاستوم مولتی فرم رنج می برند دارای نرخ بقای پنج درصدی در یک دوره پنج ساله هستند و این رقم طی چند دهه اخیر بهبود پیدا نکرده است.به گزارش سیناپرس، با این حال بررسی های ما نوید یافتن راه ‌حلی برای اختلال در تنظیم ژن Hox، که عامل رشد GBM و سایر سرطان‌ ها است، می دهد.

همچنین ژن های Hox مسئول رشد سالم بافت مغز هستند، اما معمولاً در بدو تولد پس از فعالیت شدید در جنین در حال رشد، خاموش می شوند.به گزارش سیناپرس، با این حال، اگر دوباره به‌ طور نامناسب روشن شوند، فعالیت آن ‌ها می ‌تواند منجر به پیشرفت سرطان گردد. 

آن ها می گویند: ما شدیداً به راه ‌های درمانی جدیدی جهت مبارزه با این تومورهای تهاجمی مغزی نیاز داریم و حالا بر اساس یافته هایمان می دانیم که هدف قرار دادن ژن ‌های رشدی مانند ژن ‌های HOX که به ‌طور غیرطبیعی در سلول ‌های تومور فعال می ‌شوند، می‌تواند یک راه جدید و مؤثر برای متوقف کردن رشد گلیوبلاستوم باشد.

به گزارش سیناپرس، یافته های تحقیقاتی فوق در مجله BMC Cancer منتشر شده اند.

ترجمه: سنا دلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا