قوانین مالکیت فکری در نظام اجرایی کشور دچار مشکل است

سرپرست دفتر پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری دکتر امید رضایی فر در گفتگو با خبرنگار سیناپرس گفت: در یک نگاه کلی از نظر وجود قوانین مالکیت فکری در کشور چیزی کم نداریم، در  بیشتر کشورهای جهان نیز قوانین و رویه های ‌اجرایی مرتبط با مالکیت فکری سالهاست، مورد احترام و استفاده قرار گرفته است اما از نظر نظام اجرایی در کشور دچار مشکل هستیم که باید در این زمینه فعالیت و اقدام لازم صورت گیرد.

وی افزود: سخت گیری قوانین و اجرایی شدن آنها در نگاه کوتاه مدت ، موجب از بین رفتن کسب و کار می شود اما از سوی دیگر و از دید بلند مدت شخصی که ثبت اختراع  داشته با مشاهده اجرایی شدن این قوانین، انگیزه لازم را هم برای تجاری سازی و هم  نوآوری های بیشتر کسب می کند.

رضایی فر اظهار داشت: به عبارت دیگر بحث مالکیت فکری در بلند مدت همان طور که در دنیا دیده  شده، تاثیرات مثبتی داشته و باعث رشد بازار اقتصادی می شود.  

وی عنوان کرد: برای رسیدن به نظام مالکیت فکری لازم است زنجیره ای که ختم به تجاری سازی و تولید ثروت می شود را طی کرد.

وی درباره چگونگی طی کردن زنجیره مالکیت فکری گفت: در گام نخست باید در راه فرهنگ سازی و آگاهی  بخشی مردم کار کرد به این ترتیب که مردم توانایی حفاظت از دارایی های فکری خود را  داشته باشند. در گام دوم باید تلاش شود که با کمک دانشگاه ها، نهاد های خالق و …تعداد  این دارایی های فکری افزایش پیدا کند.

سرپرست دفتر پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم ادامه داد:همچنین در گام سوم باید کمک کرد این دارایی ها ثبت  و مورد حفاظت قرار گیرد و گام آخر مساله تجاری سازی است که باید رویدادهای متعدد  در این فضا وجود داشته باشد تا شخصی که محصولی را ثبت می کند و مورد حفاظت قرار داد، بداند که چگونه تجاری سازی انجام می شود.

وی با بیان اینکه قوانین حمایتی معانی مختلفی دارد، گفت: اگر مالکیت فکری به این معنا باشد که ایده نو وجود دارد و نیاز هست که به شخص هزینه ای داده شود تا ایده را تجاری سازی کند، خلاف منطق است.کسی اگر ایده نو دارد لازم است ابتدا آن را ثبت کند و حفاظت شود و در مرحله بعد به حمایت برسد و در نهایت با ارایه دادن ایده، آن را به  دستاورد و ثروت تبدیل کند. به عبارتی، ایده نو باید در مرحله ای افشا شود و اگر همراه با حفاظت باشد موفق خواهد بود.

رضایی فر گفت: دولت ساز و کار اکو سیستم نوآوری را تنظیم می کند که در این سیستم هر کسی که ایده نو دارد باید فعالیت داشته باشد که بتواند  حمایت نهادی دولتی یا خصوصی را جلب کند.

 وی درباره نحوه اجرای قوانین مالکیت فکری گفت: قوانین وضع شده در مالکیت فکری ضمانت اجرایی دارند.در حال حاضر در این رابطه دادگاه و قاضی توانمند در حال فعالیت هستند.واضح است کسانی که ایده دارند لازم است آن را  به ثبت برسانند که از آن حفاظت شود.

به گفته رضایی فر، نکته مهم اینجاست که در حوزه ثبت اختراعات، بندی با عنوان ادعانامه وجود دارد که هر چقدر این بند توسط حقوق دانان یا وکلا، به صورت حرفه ای نوشته شود، شخص توانمندی بالاتری در دادگاه خواهد داشت. به عنوان نمونه، نقض نشان تجاری یا نقض ثبت اختراع ضمانت های اجرایی بالایی دارند و در دادگاه از دارندگان این ایده ها مورد حمایت کامل قرار می گیرند.

گفتگو:تانیا حسن پور

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا