شناسایی چگونگی شکل گیری ستاره‌ها در کهکشان

ستاره شناسان از یک فرایند منحصر به فردی در بزرگ ترین کهکشان بیضی شکل تشکیل ستاره‌ها را مدت ها بعد از تولدشان در کهکشان بدست آورده‌اند.

بنا براین گزارش، وضوح بالا و اشعه ماوراء بنفش تلسکوپ فضایی هابل ناسا به ستاره شناسان کمک می‌کند تا گره‌های درخشانی را از ستاره‌های داغ و آبی که در امتداد سیاه چاله‌های فعال در کهشکان غول پیکر بیضی شکل راه شیری یافت می‌شوند پیدا کنند.

ترکیب داده‌های ارسالی از ماهواره فضایی هابل با تحلیل‌های دانشمندانی که روی زمین این اطلاعات را بررسی می‌کنند، به این نتیجه منجر شده است که دانشمندان دریافته اند سیاه چاله ها، جت‌ها، و ستاره‌های تازه متولد شده همه در یک چرخه فرایندی خود تنظم شونده قرار دارند.

جت‌های دارای انرژی بالا که از سمت سیاه چاله‌ها ارسال می‌شوند، یک هاله‌ای از گاز‌های گرم را با خود به همراه دارند و مسیری را کنترل می کنند که در آن گازها منجمد می‌شوند و به اشکال مختلفی در کهکشان راه شیری قرار می‌گیرند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، مگان دوناهو مدیر اولین طرح مطالعاتی دانشگاه میشیگان توضیح می‌دهد که «به گاز هایی که در اطراف جو کهکشان قرار دارند فکر کنید» «این اتمسفر سرشار از گاز، دارای موادی  در حالت های مختلف است که شبیه جو کره زمین دارای ابرها و گاز و حتی باران است. و چیزی که ما مشاهده می کنیم فرایندی شبیه یک طوفان تندری است. و همان گونه که جت های فوران از مرکز کهکشان به بیرون پرتاب می شوند، برخی از این گاز‌ها سرد می‌شوند و به ابر تغییر شکل می دهند و در نهایت ستاره ها را تشکیل می دهند».

بنا به گفته دانشمندان ماهواره‌های زیادی در حال تصویر برداری از اینکه این گاز‌ها کجا هستند و چگونه شکل می‌گیرند، می‌باشند.