پروتئین سندرم X شکننده، هدفی جدید برای داروهای فشارخون

به گزارش سیناپرس، بر اساس نتایج یک مطالعه جدید ارائه شده در انجمن قلب آمریکا که بر روی موش ها انجام شده است، پروتئینی به نام FXR1 که در بیماری سندرم X شکننده نقش دارد، به عنوان یک هدف بالقوه برای ایجاد نوع جدیدی از داروهای کاهش دهنده فشار خون شناسایی شده است.

سندرم X شکننده یا FXS شایع ترین علت شناخته شده ناتوانی ذهنی ارثی ناشی از جهش در کروموزوم X است. این بیماری می تواند منجر به تاخیر در رشد، ناتوانی های یادگیری و مشکلات رفتاری شود که البته علائم آن در پسران نسبت به دختران شدیدتر است.

سندرم FXS در اثر جهش در ژن FMR1 ایجاد می‌شود که یک پروتئین اتصال‌دهنده RNA را کد می‌کند و اعتقاد بر این است که در توسعه اتصالات بین سلول‌های عصبی در مغز نقش دارد. به گزارش سیناپرس، پروتئین های متصل به RNA به روشن و خاموش شدن ژن ها کمک می کنند و برای بسیاری از فرآیندهای سلولی ضروری هستند.

به گفته محققان دانشکده پزشکی لوئیس کاتز در دانشگاه تمپل در فیلادلفیای آمریکا، واقعاً شگفت‌انگیز بود که FXR1 به بسیاری از پروتئین‌های اتصال دهنده اکتین و سایر پروتئین‌های دخیل در اسکلت سلولی متصل می‌شود. به گزارش سیناپرس، اصولا فاکتورهای رونویسی و ترجمه، پروتئین هایی هستند که به روشن و خاموش کردن ژن های خاص کمک می کنند. در این میان، پروتئین های اکتین مسئول انقباض و شل شدن عضلات هستند.

آن ها در پژوهش خود و با حذف ژن FXR1، نشان دادند که سلول‌های ماهیچه صاف عروقی در مقایسه با موش‌های دارای FXR1 فعال رفتار متفاوتی نشان می دهند.

آن ها می گویند: ما دریافتیم که سلول‌های عضله صاف عروق بدون FXR1 تکثیر نمی‌شوند، نمی‌چسبند و جابجا نمی شوند. این ها فعالیت‌هایی وابسته به اسکلت سلولی هستند و یک سلول ماهیچه صاف عروقی باید بتواند آن ها را به درستی انجام دهد.

به گزارش سیناپرس،  آن ها افزوده اند: بر این اساس، وقتی FXR1 را از ماهیچه های صاف در این موش‌ها می‌گیرید، فشار خون دیاستولیک آن‌ها نیز در مقایسه با موش‌های کنترل کاهش قابل توجهی می یابد.

به گزارش سیناپرس، این یافته ها نشان می دهند : هدف قرار دادن FXR1 در سلول های ماهیچه صاف عروق، یا مسیر انقباضی که آن را تنظیم می کند، ممکن است یک راه امیدوارکننده برای توسعه داروهای ضد فشار خون باشد.

این یافته های جالب و امیدبخش در یک اجتماع جهانی مرتبط با قلب و عروق که در ماه جاری میلادی در سیاتل آمریکا برگزار می شود، ارائه شده اند. این نشست، یک تبادل جهانی برای مرور آخرین پیشرفت های علمی جدید و نوظهور در مورد مشکلاتی نظیر تصلب شرایین، ترومبوز، زیست شناسی عروقی، بیماری عروق محیطی، جراحی عروق و ژنومیک عملکردی است.

مترجم: محمدرضا دلفیه