رمزگشایی از معمای مرگ و میر افراد پیر در اثر کرونا

به گزارش سیناپرس، یک مطالعه جدید توسط دانشگاه واشنگتن نشان می دهد که توانایی بدن برای تولید سلول های شبیه سازی شده عمدتا در سنین بالا کاهش می یابد.

یافته‌ها می‌ توانند پاسخ دهند که چرا کرونا چنین تأثیر مخربی بر سالمندان دارد. به گفته محققان با هر تقسیم دی ان ای در تقسیم سلولی، کلاهک انتهایی که تلومر نامیده می شود، کوتاه تر می شود.به گزارش سیناپرس، یک سلول پس از یک سری تکرار بسیار کوتاه شده و در یک نقطه، تقسیم آن متوقف می شود. این محدودیت برای همه سلول ‌ها یا حیوانات اعمال نمی ‌شود، اما برای سلول ‌های ایمنی انسان اعمال می‌ شود.

پروفسور جیمز اندرسون (James Anderson) سرپرست این تحقیقات از دانشگاه کلمبیا می‌ گوید: سیستم ایمنی افراد معمولی با وجود این محدودیت تا حدود ۵۰ سالگی بسیار خوب است. این زمانی است که تعداد کافی سلول‌ های ایمنی هسته ‌ای به نام سلول‌های T، تلومرها را کوتاه کرده ‌اند و نمی ‌توانند به سرعت خود را از طریق تقسیم سلولی به تعداد کافی شبیه ‌سازی کنند تا به ویروس کرونا حمله و آن را پاکسازی کنند، که ویژگی کاهش شدید تعداد سلول‌های ایمنی را در بر دارد.

او افزود: نکته مهم این است که طول تلومرها از والدین شما به ارث رسیده است. در نتیجه، تفاوت‌هایی در این طول‌ ها بین افراد در هر سنی وجود دارد.به گزارش سیناپرس،  بسته به پدر و مادرتان و نحوه زندگی ‌تان، طول عمر شما یا واکنش شما به ویروس کرونا تابعی از شخصیتی است که در زمان تولدتان شکل گرفته است. 

برای این مطالعه، دانشمندان مدلی از ظرفیت انبساط کلونال سلول T وابسته به طول تلومر (TL) با افزایش سن ایجاد کردند. با استفاده از این مدل، محققان به طور مجازی رابطه گسترش کلونال سلول T با مرگ و میر ناشی از کرونا را در جمعیت عمومی بررسی کردند.

مدل پژوهشگران نشان می دهد که یک فرد با میانگین TL سلول های خونساز (HCTL) در سن بیست سالگی حداکثر ظرفیت انبساط کلونال سلول های T را حفظ می کند. بعدها، این ظرفیت تا حدود ۵۰ سالگی به سرعت و به بیش از ۹۰ درصد کاهش می یابد.

به گزارش سیناپرس، دانشمندان خاطرنشان کردند: جمع‌آوری اطلاعات طول تلومر در مورد یک فرد یا جمعیت‌ خاص می ‌تواند به پزشکان کمک کند تا بدانند چه کسی کمتر مستعد ابتلا به کرونا است و سپس پژوهشگران می توانند منابعی مانند تزریق دز واکسن تقویت کننده را به آن جمعیت ها و افراد در معرض ابتلا به کرونا تخصیص دهند.

مترجم: فاطمه امینی
منبع: techexplorist

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا