اگر می خواهیم ربات ها را به خدمت بگیریم باید بر علم آنها مسلط باشیم

به گزارش خبرنگار سیناپرس، حتما تاکنون برای یک بار هم که شده فیلم علمی-تخیلی مشاهده کرده اید که ربات ها را در فیلم ها دیده اید که حتی شخصیت نقش اول فیلم را دارند و چشم ها را به سمت خود خیره می کنند، البته در واقعیت ربات ها را نمی توان به آن اندازه در حد نقش اول زندگی روزمره انسان ها دانست، اما در واقع دانشمندان در سال های اخیر به سمت استفاده بیشتر ربات ها در زندگی حرکت کرده اند و ربات هایی ساخته اند که به بشریت در زندگی روزمره کمک کنند.

علم هوش مصنوعی در سال های اخیر پیشرفت بسیاری در دنیا داشته است و در کشور خودمان نیز محققان این حوزه دارای مقالات و دستاوردهای جهانی هستند. ربات ها نیز  در حال حاضر در مکان هایی مانند رستوران ها، پایگاه های آتش نشانی، بیمارستان ها و ادارات یا حتی بانک ها به کار برده می شوند و کارهای انسان ها را تا حدی کم کرده اند.

در کشورهای پیشرفته از ربات ها حتی در امور مربوط به سوپرمارکت یا سینما نیز استفاده می شود. در کشور ما نیز علم رباتیک جایگاه خود را دارد، به طوری که هر ساله مسابقات ربوکاپ آزاد ایران برگزار می شود و این مسابقات امسال پس از سه سال تأخیر( به دلیل شیوع بیماری کرونا) برگزار شد.

محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد درباره پررنگ شدن حضور ربات در زندگی روزمره انسان ها، گفت: قرار نیست هوش مصنوعی اختیار انسان را در دست بگیرد، ما باید بدانیم که اگر می خواهیم ربات ها را به خدمت بگیریم باید بر علم آنها مسلط باشیم و از آنها به نفع خودمان بهره برداری کنیم.

کاهش حادث ساختمانی با ربات ها

سرپرست لیگ ربات های صنعتی در مسابقات ربوکاپ با اشاره به حضور پررنگ ربات ها در زندگی روزمره گفت: ربات ها هم اکنون در بسیاری از کارها به جای انسان فعالیت می کنند که نمونه آن را در فضای تولیدی به خوبی می بینیم که حضورشان باعث کاهش صدمات به کارگران و کاستن از میزان حوادث و ضایعات شده است.

وی افزود: ربات ها می توانند بیشتر کارهای روزمره انسان ها را نیز به عهده بگیرند به طور مثال کارهایی مانند چمن زنی، جارو  یا تمیز کردن پنجره‌ها از طریق ربات ها انجام می گیرد.

کمک ربات ها به آتش نشان ها

نوروزی سرپرست لیگ ربات های پرنده در مسابقات ربوکاپ آزاد نیز با بیان اینکه ربات های پرنده می توانند در اموری مانند آتش نشانی به کار گرفته شوند، گفت: با توجه به اینکه ربات های پرنده می توانند از موانعی مانند محدوديت های ترافيكي و ارتفاع عبور کنند بنابراین از انسان ها در انجام امور آتش نشانی راحت تر هستند.

وی افزود: از ربات های پرنده در اموری مانند آبپاشی و اطفای حريق استفاده کرد.همچنین به جز بخش آتش نشانی، از ربات های پرنده می توان برای کمک به مصدومان حوادث مختلف هم بهره برد.

ربات ها هم خودشان و هم محصولات جانبی‌شان در زندگی مفید است

حامد مرسلی سرپرست لیگ های دانش آموزی مسابقات ربوکاپ نیز درباره حضور ربات ها در زندگی روزمره انسانها گفت: من در زمینه برق قدرت کار کردم نه مکاترونیک، اما آنچه دارم میبینم این است که به زودی در کارهای روزمره انسانها، همه امور به کمک ربات ها پیش می رود.

وی افزود: بحث دیگر به غیر از این ها این است که علم حاصل شده از این داستان در زندگی ما نمود پیدا کرده است، مثلا حوزه هوش مصنوعی بسیار در زندگی جا افتاده است و محصولات جانبی بسیاری از این علم خارج می شود به طور مثال مسابقات فرمول یک که در دنیا برگزار می شود، باعث می شود هر ساله شرکت ها فناوری های جدیدی به این مسابقات وارد کنند، یعنی ربات ها هم خودشان در زندگی ما استفاده می شوند و هم دانش جانبی حاصل از آن ها در زندگی به کار گرفته می شود.

گفتنی است، مراسم اختتامیه شانزدهمین دوره مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران که با شعار «یادگیری، آینده درخشان» و با حضور بیش از ۸۰۰ شرکت کننده در قالب ۱۳۵ تیم از دانشگاه‌ها و مدارس داخل و خارج کشور در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات 16اردیبهشت 1401 برگزار شد.

گفتگو:تانیا حسن پور

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا