امیدی تازه برای بازگرداندن توان تولید مثلی پسران سرطانی

به گزارش سیناپرس، بر اساس مطالعه جدیدی که روی جوندگان انجام شده است، بافت بیضه منجمدشده را می توان پس از بیش از 20 سال دوباره مورد کاشت قرار داده و به تولید اسپرم زنده ادامه داد. گرچه استفاده از بافت هایی که برای مدت کوتاه تری مورد انجماد قرار گرفته باشند، باروری بهتری را ایجاد می نماید.

امروزه و در چند دهه اخیر به لطف پیشرفت های پزشکی، میزان بقای کودکانی که دچار سرطان های گوناگون می شوند، به طور چشمگیری افزایش یافته است، اما یک عارضه جانبی و جدی درمان آن ها، کاهش باروری در مراحل بعدی زندگی است.

دانشمندان پیشتر یک درمان بالقوه برای این مشکل پیدا کرده بودند که شامل برداشت، انجماد و کاشت مجدد بافت بیضه حاوی سلول های بنیادی بوده است، روشی که باروری را حداقل پس از انجماد کوتاه مدت بازیابی می کند.

به گزارش سیناپرس، اما برای برخی پسران مبتلا به سرطان پیش از بلوغ، کاشت مجدد بافت بیضه ممکن است تا یک دهه یا بیشتر پس از برداشت و انجماد آن امکان پذیر نباشد و لذا این سوال برای محققان مطرح بوده است که سلول های بنیادی اسپرماتوژنیک منجمدشده یا به اختصار SSC ها تا چه مدت می توانند زنده مانده و به قابلیت اسپرم زایی خود ادامه دهند.

دانشمندان دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا برای یافتن پاسخ این سوال، بافت های SSC موش صحرایی را که بیش از 23 سال در آزمایشگاه منجمد شده بودند، از حالت انجماد درآورده و به موش‌هایی که فاقد پاسخ ایمنی بودند، پیوند زدند. به گزارش سیناپرس، سپس آن ها توانایی SSCهای منجمدشده طولانی مدت برای تولید اسپرم زنده را با SSCهای منجمد شده برای تنها چند ماه و همچنین SSCهای تازه برداشت شده مقایسه کردند که همه از یک کلنی موش تهیه شده بودند.

محققان دریافتند SSCهایی که برای مدت طولانی منجمد شده بودند قادر به کلونیزه کردن بیضه موش و تولید همه انواع سلول های لازم برای تولید موفق اسپرم هستند، گرچه توانشان نسبت به بافت های تازه اندکی کمتر بود.

بر اساس این یافته ها، زنده‌مانی بافت بیضه به هیچ وجه در طی انجماد طولانی‌مدت از بین نمی‌رود و این امر نشان می‌دهد که ممکن است بتوان محرک‌های کلیدی از دست دادن زنده‌مانی را شناسایی و کاهش داد تا گزینه‌های تولیدمثلی پسرانی که تحت درمان های سرطان قرار می گیرند، از بین نرود.

به گزارش سیناپرس، این نتایج که بدون تردید پیامدهای مهمی برای درمان پسران مبتلا به سرطان و بازیابی مجدد توان تولیدمثلی آن ها دارند را مجله دسترسی آزاد PLOS Biology منتشر کرده است.

مترجم: محمدرضا دلفیه