آیا شما به مفصل ران یا زانوی مصنوعی نیاز دارید؟

به گزارش سیناپرس، یک تیم تحقیقاتی به رهبری دانشگاه موناش استرالیا در مطالعه جدید پژوهشی خود، یک سیستم امتیازبندی ریسک و خطر را بر اساس داده های ژنتیکی افراد تعیین کرده است که می تواند برای پیش بینی احتمال نیاز به جراحی تعویض مفصل ران و زانو به دنبال ابتلا به استئوآرتریت به کار رود.

این امتیازبندی بر اساس 10 نوع توالی ژنتیکی برای پیش‌بینی خطر نیاز به جراحی تعویض مفصل زانو و 37 نوع توالی ژنتیکی برای پیش‌بینی خطر نیاز به جراحی تعویض مفصل ران انجام شده است.آن ها در این تحقیق از اطلاعات بیش از 12 هزار فرد دارای تبار اروپایی با سن بالای 70 سال که برخی از آن ها عمل تعویض مفصل زانو یا مفصل ران انجام داده بودند، استفاده کردند.

بر اساس این نمره بندی، شرکت‌کنندگانی که نمرات ریسک بالایی به دست آوردند، در مقایسه با افرادی که امتیاز خطر آن ها پایین‌تر بود، بیشتر در معرض تعویض مفصل زانو و مفصل ران بودند.

به گفته پژوهشگران فوق، نمرات ژنتیکی، مانند سیستم امتیازی که ما ایجاد کردیم، در طول زندگی فرد تغییر نمی کنند. آن ها اطلاعات بیشتری در مورد خطر ابتلا به استئوآرتریت شدید در ادامه زندگی فرد ارائه می دهند.به گزارش سیناپرس، شناسایی افرادی که ممکن است بتوانند از مداخله زودهنگام در این خصوص بهره مند شوند، می تواند در پیشگیری از استئوآرتریت شدید زانو و ران مفید واقع گردد.

این یافته های جالب توجه در نشریه Arthritis & Rheumatology منتشر شده اند.

مترجم: محمدرضا دلفیه