پیشگیری از آلزایمر به کمک اسپری انسولین

به گزارش سیناپرس، انسولین ممکن است ابزاری حیاتی برای افراد مبتلا به دیابت باشد، اما نتایج یک مطالعه جدید نشان می ‌دهد که مصرف این دارو حتی می‌تواند به افرادی که مشکل قند خون ندارند نیز کمک کند تا از خود در برابر بیماری آلزایمر محافظت کنند. محققان در مطالعات جدید خود دریافته ‌اند که افراد مسن ‌تر که از اسپری بینی انسولین استفاده می ‌کنند، شناخت بهتری را تجربه کرده و سرعت راه رفتن سریع ‌تری دارند.

این دو عامل را می توان دو نشانگر اصلی برای زوال عقل محسوب کرد. علاوه بر این، یافته های تیم مطالعاتی فوق نشان داد استفاده از اسپری انسولین تأثیر مثبتی روی بیماران دیابتی و بدون دیابت داشت.

مطالعات قبلی نشان داده اند که رساندن انسولین به مغز از طریق اسپری بینی مهارت های حافظه کلامی را بهبود می بخشد.  دکتر ورا نواک، یکی از پژوهشگران اصلی این تیم مطالعاتی و استاد نورولوژی در دانشکده پزشکی هاروارد درباره یافته های فوق می‌ گوید: سرعت راه رفتن، یک پیش ‌بینی‌کننده بالینی مهم سلامتی در سالمندان است که با زوال شناختی، بستری شدن در بیمارستان، ناتوانی و مرگ مرتبط است. 

به گزارش سیناپرس، در این مطالعه، محققان ۲۲۳  نفر را که در این کارآزمایی ثبت نام کرده و همگی بین ۵۰ تا ۸۵ سال سن داشتند، مورد بررسی قرار دادند. گفتنی است برخی از شرکت کنندگان دیابت داشتند و مابقی سالم محسوب می شدند. این تیم با استفاده از یک سری تست های شناختی، سرعت طبیعی راه رفتن هر فرد را در حین انجام وظایف مختلف، حافظه و عملکردهای اجرایی مغز و خلق و خوی آنها را ارزیابی کردند.

به گزارش سیناپرس،از آنجا، نیمی از شرکت کنندگان مبتلا به دیابت و نیمی از گروه بدون این بیماری، شروع به استفاده از اسپری بینی انسولین یک بار در روز کردند. بقیه شرکت کنندگان از اسپری دارونما به عنوان گروه کنترل استفاده کردند.

نتایج نشان می‌دهد پس از ۲۴ هفته، افراد مبتلا به دیابت که اسپری بینی انسولین مصرف کرده بودند سریع تر از قبل راه می روند. آنها همچنین جریان خون مغزی بهتری را در لوب پیشانی مغز و همچنین انسولین پلاسما و مقاومت به انسولین کمتر نشان دادند. افراد بدون دیابت که این اسپری را مصرف می کردند نیز از توانایی بهتری در تصمیم گیری و حافظه بهتر برخوردار بودند.

به گزارش سیناپرس، ثبات روند در داده‌ها که عملکرد بهتری را در سرعت راه رفتن و شناخت برای شرکت‌کنندگان تحت درمان با این اسپری نشان م ی‌دهد، به ‌ویژه در افراد مبتلا به پیش دیابت، پیامد های زیادی برای مداخله زودهنگام بالقوه با استفاده از این روش در جمعیت فوق برای جلوگیری یا کند کردن پیشرفت دارد.

 دکتر لانگ انگو، نویسنده ارشد این مطالعه درباره موضوع فوق می ‌گوید: ذکر این نکته مهم این است که این درمان هیچ عارضه جانبی متوسط یا جدی ایجاد نکرده است و اسپری بینی برای شرکت ‌کنندگانی که از تزریق انسولین زیر جلدی نیز استفاده می ‌کردند، بی‌ خطر بود.

مترجم: مریم عالمی
منبع: studyfinds

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا