استفاده از ویتامین D در کودکان عوارض جانبی ندارد

به گزارش سیناپرس، با توجه به نتایج یک بررسی سیستماتیک توسط محققان دانشگاه کپنهاگ در مورد آسم، دوز بالای مکمل ویتامین D داده شده به کودکان بین سنین ۰ تا ۶ سال منجر به افزایش سطح عوارض جانبی جدی نمی شود.

به گفته محققان، ویتامین D چندین عملکرد مهم در بدن از جمله ارتقاء جذب کلسیم دارد و در رشد استخوان و بازسازی استخوان توسط استئوبلاست ها و استئوکلاست ها موثر است. با این حال، در سال های اخیر، سطوح پایین ویتامین D در دوران کودکی به یک مشکل بهداشت عمومی در کشورهای توسعه یافته تبدیل شده است که بخشی از آن به دلیل تغییر عادات سبک زندگی، چاقی و سایر عوامل خطر قابل پیشگیری است.به گزارش سیناپرس، سطوح بالای ویتامین D ناشی از مصرف مکمل می تواند منجر به هیپرکلسمی علامت دار یا بالا رفتن غلظت سرمی کلسیم در خون شود.

برای تجزیه و تحلیل حاضر، تیم دانمارکی می‌ خواست با بررسی رویدادهای بالینی نامطلوب و تغییرات بیوشیمیایی گزارش ‌شده در کارآزمایی‌ های تصادفی، ایمنی ویتامین D با دوز بالا را در کودکان ۰ تا ۶ ساله بررسی کند. محققان کارآزمایی‌ های تصادفی ‌سازی‌ شده را با ویتامین D2 یا D3 مورد استفاده به عنوان مکمل و با دوز بیش از هزار واحد بین ‌المللی در روز بررسی کردند.

در مجموع ۳۲ کارآزمایی و مجموع ۸۴۰۰ کودک آنالیز شدند. مداخلات ویتامین D با دوز بالا بین ۱۲۰۰ تا ۱۰ هزار واحد بین ‌المللی در روز مورد بررسی قرار گرفت در حالی که دوزهای بولوس از ۳۰ هزار واحد در هفته تا ۶۰۰ هزار واحد به ‌صورت تک ‌دوز متغیر بود.

به گزارش سیناپرس،در مقایسه با گروه‌های کنترل، خطر بروز عوارض جانبی جدی در کودکانی که ویتامین D دریافت می‌ کردند افزایش نداشت. علاوه بر این، هیچ تفاوتی بین ویتامین D و طبقه بندی روش تجویز در مکمل روزانه، وجود نداشت. گفتنی است که حتی خطر بالا رفتن غلظت کلسیم نیز افزایش نیافته بود.

پژوهشگران گزارش کردند که عوارض جانبی جدی بالینی در مصرف ویتامین دی نسبتاً نادر بوده و بیشتر نشانگرهای بیوشیمیایی مورد بررسی نگرانی ‌های جدی ایجاد نمی ‌کنند یا ارتباط واضحی با مکمل‌ های ویتامین D با دوز بالا ندارند.به گزارش سیناپرس، بر اساس این نتایج، محققان پیشنهاد کردند که دوز بالای ویتامین D در کودکان ۰ تا ۶ ساله می تواند یک مکمل ایمن باشد.

شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی JAMA Netw Open منتشر شده است.