استرس در دوران بارداری مانع رشد حواس شناختی نوزاد می شود

به گزارش سیناپرس، بر اساس مطالعه جدیدی که توسط بیمارستان ملی کودکان در آمریکا انجام شد، محققان دریافتند که این تغییرات همچنین باعث افزایش رفتارهای درونی و بی نظمی نوزاد می شود.

محققان گروهی از 97 زن باردار و نوزادانشان را مورد بررسی و پژوهش قرار دادند. یافته‌ ها همچنین نشان می ‌دهد که پریشانی روانی مداوم پس از تولد نوزاد ممکن است بر تعامل والدین و کودک و سیستم خودتنظیمی نوزاد تأثیر بگذارد.

این اولین مطالعه ای است که ارتباط مهمی را بین تغییر رشد مغز جنین درون رحم و پیامدهای شناختی بلند مدت برای جنین هایی که در دوران بارداری در معرض سطوح بالایی از استرس قرار دارند، روشن می کند.به گزارش سیناپرس، محققان هنگامی که نوزادان در رحم بودند، تغییراتی را در شکم و حجم هیپوکامپ چپ آن ها مشاهده کردند که می ‌تواند مشکلات رشد عصبی را که پس از تولد مشاهده می‌ شود توضیح دهد. هنگامی که این نوزادان کمی بزرگ تر می شوند ممکن است مشکلات اجتماعی-عاطفی مداومی را تجربه کنند و در برقراری روابط مثبت با دیگران، از جمله مادرشان، مشکل داشته باشند.

کاترین لیمپروپولوس (Catherine Limperopoulos) مدیر موسسه توسعه مغز در مرکز ملی کودکان و پژوهشگر ارشد این مطالعه گفت: با شناسایی زنان باردار با سطوح بالای پریشانی روانی، پزشکان می ‌توانند نوزادانی را که در معرض خطر اختلالات عصبی بعدی قرار دارند و ممکن است از مداخلات زودهنگام و هدفمند بهره ببرند، تشخیص دهند.

صرف نظر از وضعیت اجتماعی و اقتصادی، تقریباً از هر چهار زن باردار، یک نفر از علائم مرتبط با استرس به عنوان شایع ترین عارضه بارداری، رنج می برد.به گزارش سینا، رابطه بین تغییر رشد مغز جنین، پریشانی روانی مادر در دوران بارداری و پیامدهای رشد عصبی طولانی مدت همچنان ناشناخته باقی مانده است.

در این پژوهش، برای تعیین کمیت استرس مادر و اضطراب و افسردگی قبل از تولد، محققان از پرسشنامه ‌های خود اظهاری معتبر استفاده کردند. در ادامه، حجم مغز جنین و چین خوردگی قشر مغز از تصاویر سه بعدی بازسازی شده به دست آمده از اسکن MRI اندازه گیری شد. همچنین کراتین و کولین مغز جنین با استفاده از طیف‌ سنجی تشدید مغناطیسی پروتون اندازه‌ گیری شده و رشد عصبی کودک 18 ماهه با استفاده از مقیاس ها و ارزیابی های معتبر سنجیده شد.

به گزارش سیناپرس، این مطالعه کشف کرد به نظر می رسد اضطراب در زنان باردار بر رشد مغز نوزادان آنها تأثیر می گذارد.

پژوهشگران همچنین دریافتند که سلامت روان مادر، حتی برای زنان با وضعیت اجتماعی-اقتصادی خوب می تواند ساختار و بیوشیمی مغز جنین در حال رشد را تغییر دهد.
دکتر لیمپروپولوس در خاتمه گفت: ما به دنبال تغییر رویکرد مراقبت های بهداشتی و اعمال این تغییرات به طور گسترده برای حمایت بهتر از مادران هستیم. آنچه واضح است این است که مداخلات زودهنگام می تواند به مادران کمک کند تا استرس خود را کاهش دهند که تأثیر مثبتی بر علائم و تولد کودک آنها می گذارد.

شرح کامل این مطالعه و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی JAMA Network Open منتشر شده و در دسترس علاقه مندان است.