افزایش ابتلا به پوکی استخوان در مردان ایرانی

به گزارش ایرنا از دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر مرضیه هادوی این موضوع را در جلسه دفاع از پایان نامه خود با عنوان مقایسه شیوع پوکی استخوان در دو مطالعه فاز اول و سوم (آی موس) و عوامل مرتبط با آن در بازه زمانی 1390-1380 اعلام کرد.
وی در خصوص جزئیات پایان نامه خود توضیح داد:از آن جا پوکی استخوان (استئوپروز ) جزو شایع ترین بیماری است و مهم ترین عارضه آن شکستگی استئوپروتیک است و شیوع استئوپروتیک در دنیا در افراد بالای 50 سال از هر 3 زن یک نفر و از هر 8 مرد یک نفر را درگیر می کند.
وی ادامه داد: با توجه به اعلام سازمان بهداشت جهانی که استئوپروز جزو یکی از چهار دشمن اصلی بشر یعنی استئوپروز، سرطان، سکته قلبی و سکته مغزی است، علاقه مند به مطالعه بیشتر شدم.
هادوی در خصوص روش اجرای این مطالعه اظهار کرد: این مطالعه بر اساس فاز اول و سوم (آی موس) صورت گرفته و نوع مطالعه نیز به صورت توصیفی- تحلیلی است، جمعیت مورد مطالعه در این تحقیق زنان و مردان سالم در رده سنی 20 تا 70 سال بودند که بر اساس نمونه گیری خوشه ای تصادفی انجام شد که فاز اول (آی موس) در سال 1379 و در پنج شهر شامل بوشهر، تبریز، تهران، شیراز و مشهد است و فاز سوم نیز در سال 1390 در شهرهای اراک و سنندج انجام شده است.
وی افزود :پوکی استخوان (استئوپروز) در مردان بالای 50 سال و زنان یائسه، و استئوپروز در مردان کمتر از 50 سال و زنان قبل از سن یائسگی مورد بررسی قرار گرفته است.
دستیار فوق تخصصی غدد پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت :نتایج این مطالعه چند نکته بسیار کلیدی را نشان می دهد، اول اینکه شیوع پوکی استخوان (استئوپروز) و کاهش توده استخوانی در مردان با شیب بیشتری در حال افزایش است و از آنجایی که میزان مرگ و میر به دنبال شکستگی در مردان بیشتر از زنان است، اهمیت موضوع بیشتر می شود.
وی افزود:دوم اینکه، با توجه به ناهمگون بودن شیوع استئوپروز در شهرهای مختلف و از طرفی مطالعه محدود در زمینه استئوپروز در مردان، بررسی شیوع استئوپروز در مردان در شهرهای مورد مطالعه در فاز اول (آی موس) می تواند هدف مطالعات بعدی قرار گیرد. 
هادوی اضافه کرد: سوم اینکه، در حال حاضر بیشتر برنامه های آموزشی و پیشگیری از استئوپروز در زنان و بویژه زنان یائسه متمرکز شده و گسترش دامنه آموزش و پیشگیری به کل جامعه از جمله گروه مردان کمک کننده خواهد بود. همچنین با توجه به افزایش جمعیت افراد مسن حتی در صورت ثابت بودن شیوع استئوپروز، در سال های آینده با خطر جدی عوارض و شکستگی روبرو خواهیم بود.
وی ادامه داد:در نهایت تغییر شیوه زندگی و در راس آن فعالیت بدنی و تغذیه می تواند نقش مهمی در پیشگیری از پوکی استخوان داشته باشد و با توجه به شیوع دیسکوردنس، کماکان سنجش تراکم استخوان در دو سایت مختلف ضروری به نظر می رسد.
این پایان نامه به راهنمایی دکتر باقر لاریجانی، و مشاوره دکتر مصطفی قربانی و دکتر بابک عشرتی در سالن استاد دکتر باستان حق پژوهشگاه انجام شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا