غذای ویژه پرندگان زینتی با قابلیت افزایش توان زادآوری

پرورش پرندگان زینتی به دلیل مزایایی از قبیل درآمدزایی بالا، بازار عرضه و تقاضای خوب، کم دردسر بودن پرورش در مقایسه با سایر ماکیان و نیاز به سرمایه و تجهیزات پایین توانسته مقبولیت گسترده‌ای را در بین افراد جامعه پیدا کند.

این قبیل کسب‌وکارها به‌ خوبی توانسته‌اند زمینه‌ساز ظهور فرصت‌های شغلی درآمدزا و زودبازده در کشور باشند، به طوری که امروزه افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند، درآمد میلیاردی به صورت ماهیانه دارند.

حال در این صنعت جیره غذایی و تکثیر پرندگان از اهمیت ویژه ای برخوردار است، در همین راستا برای تامین این نیاز در کشور و دنیا، یکی از مهندسان علوم دامی کشور توانسته با سال ها تلاش و کار تحقیقاتی خود، اولین فورمولاسیون غذایی ویژه طیور زینتی در ایران را اختراع و ثبت کند.

محسن معظمی گودرزی مخترع این فرمولاسیون درخصوص این دستاورد به ایرنا گفت: مهمترین چالش پیش روی صنعت پرورش پرندگان زینتی مقوله جیره نویسی است؛ از آنجایی که در سطح کره زمین میلیون ها گونه و زیرگونه گیاهی وجود دارد، به دست آوردن الگوریتمی از آنها که بتوان نیازهای مستقیم و غیرمستقیم انسان ها را برآورده کرد، کار بسیار دشواری است.

وی بیان کرد: با توجه به رشته تحصیلی خود، بررسی گسترده ای روی دانه ها و گیاهان انجام دادم و توانستم مطابق با نیازهای امروز الگوریتم های متعددی به دست بیاورم و در فاز اول الگوریتم مخصوص پرندگان زینتی طراحی و اجرا شد.

این محقق افزود: الگوریتم سازی برای غذای پرندگان زینتی یکی از پیچیده ترین و دشوارترین کارهای تحقیقاتی است که تاکنون در دنیا انجام شده است. بر همین اساس موفق به ثبت اختراع این محصول با ارزیابی های انجام شده در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در سازمان ثبت اختراع و مالکیت معنوی شدم و به موازات آن نیز به عضویت فدراسیون جهانی مخترعان درآمدم.

معظمی گودرزی ادامه داد: این محصول برگرفته از ۲۷ دانه و ۱۰ نوع سبزی گیاه دارویی داخل ایران است، این محصول بدون عوارض جانبی باعث بهبود رشد و ارتقای توان جفت‌گیری و زادآوری پرندگان زینتی می شود که با توجه به ارزش افزوده فراوان صنعت تولید و تکثیر پرندگان زینتی، داشتن چنین جیره ای بی نهایت حائز اهمیت است.

وی افزود: این محصول با افزایش ضریب ایمنی و سلامت، رشد و افزایش توان و بالندگی پرنده را به همراه دارد. این فرمول غذایی برخلاف خوراک سایر گونه های طیور که عمر اقتصادی پایینی دارند، می تواند احتیاجات غذایی طیور زینتی را که در برخی گونه ها تا چندین دهه تداوم حیات دارند، تضمین کند.

این محقق اظهار داشت: به طور کلی جیره نویسی غذایی برای حیوانات به گونه ای است که هرچقدر از دام های بزرگتر به سمت دام های کوچکتر و با طول عمر بیشتر حرکت می کنیم، تحلیل احتیاجات غذایی آنها بسیار پیچیده می شود، زیرا هدف از پرورش آنها اهدافی غیر از افزایش وزن، کیفیت لاشه، استفاده از پر، تخم و موارد متعدد دیگر است و مقاصدی همچون ارتقای سلامت، زیبایی، افزایش قابلیت سخنوری در نمونه های سخنگو و موارد متعدد دیگری است که دشواری های این حوزه را دوچندان می کند.

وی یادآور شد: این محصول وابستگی دامپزشکی را به دلیل افزایش ایمنی پرنده های خانگی کم می کند، همچنین مصرف مکمل های ویژه پرندگان را کاهش می دهد و غذای کاملی است.

این مخترع با اشاره به اینکه بحث سنگین وابستگی های شدید جیره نویسی به نهاده‌های کشاورزی وارداتی مشکلات را دو چندان می کند، افزود: بر این اساس فرمول تهیه شده به گونه ای الگوریتم سازی شده است که اثرات ضدتغذیه مواد با استفاده از آنزیم های موجود در سبزیجات به کار رفته در آنها و کنش های متعدد در خصوص هضم و جذب مواد به حداقل برسد، وابستگی به نهاده های کشاورزی وارداتی را صفر کرده و استفاده از شیوه های جدید ترکیب بندی که شامل استفاده از پودر سبزیجات و صدف است، این محصول را به طور کامل از تمام خوراکی های متداول در بازار متمایز کرده است.

وی با اشاره به اینکه گسترش تولید این محصول می تواند اشتغال زایی قابل توجهی داشته باشد، اظهار داشت: متاسفانه در بازار نمونه تقلبی این محصول نیز وارد شده است؛ بنابراین ما به مصرف کنندگان توصیه می کنیم که قبل از تهیه این محصول، تحقیقات لازم را انجام دهند؛ چرا که ترکیبات موجود در محصولات تقلبی به شدت برای بدن پرنده ها مضر است و در کوتاه مدت عوارض شدید تغذیه ای برای آنها ایجاد می کند.

معظمی گودرزی گفت: مدیریت بهینه حجم اسیدهای چرب ALA، افزودن دانه ها با حجم بالای سیلمارین، استفاده از آنزیم های طبیعی موجود در گیاهان تازه مانند آنزیم لوزیین نعنا و همچنین استفاده از دانه هایی که تاثیر فزاینده ای بر متابولیسم چربی ها دارد، از مهمترین نقاط قوت این محصول است که آن را تبدیل به خوراکی دائمی کرده است.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا