ضد باکتری کردن ایمپلنت ها برای جلوگیری از عفونت بعد از عمل

به گزارش سیناپرس، بیمارانی که نیاز به تعویض مفصل ران و یا جراحی های ارتوپدی مشابه دارند، ممکن است دچار عفونت‌های پیچیده ای بعد از عمل شوند که خود منجر به جراحی‌های دردناک و مکرر بعدی شده و حتی از طریق آلوده شون به سوپر میکروب‌ها، فوت نمایند.

محققان استرالیایی از دانشگاه فلیندرز، دانشگاه فناوری سوئینبرن و دانشگاه RMIT روشی ابداع کرده‌اند که به سطوح ایمپلنت ها، توان جدیدی برای مقاوم شدن در برابر میکروب‌ها داده و همچنین بهبود و افزایش عمر احتمالی آن ها را به دنبال دارد.

آن ها با افزودن فلز مایع گالیم به ماده شیمیایی هیدروکسی آپاتیت، به ترکیبی جدید با خواص ضد باکتریایی قابل توجه و طولانی مدت دست یافته اند که می تواند در تولید پوشش های سطحی جدید و مقاوم به میکروب به کار گرفته شود.

به گفته این محققان، باکتری های فرصت طلب حتی پس از ضدعفونی وسایل و سطوح می توانند از طریق تشکیل موادی به نام بیوفیلم روی سطوح تماس دستگاه های جراحی و سایر دستگاه ها تشکیل شوند. 

آن ها می افزایند: اما با این روش جدید، ایمپلنت‌های فلزی معمولی پوشیده شده با هیدروکسی آپاتیت علاوه بر افزایش عمر و ماندگاری در بدن، دیگر باعث عفونت و مرگ بیماران نمی شوند.به گزارش سیناپرس،  چنین عفونت هایی معمولا و در بیش از نیمی از موارد، می توانند منجر به جراحی مجدد و برداشتن ایمپلنت کار گذاشته شده گردند. اما حالا با این پوشش جدید، مشکل فوق تا حد زیادی حل می شود.

این یافته در صنایع تولید ایمپلنت هم دارای اثرات چشمگیری خواهد بود. چراکه به گفته این محققان، پیش‌بینی می‌شود که ارزش بازار جهانی دستگاه‌های ارتوپدی تا سال 2026 از 45 میلیارد دلار به 64 میلیارد دلار افزایش یابد، زیرا جمعیت جهان همچنان در حال پیر شدن است.

آن ها معتقدند: با توجه به این که در حال حاضر هیچ ایمپلنت ارتوپدی در دنیا، اصلاح سطح ضد میکروبی ندارد، تقاضا برای ایمپلنت های جدید روکش شده با مواد ضد میکروبی از ایمپلنت‌های دندانی گرفته تا موارد استخوانی باید شدید و بالا باشد.به گزارش سیناپرس، نکته مهم دیگر این روش آن است که پوشش جدید ضد میکروبی با استفاده از یک فناوری سازگار با محیط زیست ساخته شده است وهیچ گونه حلال آلی مضر در فرآیند تولید آن استفاده نمی شود.

گفتنی است یافته های پژوهشی فوق و توضیحات فنی مربوطه در نشریه بین المللی ACS Applied Materials and Interfaces وابسته به انجمن شیمی آمریکا منتشر شده اند.

مترجم:عباس روشن بین
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا