فشار خون و پیری، چگونه دیواره سرخرگ ها را خراب می کنند؟

به گزارش سیناپرس، در این مطالعه که توسط دانشمندان دانشگاه کوئین مری لندن انجام شده است، بیشتر روی شناسایی مسیرهای مولکولی مربوط به حس مکانیکی در سلول ها و بافت ها تاکید شده است. 

آترواسکلروز یک بیماری شایع و شدید است که می تواند منجر به حملات قلبی، آنژین صدری و نارسایی قلبی شود و در حال حاضر هیچ درمان موثری برای آن وجود ندارد. عوامل خطر شایع این بیماری، فشار خون بالا و تغییرات مرتبط با افزایش سن در سفتی دیواره شریان ها هستند.

محققان انگلیسی برای شناسایی استراتژی‌های جدید بالقوه برای هدف قرار دادن این بیماری، مطالعه ای را با هدف بررسی نقش ترکیبی این محرک‌های مکانیکی، یعنی فشار خون و سفتی بر روی سلول‌های ماهیچه صاف شریانی انجام داده اند. این سلول‌ها در دیواره‌های شریان‌ها ساکن هستند و در پیشرفت آترواسکلروز نیز نقش دارند.

آن ها بررسی کردند که چگونه فشار خون بالا و تغییرات در سفتی دیواره شریان هر دو توسط سلول‌های ماهیچه صاف عروق در دیواره شریان‌ها احساس می‌شوند.به گزارش سیناپرس،در حالی که به طور کلی و به مرور زمان، دیواره شریان سفت تر می شود، این محققان به طور شگفت انگیزی دریافتند که ضخیم شدن اولیه دیواره شریان منجر به محیط نرم تری در مقیاس سلولی می شود که همراه با فشار خون بالاتر، سلول های ماهیچه صاف را تحریک می کنند تا رفتار خود را تغییر دهند و از حالت انقباضی به حالت دیگری دربیایند. 

این امر باعث می شود که سلول‌های فوق، محیط خود را به میزان بیشتری مورد تخریب و بازسازی مجدد قرار دهند، اتفاقی که منجر به پیشرفت بیماری می‌شود.به گزارش سیناپرس،در این مطالعه همچنین مشخص شد که فشار و قابلیت حس محیط نرم رگ ها از طریق مسیرهای مولکولی متفاوتی عمل می کنند، اگرچه هر دو به وسیله یک نوع مولکول تحریک می گردند.

تاکنون درمان‌های مؤثری برای بیماری آترواسکلروز وجود نداشته است. چراکه سلول‌های عضله ای صاف در عروق نقش مهمی در پیشرفت بیماری دارند و به‌ویژه تغییر فنوتیپی آن ها گامی حیاتی در بروز بیماری است.

به گزارش سیناپرس،حالا با این یافته های جدیدی که در نشریه Science Advances منتشر شده اند، محققان امکان بررسی رویکردهای درمانی جدید را برای غلبه بر بیماری فوق خواهند داشت.

مترجم:عباس روشن بین
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا