ارتباط مستقیم نورون‌ های مغزی با فعالیت باکتری‌ های روده

به گزارش سیناپرس اردبیل و به نقل از مدیکال نیوز دانشمندان در حال بررسی هستند  که چگونه باکتری های روده به طور مستقیم فعالیت نورون های خاص را کنترل می کنند.

محصولات جانبی میکروبی روده در جریان خون گردش می کنند و فرآیندهای فیزیولوژیکی میزبان از جمله ایمنی، متابولیسم و عملکرد مغز را تنظیم می کنند.  دانشمندان کشف کرده‌اند که نورون‌های هیپوتالاموس در یک مدل حیوانی مستقیماً تغییرات در فعالیت باکتری‌ها را تشخیص می‌دهند و اشتها و دمای بدن را بر این اساس تطبیق می‌دهند.

این یافته ها نشان می دهد که ارتباط  مستقیمی بین میکروب های روده و مغز رخ می دهد، کشفی که می تواند به رویکردهای درمانی جدیدی برای مقابله با اختلالات متابولیک مانند دیابت و چاقی منجر شود.

روده بزرگترین مخزن باکتری بدن است.  تعداد فزاینده ای از شواهد میزان وابستگی متقابل بین میزبان و میکروب های  روده  را نشان می دهد و بر اهمیت محور روده-مغز تأکید می کند.  میکروبیولوژیست‌هایی از زیست‌شناسی و ژنتیک واحد دیواره سلولی باکتریایی را تخصص کار  خود برای بررسی چگونگی کنترل مستقیم باکتری‌های روده بر فعالیت نورون‌های خاص در مغز به اشتراک گذاشته‌اند.

دانشمندان بر روی گیرنده NOD2 تمرکز کردند ،که در داخل سلول‌های عمدتاً ایمنی یافت می‌شود.  این گیرنده وجود موروپپتیدها را که بلوک های سازنده دیواره سلولی باکتری هستند، تشخیص می دهد.  علاوه بر این، قبلا ثابت شده بود که انواع ژن کد کننده گیرنده NOD2 با اختلالات گوارشی، از جمله بیماری کرون، و همچنین بیماری های عصبی و اختلالات خلقی مرتبط است.  با این حال، این داده ها برای نشان دادن رابطه مستقیم بین فعالیت عصبی در مغز و فعالیت باکتری در روده کافی نبود.

دانشمندان در ابتدا با استفاده از تکنیک های تصویربرداری مغز مشاهده کردند که گیرنده NOD2 در موش ها توسط نورون ها در مناطق مختلف مغز و به ویژه در ناحیه ای به نام هیپوتالاموس بیان می شود.  آنها  کشف کردند که فعالیت الکتریکی این نورون‌ها در تماس با موروپپتیدهای باکتریایی از روده سرکوب می‌شود.

منبع :medical news