اهمیت خواب در تثبیت یادگیری اطلاعات کلیدی

به گزارش سیناپرس اردبیل ‌‌به نقل از مدیکال نیوز دانشمندان دریافتند که فرآیندهای مربوط به یادگیری به فرد کمک می کند تا در طول خواب آنچه را که در بیداری می آموزد، تثبیت کند.

به گفته دکتر یوکا ساساکی، نویسنده اصلی مطالعه و  فارغ التحصیلی علوم اعصاب در دانشگاه براون، خواب یادگیری را تسهیل می کند.  با این حال، محققان مدل‌های متناقضی برای توضیح نحوه انجام این کار داشتند. محققان شواهدی پیدا کردند که نشان می‌دهد خواب به فرد کمک می‌کند تا آنچه را که در بیداری می‌آموزد از طریق فرآیندی که به طور خاص بر یادگیری متمرکز است جذب کند.  این بدان معناست که هر چه فرد بیشتر بخوابد، مغز او زمان بیشتری برای پردازش دانش و مهارت های آموخته شده در هنگام بیداری دارد.

دکتر پانوس همچنین گفت که در حالی که پزشکان سال‌ها از ارتباط بین خواب و شرایط سلامتی می‌دانند، جزئیات خاصی در مورد اینکه خواب چگونه بر حافظه تأثیر می‌گذارد هنوز کاملاً مشخص نیست. این مطالعه نشان می‌دهد که خواب نقش فعال‌تری در یادگیری‌ دارد ،بنابراین واقعاً بخشی از دانش ما به میزان خواب بستگی دارد .

افراد برای بهره بردن از یک خواب با کیفیت شبانه باید هر شب در زمان معین  بخوابند، دمای اتاق خواب را خنک و‌محیط را تاریک نگه دارند، در اتاق خواب از وسایلی مانند تلویزیون، کامپیوتر، تبلت و موبایل استفاده نکنند، در طول روز تمرینات ورزشی انجام دهند، قبل از خواب وعده غذایی سنگین یا کافئین‌دار مصرف نکنند و مصرف دخانیات را کنار بگذارند. بدخوابی و کم خوابی  می‌تواند نقش مهمی در قدرت تفکر و یادگیری شما داشته باشد.

یکی از عوارض بی خوابی بر مغز این است که قدرت توجه و هوشیاری و تمرکز و استدلال و حل مشکلات را خراب می‌کند و یادگیری و فهم مطالب را سخت‌تر می‌نماید.

منبع :medical news 
مترجم : پریناز نصرتی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا