برنامه ریزی برای مسابقاتی بدون ردپای کربن

به گزارش سیناپرس، نسخه جدید خودروهای فورمول یک الکتریکی با نام اسپارک Gen3 که در موناکو توسط هیئت مدیره جهانی موتوراسپورت، فدراسیون جهانی اتوموبیل رانی رونمایی شد، دارای طراحی بیرونی به شدت تغییر یافته است.

این خودرو بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در نهمین دوره مسابقات قهرمانی جهان فرمول E، که از اواخر سال جاری آغاز می شود، مسابقه خواهد داد. به باور کارشناسان، این خودرو به طور خاص برای مسابقه در پیست های خیابانی تنظیم شده و فدراسیون جهانی اتوموبیل رانی می گوید که نشان دهنده  عملکرد بالا، کارایی و پایداری است.

در این محصول جدید، چندین ارتقاء نسبت به نسخه Gen2 Evo فعلی انجام شده است. به گزارش سیناپرس، موتور جدید به کار رفته در این خودرو، ۴۷۰ اسب بخار قدرت تولید می کند، در حالی که حداکثر سرعت آن ۳۲۲ کیلومتر بر ساعت است.

گفتنی است این محصول، اولین خودروی فرمولی است که دارای پیشرانه های مجزا در جلو و عقب است، به این معنی که قابلیت احیا کننده آن به ۶۰۰  کیلووات افزایش یافته که بیش از دو برابر نمونه های فعلی است. در توضیح این قابلیت باید اعلام کرد که اضافه شدن موتور جلو به این معنی است که دیگر نیازی به ترمزهای هیدرولیک در عقب خودرو  نیست.

نسل سوم خودروهای الکتریکی فورمول یک، از شارژ فوق العاده سریع بهره می برد که می تواند باتری خود را با سرعت ۶۰۰ کیلووات در طول مسابقه پر کند.
گفتنی است این خودرو دارای استاندارهای لازم و منطبق با محیط زیست بوده و  باتری ها زمانی که دیگر مورد نیاز نباشند بازیافت و مورد استفاده مجدد قرار می گیرند و همچنین الیاف و فیبر کربن بازیافتی قسمت اعظم بدنه را تشکیل می دهند تا ردپای کربن خودرو را تا بیش از ۱۰ درصد کاهش دهد.

در همین حال، حدود ۲۶ درصد از هر تایر به کار رفته در محصول فوق، از لاستیک طبیعی و الیاف بازیافتی تشکیل شده است.به گزارش سیناپرس، تاکنون هفت خودروساز برای رقابت در نهمین فصل فرمول E ثبت نام کرده اند: DS، جگوار، ماهیندرا، مازراتی، نیو، نیسان و پورشه و پیش بینی می شود خودروهای آندرتی، انویژن و تکیتا نیز طی مدت زمان پیش رو، به فهرست فوق اضافه شوند.

مترجم: ناصر پورقدیمی
منبع: autocar

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا