کشف مسیرهای ابتلا به کووید 19 شدید در کودکان

به گزارش سیناپرس،در مطالعه ای که توسط موسسه تحقیقاتی کودکان مرداک (MCRI) و دانشگاه ملبورن انجام شده است، مکانیسم های بیماری در کودکان مبتلا به کووید-19 که با سندرم التهابی چند سیستمی مراجعه می کنند،شناسایی شد.

در نوع شدید بیماری کووید 19، قسمت های مختلف بدن از جمله قلب، ریه ها و مغز ممکن است ملتهب شوند و سندرم دیسترس تنفسی حاد را که خود نوعی بیماری ریوی است، به وجود بیاورند.به گزارش سیناپرس،به گفته مجریان این تحقیق، محرک اصلی کووید-19 شدید در کودکان، لخته شدن خون و نحوه واکنش پروتئین‌های سیستم ایمنی به ویروس است.

آن ها می گویند: کودکان به طور کلی کمتر مستعد ابتلا به کووید-19 هستند و در صورت ابتلا نیز علائم خفیف‌تری دارند، اما تاکنون مشخص نبوده که چه عاملی باعث می شود برخی از آن ها به نوع شدید بیماری فوق دچار شوند.

محققان در تحقیقی برای روشن شدن این موضوع، نمونه‌های خونی 20 کودک سالم در بیمارستان رویال کودکان و نمونه‌هایی از 33 کودک مبتلا به SARS-CoV-2 مبتلا به سندرم التهابی چند سیستمی یا سندرم دیسترس تنفسی حاد از بیمارستانی در دانشگاه پاریس بزرگ را جمع‌آوری کردند.

نتایج این تحقیق نشان داد: 85 و 52 پروتئین به ترتیب مرتبط با سندرم التهابی چند سیستمی و سندرم زجر تنفسی حاد بودند. هر دو سندرم از پیامدهای بالقوه و اصلی بیماری کووید-19 شدید محسوب می شوند.به گزارش سیناپرس، این نتایج به کمک علم پروتئومیکس امکان پذیر شده اند، رویکردی تجربی که به محققان اجازه می دهد تقریباً 500 پروتئین در حال گردش در خون را به طور همزمان بررسی کنند.

مجریان این تحقیق می گویند: نتایج به دست آمده، درکی از فرآیندهایی زمینه ساز کووید-19 شدید در کودکان فراهم می کنند که به توسعه آزمایش های تشخیصی برای شناسایی زودهنگام کودکان در معرض خطر و همچنین اهداف درمانی برای بهبود نتایج درمانی کمک می کنند. 

به گزارش سیناپرس،این یافته های علمی پژوهشی در نشریه Nature Communications منتشر شده اند.

مترجم: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا