آیا ویروس هپاتیت A از مادر به جنین انتقال می یابد؟

آیا هپاتیتA بیماری خطرناکی است؟ میزان مرگ و میر چه میزان است؟ آیا انتقال این بیماری از مادر به جنین وجود دارد؟ در صورت ابتلا، چه عوارضی متوجه جنین می شود؟

 به طور نادر هپاتیت A باعث بروز هپاتیت برق آسا و مرگ بالاخص در بیماران با زمینه بیماری کبدی، به خصوص در بیماران مبتلا به هپاتیتC می شود. نشانه های این بیماری در مرحله اولیه به صورت علائم شبه آنفلوآنزا (ضعف، درد عضلانی، خستگی)، معمولا به همراه درد قسمت فوقانی شکم تظاهر می کند. این دوره 3 تا 10 روز به طول می انجامد و پس از آن گاهی زردی بروز پیدا می کند.

زردی به همراه بی اشتهایی، تهوع و خستگی که معمولا 1 تا 3 هفته طول می کشد و به ندرت در بیمارانی که علائم کلستانیک (خارش و زردی عمیق) دارند، این فاز می تواند تا 12 هفته یا بیشتر به طول بیانجامند، در این مرحله تب وجود ندارد.

در این نوع بیماری حدود 0.4 درصد بیماران نارسایی حاد کبدی اتفاق می افتد. حدود 15 درصد افراد هم که شامل گروه هپاتیت شدید هستند نیاز به بستری در بیمارستان پیدا می کنند. نارسایی حاد کبد ناشی از هپاتیت A در افرادی که در حال حاضر مبتلا به هپاتیت B یا C مزمن هستند، شایع تر است.

مرگ و میر کلی این عفونت کمتر از0.1 درصد است. اگرچه می تواند تا 40 درصد در افرادی که دچار نارسایی حاد کبد می شوند، برسد مگر اینکه برای بیمار پیوند کبد انجام شود.

هرچند اطلاعات در مورد آسیب بیماری در حاملگی کم است اما در مطالعه ای مشخص شده که هپاتیت A در حاملگی بر جنین تاثیر دارد و برخلاف هپاتیتE، مرگ و میر خیلی زیادی برای مادر ندارد و تقریبا بهبود کامل می یابد اما بیشترین عارضه مربوط به جنین است و سقط، وزن پایین موقع و پارگی زودرس کیسه آمنیوتیک از عوارض آن است.

همچنین به خانم های حامله باید در مورد احتمال سقط و تولد نوزاد نارس هشدار داده شود و توصیه به مراجعه به پزشک و دریافت رژیم دارویی در صورت بروز چنینی مشکلی می شود. مادران شیرده نیز می توانند به شیر دادن ادامه دهند. تعدادی از کودکان آنها دچار عفونت خفیف یا بدون علامت می شوند.

*دکتر داوود یادگاری، متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری و رئیس مرکز تحقیقات بیماری های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا