مصرف آنتی بیوتیک سیستم ایمنی کودکان را ضعیف می کند

به گزارش سیناپرس، یافته های جدید پژوهشگران نشان می دهد آنتی بیوتیک ممکن است توانایی کودکان را برای تولید آنتی بادی های ضد عفونت در پاسخ به واکسیناسیون کاهش دهند. کارشناسان هشدار دادند که تحقیقات بیشتری برای بررسی دقیق این موضوع لازم است و مشخص نیست که آیا استفاده از آنتی بیوتیک با نرخ بالاتر عفونت های پیشرفته ارتباط دارد یا خیر.

نتایج این مطالعه روی حیوانات آزمایشگاهی، به روشی اشاره می ‌کند که آنتی ‌بیوتیک ‌ها می ‌توانند مانع تولید آنتی‌ بادی شوند. بر این اساس مشخص شد داروهای آنتی بیوتیک به طور موقت برخی از باکتری‌ های مفیدی را که در روده زندگی می ‌کنند از بین می‌ برند و این باکتری ها نیز  نقشی کلیدی در عملکرد سیستم ایمنی دارند.

در این میان واکسن های معمول دوران کودکی در برابر بیماری هایی مانند فلج اطفال، سرخک، اوریون و آبله مرغان بسیار موثر هستند. آنها با قرار دادن بدن در معرض نسخه های کشته شده یا ضعیف شده یک میکروب (یا بخشی از آن) عمل می کنند. این روش، سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با مهاجم خارجی در صورتی که کودک بعداً با آن مواجه شد آموزش می دهد. واکسن ها به طور خاص، سیستم ایمنی را تحریک می کنند تا آنتی بادی هایی تولید کند که پروتئین های خاصی را در سطح میکروب تشخیص می دهد.

به گزارش سیناپرس، مدتهاست مشخص شده است که کودکان از نظر قدرت پاسخ آنتی بادی به واکسیناسیون متفاوت هستند و دلیل این موضوع نیز هنوز مشخص نیست. دکتر مایکل پیچیچرو، محقق ارشد این تیم مطالعاتی درباره موضوع فوق گفت: دلایل قانع ‌کننده‌ ای وجود دارد که نشان می دهد استفاده از آنتی‌بیوتیک عامل اصلی ضعف سیستم ایمنی بدن کودکان است. 

این مطالعه شامل ۵۶۰ نوزاد و کودک نوپا بود که در معاینات معمول خود بین سنین ۶ ماه تا ۲ سال نمونه خون گرفتند. محققان از آن ها برای اندازه گیری پاسخ آنتی بادی کودکان به چهار واکسیناسیون معمول دوران کودکی استفاده کردند.

به طور کلی، ۳۴۲ نفر (یا 61٪) حداقل یک نسخه آنتی بیوتیک دریافت کردند و این کودکان در مقایسه با کودکانی که آنتی بیوتیک دریافت نکرده بودند، بیشتر احتمال داشت که پاسخ های آنتی بادی ضعیف را نشان دهند.

به گزارش سیناپرس، محققان همچنین دریافتند که هرچه کودک در سال اول زندگی خود نسخه های آنتی بیوتیک بیشتری دریافت کند، سطح آنتی بادی واکسن وی در سنین ۱۲ تا ۱۵ ماهگی کاهش می یابد. 

دکتر اکتاویو رامیلو، رئیس بیماری های عفونی در بیمارستان کودکان سراسری در کلمبوس، اوهایو، در تکمیل توضیحات همکار خود گفت: ما می دانیم که مصرف زیاد آنتی بیوتیک خوب نیست و میکروبیوم روده به آموزش سیستم ایمنی کمک می ‌کند. 

در خاتمه توصیه می شود به هیچ عنوان به طور خودسر از داروهای آنتی بیوتیک استفاده نکرده و این داروها به ویژه در دوره کودکی با نظر و دستور پزشک متخصص مصرف شود.

مترجم: مولود یوسفی
منبع: upi
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا