چگونه می توان مردم را به استفاده از انرژی های پاک تشویق کرد؟

سباستین لاتز ، اقتصاددان و محقق دانشگاه استنفورد به همراه فلیکس ابیلینگ  از دانشگاه کلن آلمان، آزمایشی را ترتیب دادند  که در آن از 42 هزار خانوار آلمانی در مورد خرید محصولات انرژی سبز اطلاعاتی جمع آوری شد تا نحوه تصمیم گیری مردم بررسی شود.

در یک گروه، انرژی الکتریسیته به وسیله انرژی های تجدید پذیر برای مصرف کنندگان فراهم شد و در گروهی دیگر، مصرف کنندگان را در خانه ای که از قبل به روش خانه سبز ساخته شده بود، سکونت دادند. تاثیر انتخاب پیش فرض به شدت در این آزمایش مشخص شد به طوری که در نهایت تنها 7 درصد از گروه اول تمایل به خرید محصولات انرژی سبز داشتند ولی در گروه دوم، در حدود 70 درصد ترجیح می دادند که در خانه با انرژی های تجدیدپذیر زندگی کنند.

لاتز در این زمینه می گوید: ما معتقد هستیم که باید به مصرف کنندگان حق انتخاب دهیم زیرا اگر کسی علاقمند به کمک کردن به کاهش تغیرات آب و هوایی  باشد، از سیستم های نوین برای کاهش مصرف سوخت های فسیلی استفاده می کند  ولی اگر کسی اطلاعات کافی از انرژی های تجدید پذیر نداشته باشد به سختی می توان باور هایش را تغییر داد. محققان معتقدند برای بدست آوردن چگونگی رفتار اقتصادی هر کشور ،نیاز به یک مکانیزم قدرتمند است.

لاتز در ادامه گفت : نباید از نتایج این آزمایش تفسیر غلط شود. آلمان کشوری ارزان برای انرژی های تجدید پذیر است ولی نمی دانیم رفتار مردم در دیگر کشور های گران برای انرژی تجدید پذیر مانند ایالت متحده چگونه است.

لاتز و ابیلینگ درصدد هستند تحقیقات خود را در مورد مسائل اقتصادی دستگاه های هوشمند مدیریت منابع انرژی نیز گسترش دهند. در حال حاضر این دو محقق بر روی تاثیر فناوری پیشرفته کنترل مصرف انرژی در زمان های پیک مصرف بر روی انتخاب مصرف کنندگان در حال تحقیق هستند. به گفته لاتز برای مثال این سیتم کمک می کند که ماشین لباسشویی شما پس از اتمام کار ماشین لباسشویی همسایه شما، روشن شود. این فرآیند کمک می کند تا میزان پیک مصرف انرژی پایین تر آید و این به معنای کاهش گاز دی اکسید کربنCO2  در کشور خواهد بود.

این مطالعه در مجله طبیعت Nature climate change به چاپ رسیده است.