عوارض کرونا می تواند تا یک سال ادامه یابد

به گزارش سیناپرس، متاسفانه هنوز هیچ درمان قطعی و مشخصی برای کرونا شناسایی نشده است و در این میان بسیاری از افراد به کووید ۱۹ طولانی مدت مبتلا می شوند. این موضوع باعث بروز نگرانی های متعددی در بین متخصصان شده است زیرا عوارض پس از کرونا می تواند به یک بیماری مزمن جدید تبدیل شود.

تیم تحقیقاتی موسسه بهداشت لوکزامبورگ با هدف شناسایی عوارض ناشی از این ویروس، وضعیت سلامت ۲۸۹ بیمار کووید-۱۹ را یک سال پس از بهبودی مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

 نتایج به دست آمده از این مطالعات نشان داد که 59.5 درصد از بیماران کرونایی حداقل یک علامت و عارضه مرتبط با بیماری را تا یک سال پس از بهبودی داشتند.

بیش از نیمی (52.4 درصد) از بیماران نیز از مشکلات خواب رنج می بردند و 12.9 درصد گفتند که علائم تنفسی باقی مانده از کرونا، بر کیفیت زندگی آنها تأثیر می گذارد. حدود یک سوم (34.3 درصد) از بیماران نیز گفتند که به مدت یک سال پس از مبتلا شدن به کرونا، عوارض ناشی از این بیماری را تجربه کرده اند.

گفتنی است نتایج مطالعه دیگری که توسط موسسه ملی تحقیقات سلامت بریتانیا انجام شده و شرح آن به طور کامل در مجله در پزشکی تنفسی Lancet منتشر شد، نتایج مشابهی را نشان داد.

به گزارش سیناپرس، مطالعه محققان لوکزامبورگی همچنین نشان داد که تنها 28.9 درصد از ۲۳۲۰ بیمار بستری شده به دلیل ابتلا به کرونا، یک سال پس از عفونت از این بیماری به طور کامل بهبود یافته اند. حدود ۴۹ درصد از بیماران پس از یکسال احساس می کردند که به طور کامل خوب نشده اند و 22.4 درصد نیز گفته اند که در مورد وضعیت سلامت خود نامطمئن هستند.
بر این اساس مشخص شد تا یک سال پس از ترخیص شایع ترین علامت باقی مانده از بیماری، خستگی (1/60 درصد) بود. بیش از نیمی از بیماران درد عضلانی (54.6 درصد)، کمبود خواب (52.3 درصد) و مشکل در تنفس (51.4 درصد) داشتند.
به گزارش سیناپرس، پژوهشگران این تیم مطالعاتی اعلام کردند تفاوت کمی در تسکین علائم بین پنج ماه پس از ترخیص و یک سال پس از ترخیص وجود داشت.  متاسفانه بدون وجود درمان های موثر، کووید طولانی مدت می تواند به یک بیماری شایع جدید درازمدت تبدیل شود.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در کنگره اروپایی میکروبیولوژی بالینی و بیماری‌های عفونی (ECCMID)  که تا روز سه ‌شنبه در لیسبون، پرتغال برگزار شد، ارائه شده است.

مترجم: فاطمه کردی
منبع: koreabiomed
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا