تاثیر مثبت ۸۰ درصدی نسل جدید غذاها بر محیط زیست

به گزارش سیناپرس، جایگزینی غذاهای حیوانی (ASF) با غذاهای جدید یا نسل آینده  مواد غذایی (NFFs)  مانند شیر پرورشی، پودر حشرات یا مایکو پروتئین – در رژیم غذایی مردم جهان می تواند پتانسیل گرمایش جهانی، استفاده از آب و فرسایش و بهره برداری از زمین را تا بیش از ۸۰ درصد کاهش دهد.

در حال حاضر ادبیات موجود در مورد رژیم های غذایی جایگزین، مانند گیاهخواری، کاهش مصرف گوشت یا انعطاف پذیری، مزایای سلامتی و زیست محیطی تغییر به سمت مصرف کمتر گوشت را نشان داده است.

با این حال، در مقایسه با گزینه‌ ای موجود غنی از پروتئین گیاهی (PBPR) و استفاده بیشتر ازمحصولاتی مانند حبوبات، مغزهای آجیل و غلات، مواد غذایی نسل جدید تولید شده از طریق فناوری‌های مدرن، مانند فن ‌آوری‌ های کشت سلول یا تولید مواد غذایی تحت چارچوب ‌های نظارتی جدید، می ‌تواند حاوی مواد کامل ‌تری باشد. در این میان مطالعات نشان می دهد مجموعه ای از مواد مغذی ضروری در این نسل جدید از غذا ها نسبت به نسل سنتی و مبتنی بر کشاورزی و دامداری، در زمینه حفاظت از زمین و آب کار آمد تر هستند.

در این رابطه، ریچل مازاک و همکارانش یک مدل برنامه‌ ریزی خطی را برای شناسایی ترکیب ‌های بهینه از غذاهای حیوانی ، گزینه‌های مرتبط با پروتئین گیاهی و غذاهای جدید یا نسل آینده  با هدف تامین کفایت تغذیه‌ ای، ابداع کردند. در این مطالعات، پتانسیل گرمایش جهانی و همچنین استفاده از آب و بهره برداری از زمین به حداقل می رسد. 

به گزارش سیناپرس، طی مطالعات فوق تلاش شده است امکان پذیر بودن اجرای این سیاست ها در عمل مد نظر قرار گرفته و محدودیت ‌های مصرف مربوط به مقبولیت فرهنگی و همچنین پتانسیل مقیاس ‌پذیری جوامع نیز در نظر گرفته شده است.
پژوهشگران این تیم مطالعاتی دریافتند که جایگزینی غذاهای حیوانی در رژیم‌های غذایی اروپایی با نسل جدید مواد غذای یعنی پودر حشرات، شیر کشت‌ شده صنعتی و پروتئین های میکروبی، می ‌تواند تمام اثرات زیست‌ محیطی و پتانسیل گرمایش جهانی، استفاده از آب و استفاده از زمین  را تا بیش از ۸۰ درصد کاهش دهد در حالی که محصولات تولید شده در این روش، از نظر تغذیه‌ ای برای جوامع انسانی کافی است. 

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Food منتشر شده و در اختیار علاقه مندان قرار دارد.

مترجم: نیروانا محمدحسینی
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا