‌کشف معبد خدایان یونانی در مصر باستان

به گزارش سیناپرس، وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر در بیانیه ای اعلام کرد که خرابه های معبدی یونانی – مصری در سایت باستانی تل الفارما در شمال غربی سینا پیدا شده است. تل الفارما (Tell el-Farma) که با نام باستانی پلوسیوم Pelusium نیز شناخته می شود، به اواخر دوره فراعنه بازگشته و در دوران یونانی – رومی و بیزانسی نیز مورد استفاده قرار می گرفت. در این منطقه همچنین بقایای مربوط به دوره مسیحیت و اوایل اسلامی نیز وجود دارد.

مصطفی وزیری، دبیرکل شورای عالی آثار باستانی مصر، در این رابطه گفت که باستان شناسان ویرانه های معبد را از طریق دروازه ورودی آن، جایی که دو ستون گرانیتی افتاده بزرگ قابل مشاهده بود، کاوش کردند. این دروازه در زمان های قدیم و بر اثر وقوع یک زلزله قوی ویران شده است.

وی در ادامه توضیحاتش گفت که ویرانه های فوق بین قلعه پلوسیوم و یک کلیسای یادبود در محل پیدا شده است. طی این کاوش هاباستان شناسان مجموعه ای از بلوک های گرانیتی را پیدا کردند که احتمالاً برای ساختن پلکانی برای عبادت کنندگان جهت رسیدن به معبد استفاده می شد.

به گفته این وزارتخانه، کاوش‌ ها در این منطقه به اوایل سال ۱۹۰۰ بازمی‌ گردد، زمانی که ژان کلدات مصر شناس فرانسوی کتیبه ‌های یونانی باستانی را در منطقه پیدا کرد که وجود معبد زئوس کاسیوس را نشان می ‌داد، اما او در آن زمان موفق نشد آن را کشف کند.

به گزارش سیناپرس، زئوس – کاسیوس ترکیبی از زئوس، خدای خدایان در اساطیر یونان باستان و کوه کاسیوس در سوریه است، جایی که زئوس زمانی در آنجا پرستش می‌ شده است.

هشام حسین، مدیر سایت های باستان شناسی سینا در این رابطه گفت: کتیبه های یافت شده در این منطقه نشان می دهد که هادریان امپراتور روم، این معبد را بازسازی کرده است.

او در ادامه گفت که کارشناسان بلوک های کشف شده را مطالعه خواهند کرد و یک بررسی فتوگرامتری برای کمک به تعیین طرح معماری معبد انجام خواهد شد.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: npr، greekcitytimes و china.org
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا