کاهش مصرف دخانیات با افزایش دستمزد

در این مطالعه، پژوهشگران به بررسی اطلاعات موجود برخی کارگران 21 تا 65 ساله، از جمله دستمزد، میزان مصرف دخانیات و وضعیت سکونت در بازه زمانی بین سال‌های 1999 تا 2009 پرداختند. از آنجا که تغییرات دستمزد برای افراد زیر 21 سال بسیار اندک بود، بازه سنی از 21 سال به بالا محاسبه شد. همچنین افرادی که سیگاری نبودند نیز از شمول این پژوهش خارج شدند.

این پژوهشگران این پیش فرض را داشتند که سیگارکشیدن با دلایلی غیر از کم بودن حقوق و دستمزد آغاز می‌شود. برای نمونه، در ایالات متحده، حدود 90 درصد از سیگاری ها، از سنی پیش از 20 سالگی مصرف دخانیات را آغاز می‌کنند.

در این مطالعه، از شیوه آماری «تحلیل متغیرهای ابزاری» استفاده شد. این شیوه معمولاً برای تعیین میزان اثربخشی یک درمان خاص به کار می‌رود.

محققان ابتدا میزان تغییرات در مصرف دخانیات بر اساس افزایش حقوق و دستمزد کارگران در سال‌های مختلف محاسبه شد. به این ترتیب بود که مشخص شد افزایش حقوق و دستمزد به کاهش میزان مصرف دخانیات می‌انجامد. همچنین بررسی‌های دیگر نشان داد در ایالت‌هایی که حداقل دستمزد کارگران در آن بالاتر است، فراوانی مصرف دخانیات از سایر ایالت‌ها کمتر است.

همچنین این پژوهش مشخص کرد که هیچ رابطه‌ای بین افزایش حقوق و کاهش مصرف دخانیات در میان زنان وجود ندارد. افزون بر این، مجموع درآمد خانواده نیز تاثیری بر الگوی سیگار کشیدن مردان ندارد. پژوهشگران این گونه نتیجه‌گیری کردند که احتمالا افزایش حقوق با افزایش حس خودارزشمندی در مردان، سبب کاهش رفتارهای مخاطره آمیز برای سلامتی می‌شود.

گفتنی است پیش از این نیز مطالعات مختلف دیگر نشان داده بود که درآمد پایین با رفتارهای زیان‌بار برای سلامتی همراه است.

ین پژوهش به تازگی در نشریه  Annals of Epidemiology منتشر شده است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا