امسال ماهواره‌های جدید به مدار LEO می‌ فرستیم

 عیسی زارع پور در برنامه تلویزیونی صف اول شبکه ۶ سیما با اشاره به برنامه‌های وزارت ارتباطات درباره توسعه اینترنت فیبرنوری اظهار داشت: در همه جای دنیا بار اصلی ترافیک اینترنت بر دوش ارتباطات ثابت است اما در کشور ما به رغم محدودیت فرکانسی شبکه سیار، بیش از ۸۰ درصد بار ارتباطات بر دوش شبکه موبایل است.

وی با بیان اینکه اغلب دولت‌ها برای توسعه شبکه فیبرنوری هزینه‌های میلیارد دلاری انجام می‌دهند گفت: ما نسخه شفابخش ارتباطات ثابت را توسعه شبکه فیبر نوری می‌دانیم.

زارع پور با تاکید بر اینکه توسعه ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری در ۳ سال پروژه‌ای بسیار عظیم بوده حجم از پروژه تاکنون در این حوزه انجام نشده است، گفت: برآورد ما نشان می‌دهد که به ۳ میلیون کیلومتر فیبر نوری نیازمندیم.

وی ادامه داد: در این راستا یک بسته حمایتی آماده کرده‌ایم تا بازیگران و اپراتورها در لایه دسترسی ترغیب شوند که وارد این پروژه شوند.

به گفته وزیر ارتباطات، قرار است پروانه جدید اپراتوری فیبرنوری صادر شود که در راستای آن هم اپراتورهای ثابت و هم اپراتورهای سیار می‌توانند وارد این عرصه شوند. دولت نیز ۵ درصد از درآمد خود از محل اپراتورها را برای توسعه پورت فیبرنوری به آنها اختصاص می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه موانعی بر سر راه این پروژه وجود دارد که لازم است همه دستگاه‌های اجرایی همکاری کنند،

وی خاطرنشان کرد: نهضت فیبر کشی باید در کشور راه‌اندازی شود.

زارع پور نیاز اصلی مردم را ارتباطات پر سرعت عنوان کرد و گفت: مطابق تبصره ۷ برنامه بودجه امسال نیز همه دستگاه‌ها مکلف شده‌اند که زیرساخت‌های خود را در اختیار اپراتورهای فیبرنوری قرار دهند. ما اولین قدم را با راه اندازی ۵۰۰ هزار پورت فیبر نوری در اسفندماه برداشتیم و هم اکنون نیز یک میلیون و ۴۰۰ هزار پورت فیبر نوری در کشور راه اندازی شده است که سرعتی بیش از ۳۰ مگابیت بر ثانیه به کاربران ارائه می‌دهد.

وی تاکید کرد: مردم تا دو ماه آینده از وضعیت توسعه فیبرنوری در مناطق مخابراتی خود آگاه خواهند شد.

تثبیت لایه لئو با پرتاب ماهواره‌های جدید

وزیر ارتباطات در خصوص آخرین وضعیت توسعه حوزه فضا گفت: ظرفیت‌های بسیار خوب و نیروی انسانی با انگیزه در حوزه فضایی داریم و راهبرد ما نیز استفاده حداکثری از ظرفیت فضا برای حل مشکلات مردم و کاربردی کردن صنعت فضا است.

وی با اشاره به اینکه اولین جلسه شورای عالی فضایی پس از چندین سال در اواخر سال گذشته برگزار شد گفت: مصوبات خوبی نیز در این زمینه داشتیم. تثبیت لایه لئو در ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری زمین برای ماهواره‌های سنجش و منظومه‌های ماهواره‌ای از جمله مصوبات این شورا است.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: مشکلاتی در حوزه پرتابگر وجود داشت که با پیگیری رئیس جمهور و مأموریت ویژه که به اینجانب برای هماهنگی با دستگاه‌های مسئول داده شد، یک قدم به این موضوع نزدیکتر شدیم.

وی گفت: اولین ماهواره با پرتابگر بومی را اسفند ماه به فضا پرتاب کردیم و توانستیم به تثبیت لایه لئو برسیم.

وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: امسال ماهواره‌های جدید به فضا می‌فرستیم و بحث تثبیت لایه لئو را در برنامه داریم. همچنین قصدمان این است که به مرکز منطقه‌ای پرتاب در این لایه تبدیل شویم.

وی گفت: ما جزو ۱۰ تا ۱۲ کشوری هستیم که دارای توان ساخت و پرتاب ماهواره بر بوده و در این حوزه کاملاً مستقل هستیم. البته این ابتدای راه است و باید به مدار ژئو در ۳۶۰۰۰ کیلومتری زمین برسیم. این موضوع نیازمند برنامه فشرده و کار جهادی است و دستور رئیس‌جمهور نیز این است که محقق شود.

وزیر ارتباطات گفت: برای کاربردی سازی صنعت فضایی از اطلاعات فضایی برای حل مشکلات استفاده خواهیم کرد و تاکنون نیز ۴ سامانه از جمله سامانه پایش آتش سوزی، منابع آبی و گرد و غبار را در این راستا راه‌اندازی کردیم. در همین حال سرریز فناوری‌های فضایی در صنایع دیگر می‌تواند مشکلات صنایع کشور را حل کند که در این زمینه نیز با وزارت صنعت برنامه‌هایی را پیش می بریم.

از شبکه ملی اطلاعات غول درست کردند

وزیر ارتباطات در مورد آخرین وضعیت شبکه ملی اطلاعات با تاکید بر اینکه این شبکه پرسرعت، با کیفیت، مستقل و امن است که همه نیازهای مردم روی آن ارائه می‌شود گفت: متأسفانه برخی از شبکه ملی اطلاعات غول درست کردند و این فضا را ایجاد کردند که با وجود این شبکه، اینترنت قطع می‌شود اما این موضوع اصلاً درست نیست.

وی ادامه داد: برخی مسئولان نیز می‌گویند که راه‌اندازی این شبکه نشدنی است، ما قصد داریم این دو نگرش را عوض کنیم.

زارع پور با اشاره به اینکه برای این پروژه اعتبار در نظر گرفته شده و هر هفته جلسه‌ای با شورای معاونین برای پیشبرد شبکه ملی اطلاعات تشکیل می‌شود، گفت: تاکنون ۲۸ جلسه در خصوص شبکه ملی اطلاعات تشکیل شده است.

وی شبکه فیبر نوری را در لایه دسترسی شبکه ملی اطلاعات عنوان کرد و گفت: اکنون میانگین سرعت اینترنت ثابت و سیار در حدود چند ۱۰ مگابیت بر ثانیه است و ما به دنبال سرعت چند ۱۰۰ مگابیتی در شبکه بر بستر شبکه ملی اطلاعات هستیم. حتی گفته‌ایم که ۱۰ درصد پورت‌های فیبر نوری باید یک گیگابایت باشد.

وزیر ارتباطات افزود: طبق تبصره ۷ قانون بودجه ۱۴۰۱ پیش بینی شده تا شهریورماه کلیه دستگاه‌های اجرایی باید پنجره واحد خدمات الکترونیکی خود را راه اندازی کنند و تا دی ماه امسال نیز ما در وزارت ارتباطات پنجره واحد ملی را راه‌اندازی می‌کنیم.

وی ادامه داد: به این ترتیب به جای اینکه ده‌ها سامانه از سوی دستگاه‌های اجرایی وجود داشته باشد، هر دستگاه می‌تواند همه خدمات را در یک پنجره واحد به مردم ارائه دهد و مردم طعم شیرین فناوری در حکمرانی داده را می چشند. مجموعه‌ای از خدمات با کیفیت در قالب اپراتورهای خدمات رسان بر بستر شبکه ملی اطلاعات ارائه خواهد شد.

افزایش تعرفه منوط به افزایش کیفیت است

زارع پور در مورد چرایی افزایش قیمت بسته‌های اینترنتی گفت: بخشی از ارتباطات کشور در حوزه شبکه دسترسی به بخش خصوصی واگذار شده است و ما به عنوان حاکمیت، رگولاتور و تنظیم گر این حوزه باید منابع را برای اپراتورها فراهم کنیم.

وی ادامه داد: برای مثال فرکانس از جمله منابعی است که اپراتورها به آن نیاز دارند؛ سال گذشته فرکانس ۲۳۰۰ را به اپراتورهای موبایل واگذار کردیم اما آنها برای توسعه نیازمند سرمایه گذاری هستند و معتقدند که از سال ۹۵ به رغم تورم تجمیعی بیش از ۲۰۰ درصد، همچنان نرخ تعرفه‌های خدمات اینترنت ثابت مانده است و این مسئله امکان سرمایه‌گذاری را از آنها سلب کرده است.

وزیر ارتباطات گفت: ما اجازه داده‌ایم که اپراتورها برخی از بسته‌ها را حذف کنند اما با تعریف بسته‌های جدید در سقف تعرفه مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات، مخالفت کرده‌ایم. چرا که آن را منوط به افزایش کیفیت شبکه می‌دانیم.

زارع پور خاطر نشان کرد: ما موافق کسب سود بیشتر اپراتور نیستیم بلکه معتقدیم که باید این افزایش قیمت، در کیفیت ارتباطات اثر داشته باشد و بر این اساس از اپراتورها خواسته‌ایم که برنامه توسعه ارائه دهند.

وی گفت: تعریف بسته‌های جدید در سقف تعرفه مصوبه کمیسیون، منوط به ارائه برنامه توسعه خواهد بود. اپراتورها باید در طول سه سال آینده سرعت و کیفیت را تضمین کنند. ما پوشش ۱۰۰ درصدی را در کل کشور برای نسل چهارم (4G) از آنها خواسته‌ایم و همچنین باید در سه سال آینده ۱۰ درصد مردم از خدمات نسل پنجم (5G) بهره مند شوند.

وزیر ارتباطات گفت: ما مدافع کیفیت شبکه هستیم و این را حق مردم می‌دانیم؛ به عنوان نماینده مردم از حقوق آنها دفاع می‌کنیم و معتقدیم که افزایش قیمت باید منوط به افزایش کیفیت باشد.

به توانمندی فیبر کشی زیردریایی دست یافته‌ایم

وزیر ارتباطات در مورد بومی سازی تجهیزات ارتباطی گفت: تلاشمان این است که تمامی تجهیزات این حوزه را خودمان تأمین کنیم. حدود ۶ ماه است که به طعم توانمندی تأمین کابل دریایی رسیده‌ایم و فیبرکشی زیر دریایی را با استفاده از توان داخلی انجام می‌دهیم.

وی از تأمین ظرفیت پشتیبان در صورت قطعی مقطعی کانال‌های پهنای باند بین الملل خبر داد و گفت: دستور داده ام که شرکت ارتباطات زیرساخت حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت پشتیبان شبکه را تأمین کند و هم اکنون با وجودی که بخشی از ظرفیت دریایی و زمینی فیبر بین الملل با وجود تحولات همسایگان ما قطع شده و یا اختلال دارد اما مردم آن را احساس نمی‌کند. چرا که ظرفیت پشتیبان تأمین شده است.

وی یکی دیگر از دستاوردهای این بخش را در راستای تبدیل ایران به هاب ترانزیت ترافیک منطقه عنوان کرد و گفت: ما در قدم اول ۵۰ درصد به ترانزیت ترافیک افزوده ایم تا بتوانیم ترافیک با کیفیت تری را برای همسایگانمان تضمین کنیم.

وزیر ارتباطات در مورد اقدامات مدنظر برای توسعه هوش مصنوعی و اینترنت اشیا گفت: ما در حوزه تولید دانش موفقیت‌های زیادی داشتیم و شرکت‌های خصوصی موفقی نیز در این حوزه داریم. اما برای چالاک کردن دولت و بخش خصوصی نیازمند این هستیم که هوش مصنوعی را کاربردی کنیم.

وی اضافه کرد: هم اکنون کارگروه اقتصاد دیجیتال در وزارت ارتباطات تشکیل شده و در سه لایه سخت‌افزار و نرم‌افزار، اقتصاد پلتفرمی و کاربردی کردن فناوری هوش مصنوعی، با محوریت معاونت علمی ریاست جمهوری فعالیت می‌کند.

زارع پور افزود: برای مثال در حوزه کشاورزی، گلخانه هوشمند در پارک فناوری اطلاعات با استفاده از اینترنت اشیا راه اندازی شده است که یک چهارم در مصرف آب صرفه جویی کرده و چهار برابر محصول بیشتری تولید می‌کند.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: اثبات و توسعه فناوری هوش مصنوعی از برنامه‌های ما است و برای آن ماموریت‌هایی نیز به معاونت فناوری وزارت ارتباطات محول شده است.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه هوش مصنوعی نیروی انسانی توانمندی داریم که اما نیازمند بازارسازی در این حوزه هستیم گفت: باید دستگاه‌ها کاربردهای جدید این فناوری را تعریف کنند. در این راستا نقشه راه توسعه هوش مصنوعی تدوین شده و ما امیدواریم که به سمت حکمرانی داده حرکت کرده و تصمیم سازی ها بر پایه فناوری هوش مصنوعی اتفاق بیفتد.

وی چشم انداز تحول دیجیتال را مستلزم پیاده سازی فناوری‌های هوش مصنوعی در دستگاه‌های اجرایی عنوان کرد و گفت: دولت هوشمند، حکمرانی مبتنی بر داده است و می‌تواند توسعه زیرساخت‌ها و حل مشکلات مجوز کسب و کارها را به همراه داشته باشد.

به گفته زارع پور، تا شهریور ماه ۳۰ درصد خدمات پرکاربرد دستگاه‌های اجرایی به صورت غیر حضوری و هوشمند در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

وزیر ارتباطات با اشاره به دستور رئیس جمهور مبنی بر ایجاد سامانه نظارت مردمی گفت: ما با ایجاد این سامانه شرایطی را فراهم می‌کنیم تا مردم چه به شکل حضوری و چه به صورت آنلاین در مورد کیفیت خدمات دستگاه‌ها و شیوه برخورد و خدمات رسانی آنها نظر دهند. این نظرات می‌تواند در راستای ارتقا خدمت رسانی دستگاه‌ها به مردم مؤثر واقع شود. در این راستا قرار است ظرف مدت ۳ ماه آینده سازمان فناوری اطلاعات با همکاری سازمان امور استخدامی، فاز اول این سامانه را رونمایی کند.

وی اظهار داشت: در راستای نوسازی و مدرن‌سازی شبکه پستی کشور نیز مرکز تجزیه و مبادلات هوشمند پست در همه استان‌ها راه‌اندازی می‌شود؛ پیش از این بزرگترین مرکز تجزیه و مبادلات هوشمند پست در تهران راه اندازی شده بود.

منبع:مهر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا