پیام وزیر بهداشت به مناسبت بزرگداشت روز جهانی مالاریا

 متن این پیام به شرح زیر است:

مالاریا به عنوان یک بیماری ناتوان کننده و کشنده، همواره یکی از چالشهای مهم نظام سلامت کشورها بوده است. چندین دهه طول کشید تا با تلاشهای مجدانه دولتمردان، کارکنان حوزه سلامت و همکاری آحاد ملت و با پرداخت هزینه ای گزاف به جایی برسیم که امروز در آن نقطه ایستاده ایم.  این نقطه همان جایگاه رفیع کشور درحذف مالاریا است. دستاورد ارزشمندی که ماحصل سالها تلاش شبانه روزی همه زحمتکشان عرصه سلامت کشور عزیز مان می باشد.

خداوند مهربان را شاکرم که علی رغم تمامی مشکلات، کشور جمهوری اسلامی ایران سه سال زودتر از برنامه زمان بندی شده سازمان جهانی بهداشت، استحقاق دریافت این گواهی را پیدا کرده است. چه دستاوردی از این بالاتر که در طول چهار سال گذشته انتقال محلی مالاریا و از آن مهمتر در دو سال گذشته فوت ناشی از مالاریا در بین بیماران وارده در کشور گزارش نشده است.

مفتخرم به اطلاع برسانم بروز سالیانه هزاران مورد مالاریا در سالهای دور، اکنون به تعدادی کمتر از 1000 مورد در سال گذشته رسیده است که می تواند در تداوم توسعه پایدار در کشورمان موثر واقع شود.

من به نوبه خود این دستاورد غرورآفرین را به همه کارکنان خدوم حوزه سلامت کشور و مردم شریف کشور تبریک و تهنیت عرض می کنم.

بدیهی است حفظ این دستاورد ارزشمند به مراتب سخت تر از به دست آوردن این افتخار است. متاسفانه چالشهای متعددی بر سر این راه پر فراز و نشیب قرار گرفته است که با استفاده از توانمندی همه دست اندرکاران این حوزه می توان بر آن فائق آمد.

تقریبا سه سال است که قسمت اعظم توان همکارانم همراه با تخصیص منابع مالی و تجهیزاتی فراوان از سوی وزارت بهداشت در مدیریت پاندمی کرونا در سراسر کشور صرف شده است. این اتفاق از سویی و همپوشانی علایم مالاریا با بیماری کرونا بخصوص در مراحل اولیه بیماری، از سوی دیگر در کنار عواملی چون تغییرات اقلیمی به نفع گسترش و بهبود شرایط حضور ناقل بیماری، تحریم های ظالمانه اقتصادی علیه کشورمان و محدودیت در تامین لوازم و تجهیزات مناسب جهت کنترل ناقل بیماری، تبادلات جمعیتی فراوان با کشورهای آلوده منطقه بخصوص در جنوب شرق کشور، کم شدن حساسیت پزشکان و کارکنان   بهداشتی – درمانی در مناطق اندمیک و غیر اندمیک کشور با توجه به کاهش اخیر بروز بیماری و در نتیجه آن تاخیر در کشف بیماران و احتمالا درمان برخی بیماران، بروز موارد شدید بیماری با توجه به کاهش شیوع، مقاومتهای دارویی انگل و مقاومت به برخی سموم و آفت کشها در ناقل بیماری، نگهداشت این دستاورد فوق العاده ارزشمند را با چالش جدی مواجه کرده است و می تواند تهدید کننده برنامه حذف مالاریا باشد.

با توجه به شعار امسال روز جهانی مالاریا که دستیابی به جهانی بدون مالاریا را نتیجه تلاش تک تک مردم میداند، واضح است که بدون عزم ملی و حتی فرا ملی نمیتوان به این مهم دست یافت.

همکاران گرانقدرم خوب می دانند که تدوین استراتژیهای نوین و فعالیتهای برنامه ریزی شده هوشمند، صحیح و نوآورانه جهت بکارگیری تمامی ظرفیتهای موجود، در راه رسیدن به این هدف حائز اهمیت فراوان است،  چرا که برداشتن گام های آخر برنامه حذف مالاریا در کشور بسی سخت‌تر از اقدامات موثر و ارزشمند انجام شده در سالهای گذشته می باشد.

در پایان از تمامی همکاران ستادی و پرسنل اجرایی محیطی در خانواده بزرگ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور که به حق در تامین سلامت هموطنان عزیزمان در بحران کرونا صادقانه و عاشقانه جانفشانی نمودند تشکر می کنم و مطمئن هستم که با تلاش شبانه روزی ایشان با کسب و حفظ گواهی نامه ارزشمند حذف مالاریا سند دیگری بر افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران خواهند افزود.

 امیدوارم هماهنگیهای موثر با سازمانهای برون بخشی داخلی و حمایتهای بین المللی در راستای تقویت همه جانبه نظام مراقبت بیماری، تامین و گسترش زیرساختهای لازم و در راس آن همکاری و همراهی هموطنان شریف و فهیم ساکن در مناطق مالاریا خیز کشور همانند گذشته یاریگر منادیان سلامت کشورمان در این راه خطیر باشد.  

  دکتر بهرام عین اللهی
  وزیر

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا