خبرنگاران نقش بسزایی در ماندگاری فضای آزاد کنونی دارند

 معصومه ابتکار روز شنبه به مناسبت بزرگداشت روز خبرنگار در جمع اهالی رسانه افزود: شغل خبرنگاران پیامبرگونه است زیرا هم تذکر می دهند و هم راهکار برای حل مشکلات ارایه می دهند.

وی اظهار کرد: رسانه ها بیشترین نقش را در افشای فساد در جنبه های مختلف می توانند داشته باشند و آن تاریکخانه ای که رییس جمهوری به آن اشاره داشتند که از آن هر گونه فساد و انحرافی ممکن است خارج شود، خبرنگاران نقش مهمی در رصد آن دارند.
وی تاکید کرد: دولت در ایجاد جریان آزاد اطلاعات تلاش های قانونی زیادی انجام داده و تمام دستگاه ها را ملزم به رعایت آن کرده است.
ابتکار گفت: اکنون فضای باز و سالم در جامعه حاکم است هر چند ممکن است از این فضا جریان هایی بر ضد آن به وجود آید اما امیدواریم با تلاش رسانه ها بتوانیم این فضا را حفظ کنیم و بسط دهیم و تحمل و نقدپذیری را نیز بالا ببریم.
معاون رییس جمهوری ادامه داد: سازمان محیط زیست از ابتدای دولت تدبیر و امید تمام شکایت ها علیه خبرنگاران را که در دولت قبلی انجام شده بود پس گرفت و خود نیز هیچ شکایتی از هیچ خبرنگاری نکرده است، سیاست کلان دولت هم همین است که با تعامل مشکلات را حل کنیم و از نقدها برای اصلاح امور استفاده شود.
ابتکار گفت: گاهی یک خبر منجر به حل یک موضوع اساسی حداقل در زمینه محیط زیست می شود و برای من نیز بارها این اتفاق افتاده که با خواندن یک خبر زاویه بسته ای از یک موضوع آشکار شد.
ابتکار تاکید کرد: محیط زیست یک حوزه تخصصی و روز به روز علمی تر می شود که این مساله می طلبد که خبرنگاران این حوزه شناخت بیشتری نسبت به مسایل محیط زیستی داشته باشند، امروزه نگاه ها در مورد محیط زیست نسبت به 10 سال پیش بسیار تغییر کرده است.
ابتکار گفت: شجاعت و حقیقت جویی خبرنگاران به ویژه خبرنگاران حوزه محیط زیست در همه جای دنیا زبانزد است زیرا این قشر با توجه به نوع فعالیت و رویارویی با مسایل طبیعی همواره مورد تهدید حوادث هستند.
وی تاکید کرد: خبرنگاران علاوه بر کشف حقیقت می توانند کمک بزرگی به جریان اجتماعی حفاظت از محیط زیست کنند؛ اگر این جریان فقط بر روی خبرهای منفی و ناگوار بچرخد قطعا شکست خواهد خورد زیرا موجب یاس در بین مردم می شود بنابراین بهتر است خبرنگاران علاوه بر پرداختن به جنبه های منفی دستاوردها و پیشرفت ها در این عرصه را نیز بازگو کنند.
وی ادامه داد: ماهیت چالش های محیط زیستی به گونه ای است که وقتی به مرحله بحران می رسد حل آن نیازمند صرف زمان طولانی است، قطعا اقدامات در زمان کوتاه جواب نمی دهد بنابراین پرداختن به نکات مثبت دستاوردها در یک بحران محیط زیستی موجب آرامش خاطر عموم مردم می شود.
وی گفت: به عنوان مثال برخی از مشکلات محیط زیستی ماهیت فراملی پیدا کرده اند مانند مساله گرد و غبار که دیگر نمی توانیم بگوییم در مدت یک یا دو سال آینده مشکل حل می شود بنابراین نقش رسانه ها در تنویر افکار عمومی در این زمینه بسیار حساس و پررنگ است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا