بازیابی توان بیماران پس از سکته به کمک برنامه های آنلاین

به گزارش سیناپرس، داشتن سبک زندگی سالم ‌ برای بازماندگان سکته مغزی بسیار حیاتی است، اما گفتن این کار آسان ‌تر از انجام دادن است. بر اساس نتایج یک مطالعه جدید، برنامه های آنلاین می توانند کمک زیادی برای دنبال کردن روش های توصیه شده توسط پزشکان داشته باشند.

اشلی گیومیر (Ashleigh Guillaumier)  از دانشگاه نیوکاسل در استرالیا و سرپرست این مطالعه درباره موضوع فوق گفت: پلتفرم‌ های آنلاین مدلی قابل اجرا و تأثیرگذار برای رسیدگی به نیازهای اطلاعات سلامت و چالش‌ های تغییر رفتار بازماندگان سکته هستند. 

محققان خاطرنشان کردند: اکثر بیماران شرکت‌ کننده در این مطالعه ناتوانی کمی را تجربه کرده یا اصلاً هیچ نوع ناتوانی جسمی نداشتند، بنابراین یافته‌ های مطالعه ممکن است برای همه بازماندگان سکته صدق نکند.

باید توجه داشت که به طور معمول بازماندگان سکته مغزی به دلیل ناتوانی های جسمی و ذهنی ناشی از سکته مغزی می توانند با چالش های مهمی روبرو شوند. به گزارش سیناپرس،تغییرات سبک زندگی، مانند کاهش یا حذف مصرف دخانیات و الکل، فعالیت بدنی بیشتر، رژیم غذایی سالم، و درمان افسردگی و اضطراب، می تواند کیفیت زندگی بازماندگان سکته را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد.

به گزارش سیناپرس، این مطالعه شامل ۴۰۰ بیمار بزرگسال دارای سابقه سکته مغزی بود که یک نظرسنجی تلفنی را تکمیل کرده و سپس لیستی از وب ‌سایت‌ های دارای اطلاعات عمومی سلامت (گروه کنترل) را دریافت کردند یا به مدت ۱۲ هفته به برنامه آنلاینی به نام «پیشگیری از سکته دوم» دسترسی پیدا کردند. این برنامه ها کاربران را به تعیین اهداف و نظارت بر پیشرفت آن ها در تعدادی از رفتارهای سلامت تشویق می کند.

گفتنی است، افرادی که در گروه برنامه آنلاین پیشگیری از سکته دوم بودند در طول دوره مطالعه پیام های متنی دریافت کردند که آن ها را  به استفاده از این برنامه تشویق می کرد.

به گزارش سیناپرس، پس از شش ماه، ۳۵۶ نفر از شرکت کنندگان در مطالعه یک نظرسنجی تکمیلی را تکمیل کردند. نتایج این نظرسنجی نشان داد افرادی که در گروه پیشگیری از سکته دوم قرار داشته و از برنامه های آنلاین استفاده کرده بودند، نمرات کیفیت زندگی مرتبط با سلامتی بالاتری نسبت به گروه کنترل داشتند.به گزارش سیناپرس، بیشتر افراد فوق گفتند که هیچ مشکلی در مراقبت شخصی نداشته و می توانند در فعالیت های معمول روزانه خود شرکت کنند.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی PLOS Medicine منتشر شده و

در اختیار علاقه مندان قرار دارد.
مترجم: رضوان خندان

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا