مغز مبتلایان به آلزایمر دارای جهش های ژنتیکی بیشتری است

به گزارش سیناپرس، یافته های جدید محققان نشان می دهد بیماران مبتلا به آلزایمر تعداد بیشتری جهش در سلول های مغزی خود داشتند که این موضوع احتمالاً به دلیل افزایش اکسیداسیون دی ان ای در افراد فوق بود.

این تحقیقات جدید همچنین نشان می ‌دهد که جهش‌ های ژنتیکی در سلول‌ های مغزی بیماران مبتلا به آلزایمر سریع ‌تر از سایر افراد ایجاد می ‌شوند. این کشف می تواند راهگشای ارائه درمان های جدید برای آلزایمر باشد.

به گفته محققان، خطاهای دی ان ای به نام جهش های جسمی می تواند در سلول های مغز با افزایش سن رخ دهد.به گزارش سیناپرس، نویسندگان این مطالعه، جهش‌ های جسمی را در نورون‌ های بخش هیپو کامپ و قشر جلوی پیشانی افراد مبتلا به آلزایمر پیشرفته و افراد بدون بیماری عصبی مقایسه کردند.

لر این اساس مشخص شد بیماران مبتلا به آلزایمر  تعداد بیشتری جهش ژنتیکی در سلول های مغز خود داشتند. به گزارش سیناپرس،  دکتر مایکل میلر، سرپرست این مطالعه و متخصص نوروپاتولوژی در بیمارستان زنان و بریگهام در بوستون، در رابطه با موضوع فوق می گوید: با افزایش سن، نورون ها جهش های سوماتیکی را انباشته می کنند. اما در نورون های افراد دارای آلزایمر، ما جهش ها و تغییرات دی ان ای بیشتری را مشاهده می کنیم.

او در ادامه توضیحات خود افزود: نتایج مطالعات ما نشان می ‌دهد که نورون ‌های افراد دارای آلزایمر، آسیب ژنومی را تجربه می ‌کنند که این مساله به نوبه خود باعث استرس شدید روی سلول‌ ها و ایجاد اختلال در عملکرد آنها می ‌شود.به گزارش سیناپرس، این یافته ها ممکن است توضیح دهد که چرا بسیاری از سلول های مغز در طول بیماری آلزایمر می میرند.

دکتر میلر ادامه توضیحاتش گفت: یافته ‌های ما نشان می ‌دهد که تعداد زیادی از ضایعات اکسیداتیو و جهش‌های جسمی که در نورون‌های افراد مبتلا به آلزایمر مشاهده کردیم ممکن است در آسیب ‌شناسی این بیماری نقش داشته باشد.

به گزارش سیناپرس، محققان مشتاق هستند تا در آینده، در مورد نحوه عملکرد جهش ‌ها و کشف درمان‌ های جدیدی که آن ها را هدف قرار می‌ دهند، اطلاعات بیشتری کسب کنند.

این مطالعه فقط شامل بیماران مبتلا به آلزایمر پیشرفته بود، بنابراین محققان می خواهند در مرحله بعدی مطالعات خود، سلول های مغزی افراد مبتلا به آلزایمر در مرحله متوسط را بررسی کنند.
شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی  Nature منتشر شده است.

پترجم: احسان محمدحسینی