چگونه با اختلال وحشت زدگی مقابله کنیم؟

آیا ابتلا به اختلال وحشت زدگی خطرناک است؟ فرد مبتلا به این عارضه برای مقابله و رفع این مشکل چه اقداماتی باید انجام دهد؟ فرد مبتلا با مشاهده چه علائمی نیاز به درمان دارد؟

به گزارش سیناپرس، حمله پانیک یک هجوم ناگهانی از حس ترس و اضطراب است. این حمله علائم جسمی و روانی ایجاد می کند. سطح ترس تجربه شده در اختلال پانیک غیر واقعی است و با وقایع و شرایطی که باعث حمله پانیک می شود، تناسب ندارد. هر کسی ممکن است در عمر خود یک بار حمله پانیک را تجربه کند اما حمله های مکرر و مداوم احتمالا نشانه ای از هراس یا اضطراب غیر معمولی است که نیاز به درمان دارد.
علائم جسمی حمله پانیک یا وحشت زدگی ممکن است شامل تنفس سریع، تعریق شدید، لرزش، حالت تهوع، سرگیجه، بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن، لرز یا احساس گرما و افزایش ضربان قلب باشد.

علاوه بر ترس شدید، ممکن است احساس قطع ارتباط با افراد، از دست دادن کنترل، خطر قریب الوقوع و تمایل شدید برای فرار یا گریز از آن اوضاع نیز در فرد وجود داشته باشد. این علائم که اغلب شبیه به علائم حمله قلبی یا اختلال تنفسی است، ممکن است با ترس از مرگ همراه باشد.

شروع علائم حمله پانیک ناگهانی است ولی می تواند با حالتی آرام و اضطرابی نیز بروز کند. برخی از افراد حمله پانیک را با علائم محدودی تجربه می‌کنند. حمله پانیک حدود پنج تا ۲۰ دقیقه طول می کشد اما در ۱۰ دقیقه به اوج خود می‌رسد. حمله پانیک می تواند چندین بار در طی چند ساعت و برای برخی افراد هر روز یا یک بار در هفته اتفاق بیفتد.

کسانی که به صورت مکرر حمله پانیک را تجربه می‌کنند، اغلب می توانند موقعیت هایی که باعث بروز حمله در آن‌ها می شوند را تشخیص دهند و یاد بگیرند که آماده مقابله با آن شوند. حملات پانیک می توانند در اثر شرایط و موقعیت‌های مختلفی از جمله وجود اختلال خلقی مانند اضطراب یا افسردگی ایجاد شوند.

استرس شدید طولانی مدت، داشتن مشکل در سلامت جسمی مانند بیماری قلبی، تنفسی یا تیروئید، استفاده بیش از حد از الکل، نیکوتین یا کافئین و عوارض جانبی برخی داروهای پزشکی و مصرف تفریحی برخی مواد ممکن است به بروز حمله پانیک منجر شوند.

نوجوانان و بزرگسالان جوانی که حملات پانیک دارند، اغلب دارای مشکلات سلامت روان دیگری نیز هستند. این افراد ممکن است در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های دیگر مانند اختلال وسواس، اضطراب، اختلالات خلقی، اختلالات پرخوری یا مصرف مواد نیز باشند. افرادی که به طور مکرر اختلال پانیک را تجربه می کنند، اغلب تغییراتی را هم در سبک زندگی خود ایجاد می کنند. جلوگیری از وقوع اتفاقات و شرایطی که احتمال بروز علائم در آنها وجود دارد، یکی از مهم‌ترین این تغییرات هستند.

متأسفانه حمله پانیک می تواند این افراد را به هراس‌های خاصی مانند آگورافوبیا (ترس از حضور در اجتماع) سوق دهد. ترس از بروز حمله پانیک، فرد را از حضور فرد در موقعیت‌های اجتماعی منزوی می‌کند.

تمرینات آرامش و آگاهی ذهن، مانند تنفس عمیق، مدیتیشن، یوگا، ماساژ، تصاویر هدایت شونده و ریلکس کردن پیش‌رونده ماهیچه ها، می توانند به کاهش اضطراب و استرس منجر به پانیک کمک کنند. داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب نیز می توانند در کنترل علائم پانیک موثر باشد.

* دکتر پروانه صفایی مقدم، متخصص روانشناسی بالینی، عضو سازمان نظام روانشناسی و عضو سازمان علوم شناختی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا