تشخیص ارتباط میان موارد شدید کووید با سایر شرایط پزشکی از طریق DNA

به گزارش سیناپرس، محققان دانشکده پزشکی دانشگاه پنسیلوانیا می گویند، کار پژوهشی جدید آن ها، اطلاعات ارزشمندی را در مورد معماری ژنتیکی عوامل خطر کووید 19 و عوارض بیماری ارائه می دهد که با توجه به ادامه همه گیری، ضروری به نظر می رسند. 

داده های مورد استفاده در این مطالعه از Million Veteran Program، که توسط وزارت امور کهنه سربازان ایالات متحده ایجاد شده است، به دست آمد. 

این بانک یکی از بزرگ‌ ترین و متنوع‌ ترین بانک ‌های زیستی (مخزن‌ های اطلاعات ژنتیکی مورد استفاده برای تحقیقات) در جهان است که برای بررسی قطعات مختلف DNA که می‌توانند توسط کووید 19 مورد بهره‌برداری قرار گیرند، مطلوب است.

با در دست داشتن انواع مرتبط با موارد شدید کووید-19، محققان شروع به بررسی کردند که آیا ممکن است سایر شرایط سلامتی با آن ها در ارتباط باشند یا خیر. به گزارش سیناپرس، برای انجام این کار، آن ها تقریباً 1500 فنوتیپ را تجزیه و تحلیل کردند که به معنای ویژگی های قابل شناسایی یک بیماری است و از پرونده الکترونیک سلامت قابل استخراج است.

چیزی که برای محققان جالب بود، تعداد بالای بیماری‌ های ناشی از سیستم ایمنی بود که ساختار ژنتیکی مشترکی با موارد شدید کووید 19 داشتند.

به گزارش سیناپرس، انواعی که با کووید-19 شدیدتر در جایگاه ژنی ABO مرتبط بودند، با اکثر شرایط پزشکی دیگر نیز مرتبط بودند. احتمال ابتلا به بیماری هایی مانند آمبولی وریدی و ترومبوز، که هر دو شامل لخته شدن خون است، در بیماران مبتلا به این گونه ها 33 درصد بیشتر بود.

هنگام تجزیه و تحلیل 67 مورد مختلف تنفسی، 11 نمونه، ارتباط قابل توجهی با انواع موجود در جایگاه ژنی MUC5B داشتند. احتمال ابتلا به فیبروز ریوی ایدیوپاتیک، یعنی وضعیتی که با تجمع جای زخم در ریه‌ ها مشخص می ‌شود، در گونه های این جایگاه، سه برابر بیشتر بود.

محققان اظهار داشتند: تحقیقات ما همچنین خطراتی را که ممکن است برخی افراد به دلیل DNA خود داشته باشند، برجسته می کند. این مسئله ارزش و تأثیر ارتباط تغییرات ژنتیکی با داده‌ های پرونده سلامت الکترونیکی موجود در بانک ‌های زیستی را در بهداشت عمومی، نشان می دهد.

به گزارش سیناپرس، خلاصه ای از این بررسی ها که از داده های ژنتیکی ذخیره شده 600 هزار نفر به دست آمده است، در نشریه جهانی PLOS Genetics  منتشر شده است.

ترجمه: سنا دلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا