طلاق عاطفی پیامد اعتیاد به فضاهای مجازی

بزرگ و کوچک روزانه در انواع و اقسام صفحات مجازی حضور داشته و کمتر از حال و احوال هم با خبر هستند.حضور در فضاهای مجازی جای خود را به ارتباطات رودرو وموثر در استحکام خانواده داده است و وخامت اوضاع تا به
حدی است که در مهمانی‌های شبانه به جای  تبادل اطلاعات و بحث و همدلی افراد با گوشیهای همراه خود مشغول هستند . اما به چه دلیل فضاهای مجازی به جای بالابردن اطلاعات افراد ، بدل به معضلی در میان خانواده ها شده و این چنین میان انها فاصله انداخته است؟
دکتر فریبا صفایی مقدم ،روان‌شناس بالینی، دراین خصوص به خبرنگار سینا پرس گفت:از آنجایی که زندگی به سمت مدرنیته شدن پیش می‌رود،اغلب افراد با این تغییرات پیش رفته ونمی‌توانند اصالت خود را حفظ کنند. برخی  از افراد کمبودهای عاطفی زندگی خود را با حضور افراطی در فضاهای مجازی  پر می‌کنند. بیشترافراد سعی می‌کنند خود را با شرایط وفق دهند و یک جور انعطاف پذیری داشته باشند. ولی رضایت از شرایط موجود بطور کل همیشه وجود ندارد و تمام عمر خواسته های افراد در زندگی برآورده نخواهد شد برخی مواقع در این شرایط افراد با خود می‌گویند که چرا باید با شرایط کنار آمده و به سختی ها وناملایمات عادت کنند پس بهتر است در فضای دیگری به خواسته های خود برسند و خواسته هایی را که در خانواده فرصت دستیابی به آن را ندارند در فضاهای مجازی بدست بیاورند.

وی افزود: در ابتدا افراد به صرف برقراری ارتباطات با دوستان و فامیل از طریق فضای مجازی وارد آن می‌شوند، لیکن کم کم متوجه می‌شوند که در این فضا غرق شده و به نوعی معتاد آن شده‌اند ودیگر زمان کوتاهی از وقت خود را در این اپلیکیشن های گوناگون بسر نمی‌برند. در این حالت فرد به گمان خود مشغول به روزرسانی اطلاعات عمومی خود است درحالیکه ازدیاد اطلاعات باعث از دست رفتن اعتماد به نفس می‌شود. زیرا فرد احساس می‌کند آگاهی‌ وامکانات دیگران از او بالاتر است .همین امر باعث افسردگی و اضطراب می‌شود و کم کم تمام اعضای خانواده دچار آن می‌شوند.رفته رفته فضای مجازی باعث ایجاد فاصله بین اعضاء می‌شود وزمانهایی که افراد برای هم اختصاص می‌دادند دیگر صرف حضور در فضاهای مجازی می‌شود. بطور مثال آقا یا خانم حتی حوصله نوشیدن یک فنجان چای را در کنار هم نخواهند داشت. زیرا فرد تنها در شرایط فکری خود غرق می‌شود بی آنکه تمایل به گفتگو داشته باشد. درواقع طوری غرق در دنیای مجازی می‌شود که ورود به دنیای واقعی برای او سخت می‌شود.

دکترصفایی مقدم ادامه داد: از پیامدهای ناگوار استفاده بی رویه از فضاهای مجازی بوجود آمدن حس عدم اعتماد در زوجها است.زمانیکه زوجها ارتباط کلامی و عاطفی ندارند اولین تفکر حس سوءظن به یکدیگر  است.خواه ناخواه این شرایط باعث تغییر و بوجود آمدن طلاق عاطفی در خانواده ها خواهد شد. بی شک زوجین نیاز به امنیت روانی دارند و در چنین شرایطی این احساس امنیت از بین می‌رود . آنچه در این میان باید مورد توجه قرار بگیرد این است که اوقات فراغت و حضور در این فضاها باید مدیریت شود و زمان محدودی به آن ها اختصاص یابد.

رسوخ آرام سندروم آشیانه خالی در خانه ها

در شرایط کنونی اصطلاحی در روان شناسی وجود دارد که به آن سکوت خانواده گفته می‌شود ،شاید گمان کنید این سکوت نیست بلکه جنگ و دعوای زن وشوهر هاست ولی منظور از سکوت در اینجا بی کلامی نیست بلکه سردی روابط و عدم ارتباط اعضای خانواده با همدیگر است. در این شرایط هیچ یک از افراد خانواده از حال هم مطلع نیستند و نسبت به هم هیچ مسولیتی قبول نمی‌کنند. حتی در سنین بالا هم این موضوع دیده می‌شود که در روانشناسی به اصطلاح به آن«سندروم آشیانه خالی» گفته می‌شود.

دکترصفایی مقدم افزود: متأسفانه طلاق عاطفی در اقشار تحصیلکرده بیشتر رواج دارد وبرطبق تحقیقات این موضوع در خانواده های تحصیلکرده سه برابر بیشتر از خانواده های عادی است و دلیل آن هم احساس غرور این افراد  است که گمان می‌کنند متفاوت از دیگران هستند و اغلب ظاهر خانواده نشان از حقیقت تلخ خانوادگی نمی‌دهد. در حقیقت در این خانواده ها هریک از اعضاء، سرگرم مسائل شخصی خود است و کاری به دیگری ندارد. افرادی که طلاق گرفته اند و دارای فرزند هستند به این نتیجه رسیده اند که آسیب حضور فرزند در خانواده مشکل دار به مراتب بیشتر از تک والدی است. در واقع این تفکر صحیح است زیرا طلاق عاطفی در خانواده لطمه بیشتری به فرزند وارد خواهد کرد. زیرا فرزند در یک حالت معلق قرار می‌گیرد و این امر یکی از نفرت انگیزترین تصمیماتی است که فرد برای زندگی خود می‌گیرد . شخصیت فرزندان در این خانواده رشد طبیعی نخواهد داشت.

این استاد دانشگاه در پاسخ به پرسش خبرنگار سیناپرس درخصوص علل ایجاد طلاق عاطفی گفت:سردی عاطفی به معنی فاصله بین زوجها است که اغلب اولین قدم در بروز طلاق رسمی است. این مسأله در حالتی بوجود می‌آید که زوج ها از مطرح کردن نیازهای خود خودداری می‌کنند چرا که طرف مقابل از پذیرش خواسته ها بی اهمیت است. از این رو فرد بجای اینکه در وهله بعد خواسته های خود را معقولانه تر و با ادبانه مطرح کند هر روز به لحنی بدتر مطرح می‌کند و این به دلیل بی مسولیتی زوجها در قبال یکدیگر است. علل متفاوتی در این موضوع دخیل است که یکی از آنها وجود اختلاف شخصیتی است. فرد به دلیل خودخواهی این اختلال شخصیتی را کنار نمی‌گذارد. دروغگویی، بی انضباطی ، عدم اختصاص زمان کافی برای فرزندان، خودبینی ،دورویی،خشونت و عصبانیت،خساست وپنهان کاری همه از عوامل ایجاد طلاق عاطفی است.

تفاوتهای فردی نیز در درون خانواده باعث طلاق عاطفی می‌شود. گاه این تفاوت به نحوی زیاد می‌شود که افراد نمی‌توانند همدیگر را تحمل کنند. تفاوت در علائق ،خواسته ها و دیدگاه فردی همه از دلایل بوجود آمدن طلاق عاطفی است.

وی در پایان افزود: اگرچه حضور بیش از حد در فضاهای مجازی یکی از علل بوجود آورنده طلاق عاطفی در خانواده‌ها است ولیکن ما به طور کل حضور در این فضا را منع نمی‌کنیم . بلکه آنچه مهم است نحوه مدیریت ما و استفاده صحیح از این اپلیکیشن‌ها است. نکته مهم در این امر فرهنگ سازی درست رسانه ها است که خوشبختانه مدتی است رسانه ها به این مهم توجه کرده اند.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا